Sancţiunile SUA reprezintă un obstacol major în calea planurilor Rusiei de a creşte exporturile de gaze naturale lichefiate (GNL) pe mare, pentru a compensa scăderea exporturilor de gaze prin conducte către Europa, au spus analiştii, în condiţiile în care cresc aşteptările pentru întârzierea. Acestui proiect emblematic, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Rusia, al patrulea mare producător mondial de GNL după Statele Unite, Qatar şi Australia, are ambiţia de a-şi creşte cota pe piaţa globală la aproximativ o cincime, de la 8% în prezent, prin triplarea producţiei la peste 100 de milioane de tone până în 2030-35.

Dar, în timp ce Moscova a reorientat cu succes exporturile de petrol, cândva destinate Europei de Vest, către China şi India, în faţa sancţiunilor, impactul restricţiilor asupra GNL este mai sever din cauza numărului relativ mic de petroliere care pot transporta GNL şi a lipsei accesului Rusiei la tehnologie şi finanţare.

Eforturile Rusiei de a redirecţiona vânzările de gaze către China, al doilea mare consumator de energie din lume după Statele Unite, au avut până acum un succes limitat, deoarece discuţiile prelungite pentru a dubla vânzările curente către ţară prin conducta propusă Power of Siberia 2 nu au avut ca rezultat un contract solid.

În acelaşi timp, proiectul Arctic LNG 2, care este controlat de Novatek, cel mai mare producător de GNL din Rusia, se confruntă cu întârzieri, au declarat trei surse din industrie, sub condiţia anonimatului din cauza sensibilităţii problemei.

Sursele au spus că livrările comerciale de GNL din proiect sunt aşteptate nu mai devreme de al doilea trimestru al anului 2024 sau mai târziu, în timp ce Novatek a spus că vor începe în primul trimestru.

Cu trei trenuri, capacitatea Arctic LNG 2 este menită să fie de 19,8 milioane de tone pe an şi 1,6 milioane de tone pe an de condensat de gaze.

Acest lucru îl face un element major în planurile Rusiei de a creşte veniturile din energie, după ce exporturile de gaze prin gazoducte deţinute de stat Gazprom către Europa s-au înjumătăţit anul trecut, la puţin peste 100 de miliarde de metri cubi.

Kremlinul se bazează pe vânzările de energie, care au reprezentat 57% din veniturile totale din exporturile Rusiei şi 27% din produsul intern brut în ultimul an.

FORŢĂ MAJORĂ

Sancţiunile SUA, despre care Rusia a spus că reflectă dorinţa Washingtonului de a elimina rivalii GNL, au făcut deja ca Novatek să declare forţă majoră pentru livrările din proiect, au declarat săptămâna trecută surse din industrie pentru Reuters.

De teama sancţiunilor, acţionarii străini au suspendat participarea la proiect, renunţând la responsabilităţile de finanţare şi pentru contractele pentru achiziţia de GNL, a informat luni cotidianul Kommersant.

Jason Feer, de la firma de transport şi brokeraj GNL Poten & Partners, a declarat că anunţul Rusiei că nu îşi poate îndeplini obligaţiile contractuale este ”un semnal de alarmă” pentru viitoarele proiecte ruseşti de GNL.

”Trenul 1 a fost de departe cel mai avansat dintre proiecte, aşa că forţa majoră este un semn că va fi foarte greu să mergi mai departe cu orice alte proiecte deocamdată. De asemenea, probabil că Rusia are nevoie de nişte echipamente străine şi alt sprijin pentru a finaliza alte proiecte, iar sancţiunile fac şi acest lucru dificil”, a spus el.

Arctic LNG 2 este situat pe peninsula Gydan, care se află în Marea Kara, la nord de Siberia.

Novatek, care s-a impus ca o alternativă la Gazprom, deţine un pachet de 60% din proiect.

Companiile petroliere de stat din China CNOOC  şi China National Petroleum Corp (CNPC) au fiecare câte 10% din acţiuni, la fel ca TotalEnergies din Franţa şi un consorţiu format din Japonia Mitsui and Co şi JOGMEC.

Problemele sale includ dificultatea tehnică de a transforma gazul într-un lichid prin răcirea lui la minus 162 Celsius.

Sunny Xu, fondatorul furnizorului de soluţii GNL mici şi mijlocii C-LNG din Singapore, a declarat că China are capacitatea de a construi module de lichefiere, dar nu are experienţă în proiectare şi construcţie din cauza echipamentelor avansate necesare, aşa cum are Rusia, spun analiştii.

”Companiile chineze pot avea propriile soluţii, dar cât de eficiente vor fi acestea? Acesta este un semn de întrebare”, a spus Xu.

Unele dintre companiile occidentale, care posedă expertiză tehnică, au părăsit Rusia din cauza conflictului din Ucraina.

Grupul francez de inginerie Gaztransport & Technigaz şi-a suspendat în ianuarie contractul cu compania rusă de construcţii navale Zvezda, pentru 15 transportoare de gaze naturale lichefiate (GNL), care sparg gheaţa.

Feer a spus că va fi greu să înlocuiască GTT în proiectele GNL.

”Există alte câteva companii care oferă sisteme de izolare, dar GTT este firma lider şi nu ştiu dacă celelalte sisteme au fost acceptate de marii navlositori şi proprietari”, a spus el.

El a spus că este sceptic că primul tren al proiectului ar putea atinge o capacitate de 6,6 milioane de tone pentru a atinge capacitatea în acest an, aşa cum a declarat Novatek.

CURSA PENTRU REZERVAREA TANCURILOR DE TRANSPORT

Proiectul are şi problema de a asigura transportatorii de gaze.

Novatek a spus că 15 tancuri din clasa de gheaţă Arc7, capabile să taie gheaţa de 2 metri grosime, vor fi construite la şantierul naval Zvezda din Rusia pentru Arctic LNG 2.

Alte şase tancuri Arc7 urmau să fie construite de Hanwha Ocean, fosta Daewoo S hipbuilding şi inginerie marină, inclusiv trei comandate de Mitsui O.S.K. Lines şi trei de către principalul grup de petroliere din Rusia, Sovcomflot.

Dar o comandă de trei tancuri făcută de Sovcomflot a fost anulată din cauza sancţiunilor împotriva Rusiei, a spus Hanwha în declaraţiile depuse la autorităţile de reglementare.

Ronald Smith, de la firma de brokeraj BCS Global Markets din Moscova, a spus că este posibil ca proiectul Yamal LNG din apropiere şi care este deja operaţional să împartă unele tancuri cu Arctic LNG 2.

”De-a lungul timpului, mă aştept ca Novatek să achiziţioneze întreaga flotă necesară de tancuri Arc7. Acest lucru ar putea dura câţiva ani suplimentari dincolo de ceea ce preconiza programul iniţial al Arctic LNG 2”, a spus el.”

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.