De numele lui Andrei Borţun, unul dintre cei mai cunoscuţi specialişti în comunicare din România, se leagă multe iniţiative deja cu tradiţie în această industrie: de la Festivalul European de Print (AdPrint) şi Internetics (festival de branding, marketing si advertising online), menită să premieze proiectele din sectorul neguvernamental, la agenţie de PR şi de brand şi proiectul The Institute (un proiect editorial, dar şi o cafenea care să reprezinte un loc de întâlnire pentru industriile creative).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Astăzi, Reţeaua Millenium People, pe care a fondat-o în urmă cu aproape două decenii, are un rulaj de 5.000.000 de euro anual şi continuă să facă lucruri inedite pe piaţă, scrie profit.ro.

Prima agenţie de PR a deschis-o în urmă cu aproape 20 de ani, atunci când avea doar 22 de ani şi era student în anul doi de facultate. Spune că nu a fost o ”decizie” să devină antreprenor, ci mai degrabă un ”impuls”.

”Înfiinţasem cu un an înainte, alături de două colege mai mari din facultate, Asociaţia Studenţilor la Relaţii Publice. Colaborasem sub această umbrelă cu cele 5-6 agenţii de PR prezente atunci pe piaţă, mă angajasem de trei luni la una dintre ele şi, deodată, într-o zi, am fost convins că pot să fac mai bine această meserie pe cont propriu”, povesteşte Andrei Borţun.

Drumul de la idee la succes este pavat, de cele mai multe ori, şi cu multă determinare. Privind retrospectiv, prin lentilele omului care a dobândit experienţă, Andrei Borţun explică care au fost primii paşi în industria creativă.

”Într-un fel, a fost foarte simplu să pun în practică ideea de a avea propria agenţie: am înfiinţat o firmă împreună cu prietenul meu Ştefan Petrescu, am închiriat un garaj de 12 metri pătraţi, Ştefan a adus de acasă un calculator şi un telefon mobil, iar eu aveam o maşină din '85. Apoi am cumparat un caiet de facturi, un caiet de chitanţe, un carnet de cecuri şi o ştampilă. Ne simţeam pregătiţi pentru succes. Pe de altă parte putem spune că acea structură a devenit o agenţie de PR abia după cinci ani”, explică el.

Fiindcă erau o agenţie mică, cu puţină experienţă, într-o perioadă în care şi România îşi căuta propriul parcurs, în primii ani, au decis să creeze propriile proiecte. Aşa s-au născut festivalul de publicitate AdPrint, Internetics sau Gala Societăţii Civile.

”Aveam astfel de crescut o organizaţie care nu semăna cu nimic altceva şi, aşadar, lipsa resurselor convenţionale necesare nu mai era un minus; puteam improviza şi singurul pariu era acela de a face bine acest lucru. În timp aceste proiecte aveau să ne aducă şi notorietate, buna reputaţie, network, bani măcar pentru un cash flow rezonabil, oameni buni care voiau să lucreze alături de noi”, povesteşte Andrei Borţun.

Dacă atunci i s-a părut că aşa era parcursul normal al unei firme mici spre ascensiune, astăzi ştie că astfel de proiecte ar fi trebuit să beneficieze de sprijin guvernamental sau ar fi fost integrate în strategii ale administraţiei publice, beneficiind de sprijinul unor mentori, sponsori vizionari sau trusturi de media puternice.

”Dar era România anilor ‘90 şi noi nişte puşti. Cred că şi atunci, ca şi astăzi, putem să ne plângem de multele slăbiciuni ale unui sistem dubios sau ale unui stat slab şi vulnerabil, dar pe de altă parte aceleaşi atribute definesc un context în care sunt atât de multe lucruri de făcut pentru prima oară sau pur şi simplu  mult mai bine. În acelaşi timp, nu am ştiut multă vreme să preţuiesc importanţa unor contracte bine făcute, importanţa unui plan de business şi urmăririi lui, politicii de HR şi atât de multe altele. Dar probabil că, dacă aş fi ştiut de atunci cât de multe lucruri presupune a aveapropria afacere, nici nu aş mai fi început-o”, explică antreprenorul.

