Primele două licitaţii de artă, de fapt două părţi ale aceleaşi Licitaţii a unei Colecţii de Artă Bucureştene, organizate de casa de licitaţii A10 by Artmark, au înregistrat adjudecări de 100%.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Au fost scoase la vânzare aproximativ 500 de opere de pictură românească şi europeană, fie istorice, fie contemporane, de la un preţ unitar de pornire, specific licitaţiilor cu caracter de lichidare de patrimoniu (organizate sub egida mărcii asociate Hanul cu Tei by Artmark), nu puţine dintre acestea semnate de mari artişti, precum Aman, Iser, Mutzner, Baba, Câlţia sau Piliuţă.

Licitaţia unei Colecţii de Artă Bucureştene a înregistrat un total de vânzări de peste 300.000, confirmând trendul de afirmare a interesului noului public, iar nu doar al colecţionarilor consacraţi, precum calităţile artei de alternativă investiţională ori de recipient elegant de păstrare a valorii financiare a banilor, într-un context delicat, de potenţială viitoare inflaţie.

„La pozat”, a pictorului interbelic Apostol Mănciulescu, a fost cea mai bine vândută lucrare, cu 5.500 de euro, pornind de la preţul de doar 100 de euro.

O altă excepţională pictură a cărei adjudecare a încântat sala virtuală de licitaţie a fost „Îngerul păzitor” de Aurel Naray, ce a crescut de la 100 de euro la 3.250 de euro.

Totodată, Licitaţia Colecţiei unui Galerist de Artă Contemporană, desfăşurată marţi, 29 septembrie, a reţinut atenţia iubitorilor de artă contemporană din ţară, dar şi din afara acesteia, prin câteva recorduri absolute de autor, cel puţin pentru spaţiul românesc. Astfel, fotografia realizată de Constantin Brâncuşi lucrării sale în piatră ilustrând portretul baronesei Renee Frachon, provenind din colecţie celebrului brâncuşolog Barbu Brezianu, a fost adjudecată pentru suma de 16.000 de euro, record pentru o fotografie românească - ori o fotografie realizată de Constantin Brâncuşi - cel puţin în România.

Altminteri, la nivelul pieţei internaţionale deartă, fotografii de autor român, cum ar fi Szathmaryi, Brâncuşi, Brassai, Bauh etc. se pot vinde semnificativ mai bine, spre exemplu cităm recenta vânzare a fotografiei realizate de Brâncuşi înatelier, în 1924, cuplului de sculpturi „Muza adormită” şi „Cocoşul”, adjudecată în noiembrie 2019 de Christie’s Paris cu 150.000 de euro; ori mai recent, în martie 2020, adjudecarea la Sotheby’s New York a unei fotografii realizate în 1912 de Brâncuşi „Muzei adormite”, de 24 cm,pentru 71 de mii de euro.

De asemenea, Licitaţia Colecţiei unui Galerist de Artă Contemporană aadus şi recordul de adjudecare pentru o sculptură în lemn de Paul Neagu, de 14.000 de euro pentru o lucrare din ciclul său "Hyphen" (raportat la adjudecările net mai valoroase ale lucrărilor sale din oţel inoxidabil, pretabile pentru spaţii exterioare, precum cunoscuta adjudecare din 2016 a unui "Edgerunner" de mari dimensiuni - 3m - cu 50.000 euro).

Joi, la Palatul Cesianu-Racoviţă, Licitaţia de Design Interior, una dintre cele mai lungi din tipologia sa, cu o durată de aproximativ 7 ore, a înregistrat o rată de adjudecare de 85% pentru cele 241 de loturi.

Cea mai disputată piesă a fost Masa de şah din colecţia Nicolae Ceauşescu, care a pornit de la preţul de 350 de euro şi a fost adjudecată pentru 16.000 de euro, după 42 de paşi oferiţi de peste 50 de palete online.

Între colecţionarii şi iubitorii celebrului sport al minţii care au licitat pentru masa monumentală de şah s-au numărat şi două muzee celebre din afara ţării. Masa de şah de mari dimensiuni ce a aparţinut fostului dictator comunist Nicolae Ceauşescu rămâne în România, în cadrul unei colecţii private.

Totodată, una dintre bijuteriile Licitaţiei de Design Interior - Masă în manieră Empire, pentru jocuri de societate, a fost adjudecată pentru 5.000 de euro, depăşind considerabil estimările casei de licitaţie, având în vedere preţul de pornire de 1.500 de euro.

La aceste prime licitaţii de artă din luna septembrie, care au deschis noul sezon al pieţei de artă româneşti, au participat în total aproximativ 1.000 de palete online, prin platforma Artmark Live, din care maximul de palete participante (361 palete) a fost înregistrat la prima parte a Licitaţiei unei Colecţii de Artă Bucureştene din 22 septembrie. Devine probabillimpede că viitorul pieţei româneşti - şi poate şi internaţionale de artă - este legat de dezvoltările platformelor online de promovare culturală.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.