Piaţa de comerţ online va ajunge la 18,4 miliarde de lei în 2021, în creştere cu 15%, după ce anul 2020 a fost cel mai bun an pentru companiile care activează în e-commerce, arată un studiu Termene.ro realizat în contextul Black Friday.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Piaţa de comerţ online va ajunge la 18,4 miliarde de lei în 2021, în creştere cu 15%, după ce anul 2020 a fost cel mai bun an pentru companiile care activează în e-commerce", este una dintre concluziile studiului Termene.ro realizat în contextul Black Friday.

Studiul a luat în calcul toate societăţile care au ca principal domeniu de activitate Comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau Internet şi evidenţiază faptul că veniturile generate de aceste companii sunt în anul 2020 cu 40% mai mari comparativ cu cele realizate în anul 2019.

Astfel, la nivelul anului 2020 veniturile obţinute de companiile care desfăşoară activităţi din sfera comerţului online au depăşit pragul de 16 miliarde lei, cu aproximativ 5 miliarde de lei mai mult comparativ cu anul 2019, când s-au înregistrat 11,85 miliarde lei.  La nivelul anului 2018 valoarea veniturilor totale era de aproximativ 10 miliarde lei, pe când în 2017 aceasta era de 7,9 miliarde lei, de peste două ori mai mică decât cea aferentă anului 2020.

"Pandemia şi efectele directe, cum ar fi lockdown-ul şi distanţarea socială, reprezintă principala cauză care a generat creşterea veniturilor rezultate din comerţul online. Pe lângă aceasta,  avem şi efectele inflaţiei şi ale trendului început în anul 2010, când mediul online a început să câştige tot mai mult teren în faţa celui clasic”, afirmă Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro şi business innovation consultant.

Nu doar veniturile generate de companiile din domeniul comerţului online au crescut, ci şi profiturile generate de acestea. Astfel, dacă în 2019 companiile din domeniu obţineau profituri de aproximativ 680 milioane lei, la nivelul anului 2020 acestea au obţinut peste 1,23 miliarde lei. De altfel, în ultimii patru ani profiturile generate în acest sector economic s-au dublat în fiecare an, de la aproximativ 160 milioane lei (2017) la aproximativ 370 milioane lei (2018), iar apoi la aproximativ  680 milioane lei 2019, relevă studiul.

La rândul lor, platforma de comerţ digital VTEX, împreună cu iSense Solutions, au realizat o cercetare de piaţă de unde a reieşit că 20% dintre retaileri au început să vândă şi online dinaintea pandemiei, în timp ce 46% au confirmat faptul că au vândut mai mult online în 2020 faţă de 2019. Aceste date confirmă trendul ascendent din e-commerce. 

Cristi Movilă, Eastern Europe general manager & EMEA SVP la VTEX, consideră că piaţa de comerţ online va evolua cu circa 15% anul acesta comparativ cu anul 2020.

Ponderea tranzacţiilor online din totalul vânzărilor din retail a fost în jur de 10% în 2020, iar în 2021 va creşte spre 12%, susţinută de creşterea accelerată a vânzărilor online, dar şi de stagnarea şi incertitudinea din offline, estimează Cristi Movilă. Pandemia a influenţat mult piaţa de e-commerce, forţând retailerii să-şi regândească modelele de business şi să fie acolo unde consumatorii stau cel mai mult, în online.

„Am discutat cu majoritatea hipermarketurilor şi a jucătorilor din piaţă şi toţi se dezvoltă, toţi investesc şi toţi au creştere foarte mare, pentru că piaţa de food era foarte jos. Tot investind şi dezvoltându-se, alături de companii de curierat, centre şi parcuri logistice, este clar că vor creşte. Toate aceste elemente vin pe fondul intrării unor clienţi în online. Sunt foarte mulţi oameni care au intrat şi au cumpărat pentru prima oară mâncare şi au depăşit bariera de produse proaspete”, mai spune Cristi Movilă.

Profitabilitatea medie a domeniului e-commerce a depăşit 7,3%, dublul anului 2018 (3,7%) şi în creştere de la 5,1%, cât era în anul 2019. În contextul dat, creşterea profitabilităţii indică o creştere a profitului mai accelerată decât cea a veniturilor.

O profitabilitate de 7,3% arată că, la fiecare 100 lei încasaţi, un antreprenor rămâne cu 7,3 lei pe când profitabilitatea de 3,7% arată că, la fiecare 100 lei, un antreprenor rămâne cu 3,7 lei. În ambele cazuri, diferenţa până la valoarea de 100 de lei o reprezintă costurile.

