Cifra de afaceri obţinută la nivelul mediului de business a înregistrat în pandemie o scădere de aproximativ 1,7%, de la peste 1.518 miliarde de lei în anul 2019, la 1.492 de miliarde de lei în anul 2020, potrivit unui studiu realizat de Termene.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Cifra de afaceri obţinută la nivelul mediului de business a înregistrat în pandemie o scădere de aproximativ 1,7%, de la peste 1.518 miliarde de lei în anul 2019, la 1.492 de miliarde de lei în anul 2020”, potrivit unui studiu realizat de Termene.ro, analiză care ia în calcul toate companiile care au depus situaţiile financiare în perioada 2018-2020.

Declinul vine după o perioadă de 10 ani de creştere continuă a acestui indicator, ultimul an de scădere fiind 2009, când economia s-a contractat din cauza crizei financiare. În anul 2018, valoarea generată a fost de aproximativ 1.375 miliarde lei, inferioară atât anului 2019 cât şi anului 2020.

În analiza realizată au fost luate în calcul doar societăţile care au depus situaţiile financiare aferente perioadei 2018-2020, astfel încât datele şi concluziile să fie reprezentative.

Creşterea anuală a veniturilor înregistrate de o companie ia în calcul inclusiv efectele inflaţiei. Pe scurt, o inflaţie de 5% înseamnă că ce se putea cumpăra cu 100 lei în anul 2019 costă 105 lei în anul 2020. Astfel, la acelaşi produs vândut, o companie înregistrează un venit mai mare în anul 2020 comparativ cu anul 2019, lucru care poate da o falsă impresie de creştere. Astfel, în cazul de faţă, dacă se iau în calcul valori constante (excluzând, aşadar, efectele inflaţiei) scăderea înregistrată în anul 2020 comparativ cu anul 2019 este una chiar mai ridicată.

Totuşi, chiar dacă veniturile cumulate ale companiilor româneşti au înregistrat o scădere în perioada analizată, nu acelaşi lucru este valabil despre profiturile obţinute şi despre profitabilitatea acestora.

Profitul este valoarea absolută pe care o societate o înregistrează la finalul unui an, iar, în perioada analizată, acesta a crescut de la 88 miliarde lei în anul 2019, la peste 98 miliarde lei în anul 2020. Profitabilitatea a crescut de la 5,85% în anul 2019 la 6,57% în anul 2020, analizând companiile care au depus situaţiile financiare în perioada 2018-2020.

“Afacerile devin mai profitabile atunci când sunt mai predictibile. Este evident faptul că anul 2020 a eficientizat activitatea mediului privat. Criza din anul 2008-2009 a creat mediului de afaceri românesc anticorpii necesari unei reacţii mult mai bune când acesta s-a lovit de situaţia anului 2020”, remarcă Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro şi Business Innovation Consultant.

Astfel, dacă înainte de pandemie, la fiecare 100 de lei încasaţi, o societate rămânea cu 5,85 lei, după începerea acesteia, eficientizarea activităţii coroborată cu măsurile luate a făcut ca firma să rămână cu 6,57 lei la aceeaşi sumă încasată. Anul 2018 este inferior anului 2019 din punctul de vedere al valorii absolute a profitului, dar superior din cel al profitabilităţii.

Creşterea profitabilităţii activităţii societăţilor româneşti a venit, totuşi, cu nişte costuri, detaliate în paragrafele următoare.

Doi dintre indicatorii cei mai relevanţi ai unei companii sunt durata de încasare a creanţelor, respectiv durata de plată a datoriilor. Primul indicator arată cât de repede îşi încasează o societate banii de la clienţii săi, pe când cel de-al doilea exprimă cât de repede îşi onorează datoriile către furnizori.

Dacă în anul 2019 durata medie de recuperare a creanţelor a fost de aproximativ 72 de zile, anul 2020 a generat o creştere a acesteia cu peste o săptămână, ajungând la 81 de zile. Ca efect direct, şi durata de plată a datoriilor a crescut cu peste 15 zile, de la 195 de zile în anul 2019 la peste 210 zile în anul 2020. În anul 2018, atât creanţele, cât şi datoriile se recuperau, respectiv se plăteau în acelaşi interval ca în anul 2019.

“Unul din motivele eficienţei crescute a companiilor poate fi negocierea unor termene mult mai bune de plată a datoriilor, care a generat, pe întregul lanţ de furnizori, o încasare greoaie a creanţelor. De altfel, anul 2020 a fost caracterizat de multe contracte renegociate, cele mai bune exemple fiind cele de închiriere spaţii”, afirmă antreprenorul Adrian Dragomir.

Un alt mod prin care companiile şi-au eficientizat activitatea poate fi reducerea numărului de angajaţi. Dacă la finalul anului 2019, mediul privat din România avea aproximativ 3,31 milioane de angajaţi, la finalul anului 2020 numărul acestora a scăzut la 3,25 milioane de angajaţi, mai puţini cu peste 63.000 de persoane.

Termene.ro este o companie înfiinţată în anul 2014 din dorinţa de a permite companiilor identificarea oportunităţilor de afaceri şi evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă şi foarte uşor de utilizat. Peste 70.000 de companii au acces la platforma completă care oferă informaţii actualizate în timp real despre datele financiare şi juridice ale firmelor din România.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.