Tot mai mulţi români au prins gustul croazierelor, care au devenit o modalitate accesibilă şi convenabilă de a face o vacanţă, fiind din ce în ce mai căutate, în contextul în care preţul unei croaziere poate porni de la 250 de euro şi poate ajunge la câteva mii, în funcţie de opţiuni, a afirmat, pentru News.ro, directorul de croazieră al Celestyal Cruises, Dan Buru.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Croaziera este la fel ca o vacanţă clasică, spune el, cu diferenţa că "hotelul", nava, merge cu noi în diferite locuri, oferindu-ne posibilitatea de a vizita mai multe atracţii în aceeaşi perioadă de timp, beneficiind totodată de toate serviciile de la bord.

Turistul român optează pentru prima sa croazieră pentru una în Marea Mediterană sau în Marea Egee, însă rute de croazieră foarte cunoscute sunt de asemenea în Marea Caraibilor, America de Sud, dar şi în fiordurile Norvegiei.

În zece ani, între 2005 şi 2015, piaţa de croaziere a crescut la nivel global cu 62%, iar în 2018 cu 7%.

"Croaziera a devenit o modalitate accesibilă şi convenabilă de a face o vacanţă şi este din ce în ce mai căutată. Sunt foarte multe oferte, este o piaţă mare, în creştere, chiar o modă. Toţi cei care mergeau înainte cu autocarul din oraş în oraş şi-au dat seama că este mult mai confortabil să stai într-un „hotel” care merge din port în port. O mare parte a oraşelor lumii sunt port la malul mării, astfel încât este foarte uşor să mergi în croazieră", a spus Dan Buru.

Datorită nivelului ridicat de servicii de la bordul navelor de croazieră, pentru că oferă posibilitatea de a vizita diferite locuri, fără ca turistul să fie nevoit să îşi dea bagajele jos în fiecare zi. Compania la care lucrează de 14 ani este grecească şi navighează în Grecia, însă are planuri mari de a se extinde în Marea Mediterană.

"Cele mai cunoscute rute de croazieră sunt în Marea Caraibilor, America de Sud,  sudul Europei, practic vestul Mării Mediterane, Marea Adriatică, dar şi în Norvegia, chiar dacă nu merg multe vase acolo. De asemenea, foarte la modă sunt şi croazierele în Asia. Croazierele în Marea Egee vor fi întotdeaună la modă, oferind foarte multe opţiuni în ceea ce priveşte destinaţiile: unele despre istorie, altele despre mare, altele pentru viaţa de noapte, astfel că aceste croaziere în Grecia sunt, au fost şi vor fi între cele mai căutate. Cele mai cerute croaziere ale companiei noastre sunt cele de trei şi patru zile, iar vaporul este plin. Poţi vizita şase porturi în trei zile, ceea ce e impresionant, nicio altă companie din lume nu oferă această opţiune", precizează el.

Din toamnă, compania va opri şi în Istanbul

"Suntem primii care revenim la Istanbul. La iarnă, din 2 decembrie, vom merge în Egipt şi în Israel. Gândiţi-vă, cum ar fi să fiţi într-o zi la Ierusalim şi a doua zi la piramide. Compania vrea să se extindă de anul viitor şi în Insulele Ionice din Grecia şi în Croaţia, Muntenegru şi spre Veneţia", a precizat el.

Românii merg de altfel în vacanţă în Grecia şi Turcia încă din anii 90.

"De câţiva ani, românii tot merg în croaziere, românii acum descoperă croazierele. În 2008, am avut un grup de 120 de persoane şi a fost prima dată când am vorbit în limba română pe vas. Iar la discursul de la final, a fost un moment foarte emoţionant pentru mine, m-a apucat plânsul pe scenă. În schimb, în 2016, compania a avut 182 de turişti români, iar în 2017 un număr de 172 turişti români, iar 539 în 2018. Sperăm să avem acelaşi număr şi în anii următori", a afirmat directorul.

El precizează că abia acum descoperă românii croazierele, piaţă ce creşte de la un an la altul.

"Sunt multe feluri de a face turism însă, într-o croazieră, în fiecare zi când deschizi ochii, peisajul se schimbă. Contează de asemenea şi imaginea de lux şi de romantism al unei croaziere. Este o modalitate extraordinară de a vizita mai multe locuri într-o singură săptămână. Practic, obţineţi mai mult de la vacanţă", adaugă Dan Buru.

În plus, într-o croazieră, poţi opta pentru a te relaxa, pentru a vizita sau să participi la diverse activităţi.