A creat agenţii specializate, care mai târziu, au fost reunite sub umbrela reţelei Millenium People: Rusu+Borţun, Dăescu Borţun Olteanu, Fundaţia Gala Societăţii Civile şi The Institute.

Privind retrospectiv spune că decizia de a crea propriile proiecte şi de a nu face PR în primii ani de la crearea agenţiei a compensat ”colecţia de minusuri” cu care au plecat la drum. La fel de importantă a fost şi decizia de a transforma diviziile pe care le avea în agenţie, în entităţi specializate, fapt ce i-a permis să coopteze şi parteneri care să crească fiecare dintre aceste organizaţii, în timp ce el a putut să se concentreze pe creşterea The Institute şi FGSC. Astfel, The Institute, de pildă, s-a reinventat acum cinci ani devenind, dintr-o organizaţie dedicată industriei de marketing şi comunicare, într-o platformă de promovare a Industriilor Creative din România.

Argumentează însă că, astăzi, industria de comunicare este mult schimbată faţă de cum era acum câţiva ani: marile grupuri din domeniu se consolidează, iar, în paralel, apar agenţii foarte mici, dar şi freelanceri.

”Agenţiile în care sunt implicat au avut creştere constantă în ultimii şapte ani. Proiectele FGSC şi The Institute, respectiv Gala Societăţii Civile, Romanian Design Week, Diploma sau Internetics cresc spectaculos, iar anul 2016 este unul de excepţie şi, din fericire, putem fi siguri de păstrarea acestui ritm”, explică Andrei Borţun.

Şi cum o industrie creativă nu se poate dezvolta fără oameni, Andrei Borţun dă o mare importanţă celor alături de care lucrează.

”Iniţial, numele firmei era Millenium Communications. Acum 8 ani, cand agenţia s-a transformat în reţea, am dublat demersul cu un audit de brand, intern şi extern. Rezultatul a fost noul nume: Millenium People.Eu, personal,sunt dependent de oamenii mei. Şi sunt cu atât mai dependent cu cât eisunt mai independenţi.Acest sentiment dublat de respect, prietenie, senioritate, empatie aduce foarte multechipelor noastre”, mărturiseşte el.

De-a lungul anilor, priorităţile sale au pornit de la construirea de echipe care să poată face proiecte foarte bune şi care să aducă, în cele din urmă, profit. De altfel, de la doi angajaţi câţi erau în 1998 au ajuns la aproximativ o sutăîn 2016.

”Dacă discutăm despre setul de beneficii specifice pachetelor salariale, încercareanoastră este aceea de a oferi suficienţi bani şi timp liber cât să poată alegefiecare ce este important pentru el în afara biroului.Mai mult decât atât, am sprijinit cât de mult am putut orice instinct antreprenorialsau pasiune puternică a oamenilor noştri, pentru că astfel ei au fost mai impăcaţi şinoi mai bogaţi prin oameni mai compleţi, mai diverşi”, spune antreprenorul.

A început, treptat, să le ofere angajaţilor abonamente la săli de sport, servicii medicale, programe de formare sau participări la festivaluri şi congrese în urma unor chestionare sau în momentul în care mai mulţi oameni din echipă şi-au dorit tipul respectiv de beneficii.

”Am introdus abonamente de sănătate pentru prima oara acum opt ani, iar acum trei ani amsemnat cu Regina Maria datorită serviciilor şi preţurilor, dar şi pentru că, îngeneral, brandul Regina Maria este construit şi se manifestă cel mai apropiat destandardele noastre, de profilul oamenilor din echipa mea”, a mai argumentat el.

Reţeaua Millenium People a avut afaceri de 5.000.000 de euro anul trecut, iar anul acesta estimează o creştere de 10%. Începând din acest an, reţeaua va aloca sume importante şi într-o infrastructură fizică ceconstă în spaţii dedicate industriilor creative:ateliere, magazine, galerii, spaţii de evenimente, expoziţii, conferinţe.”Pe de o parte, este o nevoie teribilă de astfel de spaţii, iar pe de altă parte esteo oportunitate pentru noi de a ne creşte comunitatea şi relevanţa”, mai completează Andrei Borţun.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.