Segmentul de birouri a ajuns la peste 4,3 milioane mp la nivel naţional în primul semestru al anului, 76% din stocul modern de spaţii de birouri fiind în Bucureşti, arată un raport al companiei de consultanţă imobiliară CBRE România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Cu 76% din stocul modern de spaţii de birouri în Bucureşti, segmentul de birouri a ajuns la peste 4,3 milioane mp la nivel naţional în primul semestru al anului 2022”, conform raportului Romania Office Destinations 2022, lansat de CBRE România, lider pe piaţa de consultanţă imobiliară.

Mai mult, rata de neocupare pe segmentul de birouri este de doar 12%, fiind pe un trend descendent faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Pe segmentul office, Bucureştiul se află pe primul loc, cu un stoc total de 3,3 milioane mp, în contextul unei populaţii totale de 2,1 milioane şi o rată a şomajului de 5,1%.

Găzduind 31 de universităţi, atât publice, cât şi private, Capitala furnizează peste 170.000 de absolvenţi în fiecare an, contribuind la atractivitatea oraşului ca destinaţie pentru companiile care doresc să-şi extindă afacerile în România.

Capitala este urmată de Cluj-Napoca (350.000 mp), Timişoara (294.000 mp), Iaşi (205.000 mp) şi Braşov (155.000 mp). Totodată, piaţa cu cea mai rapidă creştere este reprezentată de Bucureşti, stocul modern fiind cu 10% mai mare în trimestrul 2 faţă de acelaşi trimestru din 2021.

Cluj-Napoca are peste 740.000 de locuitori şi o rată a şomajului de 2,1%.

72.000 de absolvenţi îşi finalizează studiile în fiecare an în cele nouă universităţi publice şi private ale acestui oraş. Populaţia Timişoarei a depăşit 700.000 de persoane, în timp ce rata şomajului este de 1,8%. Cu şapte universităţi publice şi private, Timişoara are peste 44.000 de absolvenţi anual.

„După o perioadă de stagnare în timpul pandemiei, segmentul office îşi revine puternic. Am observat că a crescut atât numărul de tranzacţii de închiriere de birouri, cât şi cererea în principalele oraşe ale României. Creşterea este susţinută de reluarea hibridă a activităţii la birou, de extinderea companiilor şi de intrarea pe piaţă a unor noi companii. Dinamica pieţei de birouri din oraşele regionale indică noi modele de migraţie într-o piaţă a muncii limitată şi provoacă unele companii să gândească mai larg despre locaţii, confirmând o distribuţie hibridă a forţei de muncă”, spune Tudor Ionescu, head al A&T Services Office în cadrul CBRE România.  

Raportul CBRE arată că, odată ce 335.300 mp vor fi adăugaţi stocului actual până în 2023, stocul de spaţii de birouri va ajunge la 4,7 milioane mp la începutul anului viitor, în creştere cu 9%. Astfel, Bucureştiul va mai avea 135.300 mp de spaţii de birouri, nivel care îl plasează pe primul loc în ceea ce priveşte noile dezvoltări, urmat de Iaşi cu 80.000 mp, Cluj-Napoca (55.000 mp), Timişoara (40.000 mp) şi Braşov (25.000 mp).

În ceea ce priveşte rata de neocupare, Cluj-Napoca şi Iaşi au înregistrat cel mai ridicat nivel de închiriere, cu doar 8% rata de neocupare fiecare din stocul total în trimestrul 2. Pe locul doi în top se află Braşov, cu o rată de neocupare de 13,7%, urmat de Bucureşti (13,9%) şi Timişoara (15%). Având în vedere rata scăzut de neocupare la nivel de ţară, este vizibilă o creştere a cererii pentru închirierea spaţiilor de birouri.

Potrivit raportului Romania Office Destinations 2022 lansat de CBRE, care include şi rezultatele unui sondaj online, Traditional vs Hybrid: Where to work from, peste 50% dintre angajaţi au spus că ar prefera să lucreze de la birou pentru a restabili legătura cu colegii lor şi pentru a câştiga timpul consumat pentru deplasarea între casă şi birou.

 În acelaşi timp, 36% dintre respondenţi doresc să fie la curent cu informaţiile care îi ajută în carieră sau în îndeplinirea sarcinilor, iar 33% consideră discuţiile cu colegii un argument puternic pentru a se întoarce la birou. Pentru 13% dintre angajaţi lipsa spaţiului acasă a fost un alt argument în favoarea lucrului de la birou. Restul de 5% s-au gândit la reducerea cheltuielilor cu utilităţile atunci când au votat pentru a reveni la birou.

„După o perioadă îndelungată de lucrat de acasă, care a afectat colaborarea şi comunicarea dintre angajaţi, în prezent în companii domină dorinţa de reluare a activităţii la birou. Ca o consecinţă a ultimilor ani, multe companii au decis să adapteze şi să reorganizeze spaţiul de lucru pentru a răspunde noilor solicitări şi în acelaşi timp să crească rata de retenţie a angajaţilor. Aceste noi direcţii au devenit componente importante în strategia de branding, în special în Computers & Hi-Tech, dar şi în alte industrii, precum Professional & Business Services, Consumer Services & Leisure şi sectorul Financiar”, explică Daniela Gavril, head of Research în cadrul CBRE România.

Tendinţa de piaţă care s-a conturat în ultimii doi ani şi jumătate este acum integrată în modelul de lucru al celor mai multe companii.

”Munca în format hibrid va fi în continuare o opţiune şi va completa modul tradiţional de a lucra. Echilibrul dintre telemuncă şi munca de la birou este încă o strategie în curs de dezvoltare, care va constitui cu siguranţă un argument important în relaţia companiilor cu angajaţii lor”, mai spun reprezentanţii CBRE România.

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), cu sediul central în Dallas, SUA, este cea mai mare companie de servicii comerciale şi investiţii în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2020. Compania are peste 100.000 de angajaţi şi deserveşte clienţi din peste 100 de ţări. CBRE oferă o gamă extinsă de servicii integrate, inclusiv administrare şi coordonare de tranzacţii şi management de proiecte, managementul proprietăţii, administrarea investiţiilor, evaluare, închiriere de proprietăţi, consultanţă strategică, vânzări de proprietăţi, servicii ipotecare şi servicii de dezvoltare.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.