Digitalizarea în şcolile din România este la nivel minim, de 20% din potenţialul maxim, iar profesorii sunt începători în folosirea calculatorului şi a Internetului, comparativ cu alte ţări din Europa, consideră majoritatea antreprenorilor români, potrivit unui studiu realizat de CIEL România, producător de software pentru companii. Peste 55% dintre antreprenori afirmă că profesorii au competenţe digitale de începători.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Digitalizarea în şcolile din România este la nivel minim, de 20% din potenţialul maxim, iar profesorii sunt începători în folosirea calculatorului şi a Internetului, comparativ cu alte ţări din Europa, consideră majoritatea antreprenorilor români", potrivit unui studiu realizat de CIEL România, producător de software pentru companii. P

Principalele cauze pentru lipsa de investiţii în tehnologie şi digitalizare în învăţământ sunt mentalitatea învechită şi dezinteresul guvernanţilor, deşi am avea resursele necesare, mai arată analiza CIEL România.

Astfel, 46% dintre antreprenori cred că nivelul de dotări este minim, lucru vizibil cu ochiul liber, iar 26% cred chiar că nivelul din România este cel mai slab din Europa. Doar 25,8% dintre respondenţi consideră că nivelul de dotare este moderat şi că şcolile beneficiază de dotări esenţiale, dar nu suficiente.

În ceea ce priveşte dotările şcolilor cu infrastructură IT şi digitalizare, peste 20% dintre antreprenori consideră că este nevoie de conexiune la Internet şi calculatoare mai performante în toate scolile de stat, inclusiv cele din mediul rural. Aproape 35% dintre antreprenori afirmă că este nevoie de dotări superioare, în afară de cele de bază, cum ar fi calculatoare pentru cursul de informatică/TIC, platforme digitale (catalog digital accesibil părinţilor), programă şcolară pe abilităţi digitale încă de la şcoala primară.

Totodată, peste 34% dintre ei sunt de părere că este nevoie nu doar de educaţie digitalizată, ci şi de dotări fizice avansate în şcoli – de exemplu, ferestre inteligente care se deschid când nivelul de oxigen din sala de curs scade - iar 10% cred că predarea tradiţională ar trebui înlocuită în licee şi facultăţi cu predarea şi învăţarea digitale (table digitale, cărţi digitale, teme facute online şi prezentate digital, biblioteca digitală).

”România are toate ingredientele necesare pentru a fi un model în Europa la digitalizarea în şcoli, însă sistemul de învăţământ este lăsat să se degradeze continuu. Paradoxal, deşi ţara noastră stă foarte bine la capitolul IT, suntem Silicon Valley al Europei şi suntem renumiţi pentru forţa de muncă din IT şi pentru viteza mare a Internetului, totuşi suntem ultimii la digitalizarea sistemului de învăţământ. Este trist să constatăm că nici măcar pandemia nu a accelerat acest proces de digitalizare. Acesta este al doilea an şcolar care începe sub auspiciile crizei sanitare, se vorbeşte din nou de şcoala online, iar situaţia nu s-a îmbunătăţit deloc faţă de toamna lui 2020. Noi susţinem digitalizarea în şcoli oferind gratuit softuri în mai multe licee şi facultăţi şi ştim din discuţiile cu profesorii şi elevii că este nevoie de dotări serioase în tehnologie şi digitalizare în şcoli, inclusiv în cele din oraşele mari. De asemenea, colectăm calculatoare pentru elevii din familiile defavorizate, pentru ca ei să beneficieze de acces la şcoala online şi să îşi dezvolte abilităţile digitale”, declară Roxana Epure, managing partner CIEL România.

Forţate de pandemie, şcolile din România ar putea atinge un nivel decent de digitalizare (acces la Internet, calculatoare noi, creare platforme de educare) relativ curând, consideră 7,1% dintre antreprenori, în timp ce 19,4% din ei cred că asta se va întâmpla în ritm natural în următorii 5 ani. Însă majoritatea antreprenorilor sunt pesimişti în legătură cu acest subiect şi cred că acest nivel va fi atins doar când România va fi obligată de UE (36,1%) şi că orizontul de timp este incert şi nu există interes deoarece se poate şi aşa (37,4%).

Deşi sectorul local de IT este în plină dezvoltare şi România are printre cele mai bune viteze la Internet din lume, şcolile din România au beneficiat de puţine dotări tehnologice şi digitale şi nu sunt pregătite pentru şcoala online.

Peste 23% dintre antreprenorii români cred că acest lucru se întâmplă deoarece există nepăsare şi dezinteres din partea guvernanţilor, 22,6% dintre respondenţi cred că profesorii nu sunt pregătiţi şi nu au deschiderea să deprindă abilităţi digitale, în timp ce  36,8% dintre antreprenori sunt convinşi că motivul este mentalitatea învechită atât la nivel de guvernare, cât şi la nivel academic, mediul academic fiind sigur că metodele clasice de predare/învăţare sunt mai bune decât cele moderne.

În schimb, 17,4% dintre respondenţi cred că este o perceptie falsă şi că doar sectorul privat de IT este în dezvoltare, România fiind în urmă la capitolul IT per total.

Nivelul de competenţe digitale ale profesorilor în pandemie este aproape de zero, consideră 20% dintre antreprenorii români, afirmând că aceştia nici nu ştiu să se conecteze pe platformele de live streaming folosite pentru şcoala online.

De asemenea, 55,5% dintre respondenţi afirmă că profesorii au competenţe digitale de începători şi au doar abilităţi de bază în folosirea unui laptop şi a internetului. Doar 23,2% dintre respondenţi sunt de părere că nivelul de competenţe digitale ale profesorilor este mediu şi doar 1,3% consideră aceste competenţe avansate.

Lipsa educaţiei digitalizate şi a dotărilor tehnologice din şcoli are efecte majore: 43,9% dintre antreprenori afirmă că elevii nu sunt pregătiţi pentru schimbările din viitor, evoluţie şi câmpul muncii, 27,1% dintre respondenţi spun că activitatea profesorilor şi elevilor este îngreunată, iar 16,1% dintre antreprenori cred că elevii nu dezvoltă abilităţile digitale necesare în prezent.

Dintre participanţii la studiul CIEL România, 28% activează în comerţ, 23% în servicii financiar-contabile, 19% în IT, 10% în industria medicală şi farmaceutică, 8% în construcţii. Aproximativ 15,5% au o cifră de afaceri cuprinsă între 1 şi 5 milioane de euro, 7,7% trec de acest prag, iar 76,8% dintre antreprenorii respondenţi au o cifră de afaceri sub 1 milion de euro.

Fondat în anul 1991 CIEL România, dezvoltatorul primului ERP cu inteligenţă artificială, este unul dintre cei mai mari producători de softuri pentru antreprenori şi contabili, create prin tehnologii moderne şi actualizate la zi în funcţie de schimbările legislativ-fiscale. Softurile CIEL România sunt folosite cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de timp şi a optimiza procesele şi previziunile de business.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.