"Dacă, în medie, rămân cu 7,3 lei pentru fiecare 100 lei încasaţi înseamnă că 92,7 lei reprezintă costurile şi că este nevoie de 13 clienţi bun-platnici care să-mi genereze fiecare cei 7,3 lei profit pentru a putea acoperi pierderile pe care mi le generează un singur client rău-platnic", mai spune el.

Dacă restrângem analiza la nivelul mediu al domeniului, rezultă că o companie din comerţul online a obţinut în anul 2020 profituri în valoare de 77.000 lei, de peste patru ori mai ridicate comparativ cu una care a activat în anul 2017 în acelaşi domeniu, când în medie se obţineau profituri de doar 19.000 lei. În anul 2018, în medie, o companie obţinea profit de 35.000 lei, pe când în anul 2019 acesta era de aproximativ 52.000 lei.

La nivelul mediu al veniturilor situaţia este relativ constantă, dacă în anul 2017 o companie putea spera venituri de aproximativ 930 mii lei, în anul 2020 acestea au crescut la 1,052 milioane lei. În anul 2018, veniturile medii obţinute au crescut la 951.000 lei, pe când în anul 2019 acestea au scăzut la 908.000 lei.

"Veniturile generale ale comerţului online au crescut, dar odată cu ele a crescut şi numărul jucătorilor de pe piaţă. La nivelul veniturilor, anul 2020 a adus creşteri, dar nu atât de spectaculoase comparativ cu creşterea profiturilor. Eficientizarea business-urilor, identificarea unor furnizori ieftini pe fluxul de aprovizionare sau un mai bun control al fiscalităţii  - toate pot fi motive pentru care profiturile înregistrate la nivel de companie au crescut atât de spectaculos", sspun specialiştii.

Viteza de plată a datoriilor (timpul în care se plăteşte o factură către un furnizor) este în scădere  continuă, de la 116 zile în anul 2017 la 101 zile în anul 2020, după ce în anul 2018 aceasta a fost de 115 zile, iar în anul 2019, de 111 zile.

Din punctul de vedere al vitezei de recuperare a creanţelor (în cât timp se încasează o factură de la un client), anul 2020 a adus o scădere a timpului mediu cu 5 zile, de la 37 de zile (în 2019) la 32 de zile. Viteza de recuperare a creanţelor a avut o evoluţie relativ constantă – fiind de 28 de zile în anul 2017 şi de 34 de zile în anul 2018, în ultimii 4 ani crescând cu 4 zile. 

"Cu cât creşte termenul de plată, cu atât creşte şi incertitudinea încasării, este de aşteptat ca un furnizor să ofere facilităţi clientului care plăteşte mai repede şi nu neapărat celui care plăteşte mai mult. Scăderea vitezei cu care se plătesc datoriile în anul 2020 poate fi interpretată şi ca o modalitate prin care jucătorii de pe piaţa comerţului online caută să îşi securizeze furnizorii şi să îşi asigure stocurile, existând o luptă şi între cine plăteşte mai repede furnizorul", adaugă ei.

Deşi viteza de plată a datoriilor este în scădere, numărul companiilor cu risc ridicat de intrare în insolvenţă a crescut uşor. Dacă în anul 2018 la fiecare 100 de companii 41 aveau un risc ridicat de intrare în insolvenţă, în anul 2019 numărul acestora a crescut la 42 de companii, iar în anul 2020 a ajuns la 44 de companii (la fiecare sută). Totodată, numărul companiilor cu risc scăzut sau foarte scăzut a înregistrat un trend opus, de la 56 de companii (la fiecare sută) în anul 2018 la 55 în anul 2019 şi 53 în anul 2020.

Intrarea în insolvenţă a unei companii presupune că aceasta nu-şi mai poate plăti datoriile către parteneri, putând cauza probleme de activitate acestora.

"Trendul indică o direcţie destul de clară, există tot mai multe companii care au un risc ridicat de a intra în incapacitate de plată. Situaţia nu este îngrijorătoare, dar recomandă prudenţă atât în căutarea unor parteneri de încredere precum şi în determinarea limitelor pentru care se acordă creditele comerciale", mai arată studiul.

Termene.ro este o companie înfiinţată în anul 2014 pentru a le permite companiilor să identifice oportunităţi de afaceri şi evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă şi foarte uşor de utilizat. Peste 70.000 de companii au acces la platforma completă care oferă informaţii actualizate în timp real despre datele financiare şi juridice ale firmelor din România.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.