"Între 2005 şi 2015 piaţa de croaziere a crescut cu 62%. În 2018, creşterea a fost de 7%. Are o creştere dinamică de-a lungul anilor, a ajuns la 35 de milioane, dar are încă mult spaţiu de creştere, deoarece numărul total de călători este de 2 miliarde. Spunea cineva - şi avea dreptate - cererea de croaziere e oprită doar de capacitatea de construcţie a noilor nave. Nu există o asemenea capacitate de producţie a navelor pe cât ar fi cererea. Dar acum totul se industrializează şi vapoarele devin din ce în ce mai mari", precizează reprezentantul companiei.

Un avantaj al vaselor de dimensiuni mici este că pe vas nu trebuie să stai la coadă pentru mâncare, totul este la dispoziţia turistului, iar debarcarea se face rapid.

Logistica unei croaziere nu e însă uşor de gestionat

Vasul are o capacitate de 1.200 de locuri şi pe timpul verii este plin, iar angajările depind de naţionalităţile oaspeţilor aflaţi la bord

"În facultate am învăţat că turismul este cea mai complexă industrie. Pentru că include cele mai diverse servicii, de la industria de construcţii, construirea hotelurilor, până la industria de PR, publicitate, vânzări, transport, a agriculturii şi a industriei alimentare până la serviciile cele mai bune şi cele mai detaliate. Ei bine, croazierele sunt şi mai complexe, deoarece presupun construcţia unui vapor, navigarea în ape internaţionale, navigatori, dar şi un hotel ca toate celelalte, un hotel pe ape", subliniază Buru.

O croazieră funcţionează în baza unui plan bine stabilit anterior, minuţios, şi urmat cu precizie, fiind o industrie foarte strictă, ce ţine de un management piramidal foarte eficient.

"Pe vremuri, turistul de croazieră era un om cu foarte mulţi bani care îşi permitea să meargă pe croazieră şi care se mândrea cu acest lucru. Astăzi, turiştii descoperă că este foarte confortabil să faci o croazieră. Sunt oameni care vin să descopere diferite locuri, dar şi să se simtă bine. Toată lumea ar trebui să navigheze! Este o experienţă de neuitat", mai spune Dan Buru.

El precizează că o mare provocare poate fi depărtarea de familie.

"Întotdeauna, pe un vapor de croazieră, ai multe provocări, dar şi soluţiile sunt multiple, aici lucrurile se rezolvă mult mai repede. Nimic nu e imposibil aici. Este o lume aparte. Eu le recomand tuturor tinerilor să vină să lucreze pe un vas de croazieră să vadă ce înseamnă eficacitatea", subliniază el.

Acesta a povestit şi cum a ajuns să lucreze în această industrie.

Prima dată s-a îmbarcat în martie 2006, pe un vapor care se chema Coral, al aceleiaşi companii la care lucrează în prezent, Celestyal Cruises.

"Pur şi simplu, aşa mi s-a întâmplat. Toată lumea pleca în străinătate atunci, nu eram încă în Uniunea Europeană. Am trimis un CV la întâmplare şi m-au sunat să vin să mă îmbarc, oarecum de urgenţă, a trebuit să fiu în Genova în trei zile. În prima fază am lucrat ca animator de copii. Cu copiii am învăţat italiană. În al doilea an am fost promovat asistent de director de croazieră, iar peste alţi doi ani am fost numit director de croazieră pe acelaşi vapor, Coral, care rămâne prima mea mare dragoste pe mare", a spus Dan Buru, care recunoaşte că a a vut noroc, pentru că rar se întâmplă în domeniu o ascensiune aşa rapidă.

Vorbeşte şapte limbi străine, din care cinci şi le-a însuşit pe vas, datorită turiştilor.

"Când am venit prima dată pe vapor, eram foarte timid. Or, mi-am dat seama că, dacă nu eşti timid, poţi să înveţi limbi străine uşor. În plus, munca pe vapor este o foarte bună oportunitate să înveţi şi o foarte bună şcoală de limbi străine, deoarece îţi dă ocazia să exersezi în fiecare zi", mai spune el.

Meseria pe mare nu e uşoară şi nu e pentru oricine. Oamenii se mută destul de des cu jobul.

"Ca să lucrezi pe un vas de croazieră trebuie să ai un spirit destul de liber. Eu am avut noroc să fiu la momentul potrivit în locul potrivit", precizează el.

Întrebat câte luni este plecat pe mare, el afirmă că depinde de an.

"Am fost şapte luni, am fost opt luni, am fost 11 luni, depinde de an şi de misiunile pe care le primim de la companie. Eu locuiesc în Băile Herculane, născut şi crescut acolo. Mi-am făcut o casă acolo, iar când mă voi retrage, îmi doresc să mă retrag la Băile Herculane, să pun şi eu umărul la dezvoltarea şi la reconstrucţia staţiunii. Chiar abia aştept momentul acela, mi-am făcut şi lucrarea de diplomă la facultate pe reconstrucţia staţiunii Băile Herculane. Şi cred că dacă măcar 30% din ce am scris eu acolo se va aplica, am fi poate altundeva", spune el.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.