Producătorul de medicamente Antibiotice Iaşi (simbol bursier ATB) a înregistrat în primul semestru din acest an un profit brut de 19,35 milioane lei, în scădere cu 22% faţă de cel din perioada similară din 2019, când a fost de 24,92 milioane lei, potrivit rezultatelor raportate vineri. 50% din cifra de afaceri a companiei este reprezentată de exporturi.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Veniturile din vânzări s-au ridicat în primele şase luni la 146,38 milioane de lei, cu 15% mai mici faţă de primul semestru din 2019, când au fost de 172,4 milioane lei.

"În acest context atipic, veniturile din vânzări, respectiv veniturile din vânzarea produselor farmaceutice către partenerii interni şi externi, realizate în primele şase luni, au fost de 146,38 milioane de lei, ceea ce reprezintă 85% din valoarea obţinută în aceeaşi perioadă a anului 2019. Remarcăm faptul că, în contextul scăderii pieţei farmaceutice locale, afacerile la export au echilibrat veniturile prin creşterea ponderii acestora la 50% în primul semestru din 2020 (comparativ cu 42%, în 2019)", arată compania.

Compania a realizat, în aceeaşi perioadă, venituri totale în valoare de 182 milioane lei, comparativ cu 206 milioane de lei, obţinute în prima jumătate a anului 2019. Acest lucru indică un grad de realizare de 88,3%  a acestui indicator, comparativ cu anul 2019.

În primele şase luni ale anului 2020, valoarea exportului de medicamente şi substanţe active a fost de 73,8 milioane lei, valoare relativ constantă în comparaţie cu cea înregistrată în perioada similară a anului 2019 (72,7 milioane lei), ceea ce a determinat echilibrarea cifrei de afaceri.

"Antibiotice a răspuns atât solicitărilor partenerilor tradiţionali, cât şi celor venite din partea sistemelor sanitare internaţionale, susţinându-le cu medicamente asociate tratamentului Covid-19, deşi condiţiile nu au fost din cele mai prielnice. Măsurile de restricţionare a vânzărilor către piaţa externă (impuse de legislaţia specifică stărilor de urgenţă şi de alertă), perturbarea transportului terestru şi aerian de mărfuri, către toate zonele lumii şi creşterea volumului de documentaţie solicitată de Ministerul Sănătăţii pentru aprobarea exporturilor, au solicitat identificare de soluţii rapide şi eficiente. Au fost astfel adjudecate licitaţii în SUA, Marea Britanie şi Ungaria pentru aproximativ 2,5 milioane flacoane injectabile şi a fost gestionată corespunzător dublarea cererii de peniciline sterile din ţările scandinave (Danemarca, Norvegia). Totodată, au fost realizate  exporturi de primă urgenţă, solicitate de guvernele din Lituania, Letonia şi Olanda şi au fost mobilizate resurse pentru a răspunde pozitiv cererii de ajutor pentru medicamente destinate tratamentului în spitalele din ţări în curs de dezvoltare ca Irak şi Yemen", se arată în raport.

În ce priveşte exportul de Nistatină, produs pentru care compania este recunoscută ca lider mondial, a fost înregistrată o creştere medie cu 6% a consumului, la principalii clienţi din America de Nord, Europa, Australia, Asia şi Africa.

"S-au creat astfel premize sănătoase de consolidare a afacerii pe termen lung, în contextul în care Antibiotice intenţionează să-şi mărească cantitativ producţia acestei substanţe active. Valoarea vânzărilor obţinute, la şase luni, la export, pentru medicamentele în formă finită şi substanţa activă Nistatină a reuşit să susţină cifra de afaceri a companiei astfel încât, în această perioadă marcată de efectele de bumerang ale pandemiei, exporturile au reprezentat 50% din afacerile primului semestru", mai arată compania.

În contextul măsurilor luate în anul 2020, la nivel naţional, pentru limitarea răspândirii virusului SARS-COV-2, prin limitarea mobilităţii fizice, reducerea internărilor în spitale şi a contactului cu cadrele medicale în primul semestru al anului 2020, consumul de medicamente, marca Antibiotice, pe piaţa internă, a atins valoarea de 152,3 milioane de lei, care reprezintă 91,2% din valoarea consumului înregistrată la jumătatea anului trecut, de 167 milioane lei.

Acest consum de medicamente s-a realizat prin două canale principale, reprezentate de sistemul de farmacii cu circuit deschis (retail) şi de spitale (hospital).

Pe canalul retail, valoarea consumului de medicamente din portofoliul Antibiotice este în valoare de 112 milioane lei. Pe canalul hospital reprezentat de spitale, compania Antibiotice a înregistrat un consum de 40,4 milioane lei, spre deosebire de 37,9 milioane lei, cât a realizat în prima jumătate a anului trecut, ceea ce reprezintă o creştere cu 6,4%. Această creştere a consumului pe canalul hospital se datorează consolidării consumului de produse injectabile precum Meropenem Atb,  Amoxiplus®, Ampicilină, Cicloserină Atb, recunoscute pentru valoarea lor terapeutică.

Odată cu declanşarea pandemiei provocate de virusul SARS-CoV-2, Antibiotice şi-a reconfigurat structura de fabricaţie şi a reintrodus în fabricaţie produsele Paracetamol şi Novocalmin® (metamizol sodic), aflate, la acea dată, pe lista produselor lipsă din farmacii, însă necesare în schemele terapeutice pentru pacienţii cu Covid -19.

Totodată, a fost accelerat proiectul de cercetare-dezvoltare a produsului Hidroxiclorochină, astfel încât să fie realizat, în timp optim, un stoc de medicamente, aflat la dispoziţia Ministerului Sănătăţii, în eventualitatea unor solicitări interne.

La finalul lunii iunie, Antibiotice produsese deja primele două soluţii dezinfectante pentru suprafeţe, ambalate în flacoane de 1 litru şi 5 litri, conform autorizaţiei eliberată de Institutul Cantacuzino, urmând ca o nouă formulă de gel dezinfectant pentru mâini să fie trimisă spre analiză unui laborator extern, în vederea acreditarii şi introducerii în portofoliul companiei.

Potrivit raportului, în toată această perioadă, compania, cu un portofoliu de 150 de produse, a reuşit să achiziţioneze, în condiţii de restricţii ale transportului şi politicilor protecţioniste ale unor state, substanţele active, necesare continuării fabricaţiei de medicamente.

Compania are o capitalizare de 372,59 milioane lei şi este controlată de Ministerul Sănătăţii, cu 53,01% din acţiuni, în timp ce SIF Oltenia are 18,96%.

Compania are 1.400 de salariaţi.

 


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.