Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB), instituţie creată anul trecut cu scopul declarat de a oferi soluţii alternative în litigiile dintre clienţi şi bănci, a ajutat aproape 40 de consumatori să-şi rezolve amiabil litigiile cu băncile în cele 11 luni de activitate, potrivit unui comunicat publicat miercuri.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

CSALB a început activitatea de soluţionare a litigiilor în martie 2016.

”Până acum, aproape 40 de consumatori au reuşit, prin intermediul CSALB, să-şi rezolve amiabil şi favorabil litigiile cu băncile şi IFN-urile cu care aveau o relaţie contractuală. Dintre acestia, niciun consumator nu a contestat până acum soluţia propusă de conciliator”, a anunţat instituţia.

Cele mai frecvente solicitări adresate de consumatori sunt legate de comisioanele aplicate la soldul creditului, de dobânzile considerate de consumatori ca fiind mărite în mod abuziv sau mult peste nivelul actual, de clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, de aplicarea unor dobânzi penalizatoare, de restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobânzilor sau din reducerea marjei şi îngheţarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit.

La CSALB vin din ce în ce mai multe solicitări de rezolvare amiabilă a diferendelor apărute în contractele în franci elveţieni, iar băncile sunt tot mai dispuse să ajungă la un compromis după intrarea în vigoare a legii dării în plată, potrivit preşedintelui instituţiei, Alexandru Păunescu.

”După tot ce s-a întâmplat în ultimii ani, cred că băncile vor fi dispuse să ajungă la o înţelegere, având în faţă perspectiva preluării câtorva mii de apartamente în contul datoriilor. De asemena, după constatarea impreviziunii în cazul dării în plată, băncile ar putea găsi alternative mai avantajoase pentru clienţi, poate chiar reducerea soldului”, a declarat Păunescu.

Deciziile CSALB au fost pronunţate, în medie, între 30 – 40 de zile, faţa de termenul maximal de 90 de zile, potrivit instituţiei. În acest moment sunt 275 de cereri trimise de consumatori, aflate în diverse stadii de analiză sau soluţionare. 

Litigiul dintre o consumatoare din Bucureşti şi banca la care avea un credit de nevoi personale în lei s-a stins amiabil în doar nouă zile, acesta fiind cea mai rapidă soluţionare de până acum.

Colegiul de Coordonare al CSALB este format din cinci membri, desemnaţi de ANPC, ARB, BNR, asociaţiile de consumatori şi un membru independent, ales de către primii patru membri desemnaţi.

CSALB a fost înfiinţat în 2015 printr-o ordonanţă de urgenţă, care a transpus în legislaţie o directivă europeană pentru soluţionarea ca alternativă extrajudiciară a litigiilor dintre instituţiile financiare şi clienţi.

Crearea CSALB a stârnit controverse în special din cauza modului de finanţare. Centrul are un buget anual de 600.000 de euro, iar sumele vor proveni în special de la bănci şi de la instituţiile financiare nebancare (IFN), astfel că nu vor exista costuri pentru clienţi.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.