Declinul masiv al preţului petrolului pune companiile americane în poziţii vulnerabile, existând o probabilitate ridicată de apariţie a unui val de falimente în sectorul petrolier din SUA, arată o analiză a casei de brokeraj XTB Romania, potrivit căreia companiile petroliere integrate precum ExxonMobil şi Chevron par a fi cele mai rezistente.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Petrolul a fost în centrul atenţiei în această săptămână în urma crahului masiv de luni suferit de contractul pe mai. Cererea foarte scăzută şi probleme legate de depozitare au împins preţul pe teritoriul negativ. Este evident că sectorul petrolier din SUA se află într-o poziţie foarte incomodă. În acest an, sectorul petrolier subperformează în raport cu indicele de piaţă", arată o analiză a casei de brokeraj.

Companiile petroliere integrate operează în mai multe segmente ale sectorului petrolier şi foarte des în toate acestea simultan. Există trei astfel de companii în componenţa indicelui S&P 500 - ExxonMobil (XOM.US), Chevron (CVX.US) şi Occidental Petroleum (OXY.US).

"Occidental are datorii masive în urma achiziţiei Anadarko, motiv pentru care este supus riscului, dar Chevron şi Exxon arată mai bine. Aceste companii nu au la fel de multe datorii (Chevron avea un raport datorii la capitaluri proprii de 21,25% la sfârşitul lui 2019, în timp ce Exxon prezenta o valoare de 26,45%), iar mărimea companiilor le va permite să depăşească această criză. Întrucât există o probabilitate ridicată de apariţie a unui val de falimente în sectorul petrolier din SUA, este, de asemenea, foarte probabil ca Exxon sau Chevron să achiziţioneze activele companiilor care sunt obligate să iasă de pe piaţă. Aceste achiziţii de active de la companii cu probleme ar putea veni la preţuri foarte mici. Din acest punct de vedere, marile companii petroliere americane ar putea beneficia de situaţia prezentă şi totodată de reducerea ponderii sectorului american de petrol de şist în viitorul apropiat", arată analiza.

O performanţă superioară din partea Chevron sau Exxon ar putea reprezenta un ”pariu” pe termen lung şi ar necesita o analiză grafică pe un interval de timp mai mare.

"Aruncând o privire asupra graficului lunar al ExxonMobil (XOM.US), se poate observa că acţiunea şi-a oprit căderea din februarie-martie la minimul de la jumătatea anului 2002 (zona de 31 dolari). Un nivel de rezistenţă pe termen lung poate fi identificat la 58 dolari, fiind susţinut de o retragere Fibonacci de 38,2% din scăderea începută la jumătatea anului 2014 şi de limita superioară a structurii Overbalance. Cu toate acestea, revenirea este foarte probabil să fie condiţionată de situaţia de pe piaţa petrolului", spun analiştii casei de brokeraj.

Pandemia de coronavirus şi blocajele conexe şi păstrarea la sol a aeronavelor au redus masiv cererea de petrol. Mai mult, Arabia Saudită şi Rusia s-au angajat într-un război al preţurilor, ceea ce a înrăutăţit situaţia.

"În timp ce războiul preţurilor s-a încheiat şi s-a ajuns la un acord între principalii producători de petrol, preţul petrolului brut nu a reuşit să crească. Acesta este motivul pentru care companiile petroliere continuă să subperformeze faţă de indicele S&P 500. Firmele din componenţa subindicilor de Echipamente şi Servicii şi de Foraj din cadrul S&P 500 au avut cel mai mult de suferit ca urmare a anticipării unor cheltuieli de capital mai mici în rândul companiilor din sector în trimestrul următor", se precizează în analiză.

Companiile care se ocupă cu procesul de depozitare şi transport al petrolului pot fi considerate „câştigătoare”, dar au o performanţă asemănătoare cu cea indicelui larg al pieţei. Aceste companii nu au înregistrat însă efecte semnificative ca urmare a problemelor recente cu facilităţile de depozitare.

"În acest an, sectorul petrolier subperformează în raport cu indicele S&P 500. Subindicii sectorului petrolier au avut performanţe mai slabe decât piaţa chiar înainte ca pandemia de coronavirus să devină o problemă globală. Contrar credinţei populare, companiile care se ocupă cu depozitarea şi transportul de petrol nu au reuşit să avanseze în urma problemelor recente de depozitare", arată analiza.

Potrivit acesteia, marea problemă a sectorului american de petrol de şist este bilanţul său.

"Anii de creştere economică rapidă şi de împrumuturi relativ ieftine au permis companiilor americane să majoreze considerabil producţia prin contractarea unor datorii suplimentare. Statele Unite au devenit cel mai mare producător mondial de petrol. Cu toate acestea, majoritatea producţiei din SUA provine din exploatarea şisturilor, iar producţia din bazinele de şist are, de cele mai multe ori, praguri de rentabilitate mai ridicate decât producţia tradiţională. La începutul deceniului anterior nu a fost o mare problemă, când preţul WTI se află deasupra pragului de 80 dolari pe baril. Lucrurile s-au schimbat după o scădere de 50% a preţurilor în 2014, care a deteriorat semnificativ poziţia producătorilor americani. Acum, este foarte probabil ca fiecare producător american de şist să opereze în pierdere pe fondul preţurilor curente. Preţul WTI a scăzut la minimul multianual de 26,50 dolari la începutul anului 2016. Având în vedere acest lucru, este de la sine înţeles că acest preţ era sub pragurile de rentabilitate ale producătorilor americani. Ar fi trebuit să fie un semn de avertizare că preţurile petrolului pot fi de fapt atât de scăzute şi ar fi trebuit să sublinieze necesitatea de reducere a datoriilor la nivelul companiilor americane", mai spun analiştii.

Cei 24 de membri ai S&P 500 aveau la sfârşitul lui 2019 o datorie totală de aproape 240 de miliarde de dolari.

"De fapt, este foarte probabil ca fiecare producător american de şist să opereze în pierdere pe fondul preţurilor curente. Cu toate acestea, trebuie să existe unele companii care prezintă mai multe riscuri decât altele. Nivelurile de datorie ar putea ajuta la găsirea unor astfel de companii vulnerabile. De exemplu, creşterea majoră a nivelului datoriilor nominale din subindicele de Marketing şi Rafinare poate fi argumentată de situaţia Marathon Petroleum (MPC.US), care şi-a triplat nivelul de datorie în această perioadă. Regula generală este că firmele cu raporturi mai mari între datorii şi capitaluri proprii sunt mai expuse unei schimbări nefavorabile a condiţiilor de piaţă", adaugă ei.

Cu mai mult de 15 ani de experienţă, XTB este în prezent a patra cea mai mare casă de brokeraj de FX şi CFD-uri din lume şi cea mai mare din Europa Centrală şi de Est. Are birouri în peste 10 ţări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania şi Franţa. XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorităţi de supraveghere din lume incluzând FCA şi KNF.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.