Aproximativ 120.000 de pasageri din România au fost afectaţi în ultimii trei ani de zborurile întârziate sau anulate, dar mai puţin de 1% au cerut despăgubiri, potrivit datelor colectate de AirHelp, lider mondial în obţinerea de compensaţii pentru persoanele aflate într-o astfel de situaţie, care a intrat din luna septembrie pe piaţa din România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Dacă toţi aceştia ar fi despăbugiţi de companiile aeriene, ar însemna ca aceste compensaţii să se ridice la 34 milioane euro, arată datele AirHelp.

”Potrivit datelor noastre, la nivel global, numai 2% aplică pentru despăgubiri. În România, procentul este şi mai mic, de sub 1%. Cei mai mulţi nici nu ştiu că pot cere despăgubiri”, a declarat joi pentru News.ro Ştefan Radu, directorul general în România al AirHelp.

Potrivit normelor europene, pasagerii români pot cere despăgubiri pentru zboruri cu întârzieri de peste trei ore sau anulate, din anii 2015, 2016 sau 2017.

În ceea ce priveşte aeroporturile româneşti, cele mai mari întârzieri au loc pe Aeroportul Henri Coandă din Otopeni şi Aeroportul Avram Iancu din Cluj, de altfel cele mai mari din ţară, spune oficialul.

Pasagerii păgubiţi se pot adresa companiei AirHelp, care percepe un comision de până la 25% din compensaţiile odată primite de persoanele afectate.

”În general, valoarea compensaţiei depinde de factori cum ar fi durata întârzierii la destinaţie, distanţa de zbor şi motivul întârzierii. Valoarea medie a despăgubirii la nivel internaţional este de 400 de euro/pasager, însă poate ajunge la maximum 600 de euro în diferite circumstanţe”, mai spune Ştefan Radu.

Acesta subliniază că în curând va lansa aplicaţia Mytravel, pentru ca cei interesaţi să afle când este optim să călătorească sau, de exemplu, când să cumpere bilete de avion mai ieftine. Aplicaţia le va spune totodată care sunt cele mai aglomerate zile ale săptămânii.

Din totalul numărului de zboruri programate în ultimii trei ani, peste 1.500 nu şi-au respectat programul de zbor, cele mai multe astfel de întâmplări având loc la nivelul anului 2016, când 566 de zboruri au fost întârziate sau anulate, precizează oficialul AirHelp.

”La nivelul anului 2017, până în luna august inclusiv, 356 de curse au creat probleme unui număr de aproape 31.000 de pasageri români. Dacă toţi aceştia ar aplica pentru despăgubire, aşa cum sunt îndreptăţiţi, conform Directivei Europene nr.261/2004, suma ce ar trebui achitată de către operatorii aerieni s-ar ridica la aproape nouă milioane de euro”, adaugă reprezentanţii AirHelp.

La nivelul acestui an, cea mai aglomerată zi pe aeroporturile din România a fost 18 august, data la care erau programate 285 de zboruri cu plecare din România. Dintre acestea, 29 au avut întarzieri între 15 şi 180 de minute, două au avut întârzieri mai mari de trei ore, respectiv alte două au fost anulate.

Din aproximativ 34.000 de pasageri din acea zi, 450 sunt eligibili pentru compensaţii, sumele totale fiind de aproape 138.000 de euro pentru cele patru zboruri.

”Mulţi pasageri nu-şi cunosc drepturile şi, deşi sunt eligibili pentru compensaţie, nu ştiu cum să o obţină sau de unde să înceapă. Dacă ne gândim că simpla scanarea a boarding pass-ului îi ajută să-şi verifice eligibilitatea, iar noi le facilităm accesul la compensaţii - reprezentându-i inclusiv în instanţă dacă se ajunge acolo-, procesul ar trebui să fie foarte uşor”, spune Ştefan Radu.

El menţionează că nu are cifre despre numărul global de persoane care solicită despăgubiri.

Spre comparaţie, o ţară ca Polonia are aproximativ 330.000 pasageri afectaţi, cu o valoare eligibilă a compensaţilor de aproape 91 milioane de euro, în timp ce Cehia are mai mult de 135.000 de pasageri afectaţi, iar Bulgaria mai puţin de 50.000.

”Rata mică de aplicare pentru compensaţii a determinat AirHelp să intre în România. Vă dau câteva exemple recente. La prima problemă cu zborurile TAP Portugal am avut o rată de aplicare sub 10%. La cea din urmă, rata s-a dublat. Iar în prezent, din cauza anulărilor zborurilor Ryanair din septembrie şi octombrie, avem de trei ori mai mulţi pasageri care cer despagubiri. În acest caz, persoanele afectate pot primi compensaţii de până la 400 de euro, indiferent de preţul plătit pe biletul de avion dacă Ryanair nu le-a anunţat de anulare printr-un mesaj personal, nu comun către baza de date, cu cel putin 14 zile înainte de decolare”, adaugă el.

De asemenea, operatorul aerian trebuie să le ofere o destinaţie alternativă spre care să decoleze cu cel mult două ore înainte de ora iniţială şi să aterizeze la cel mult patru ore după cursa stabilită iniţial.

”Însă, zilnic, pe aeroporturile din toată ţara se înregistrează întârzieri”, spune Ştefan Radu.

În general, anulările şi întârzierile pot aduce pasagerului compensaţii de până la 600 de euro. Valoarea despăgubirii depinde de durata zborului şi distanţa până la destinaţie, respectiv motivul anulării sau întârzierii.

AirHelp este liderul mondial în obţinerea compensatiilor  pentru pasageri, ca urmare a întârzierii, anulării sau supraîncărcării zborului.

Din 2013, când AirHelp a fost fondată, compania a ajutat peste trei milioane de pasageri să primească despăgubiri, în valoare de peste 160 de milioane de euro, la nivel mondial. AirHelp are reprezentanţe în Europa, Asia şi America de Nord, care deservesc 30 de ţări, oferind asistenţă în 16 limbi. Compania are peste 500 de angajaţi la nivel mondial.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.