Margaret Atwood a scris un nou poem de protest despre impactul războiului, care va fi prezentat marţi la Bienala de la Veneţia.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Poezia, împărtăşită în acest weekend în exclusivitate cu The Observer, a fost scrisă pentru a fi prezentată alături de peste 200 de lucrări, inclusiv de pictorii Francisco de Goya şi Otto Dix, într-o expoziţie menită să sublinieze inutilitatea conflictului uman.

Lucrarea celebrei autoare canadiene a romanului "The Handmaid's Tale" se numeşte "The Disasters of War: A Sequel" şi evocă forţele distrugerii, focul şi violenţa, într-un limbaj care aseamănă experienţa pierderii emoţionale cu daunele fizice ale războiului.

"Many have travelled far
to the place of fire and blackout,


the time without words.
Some have survived,
though not intact.
No one comes back". 

Luând în considerare urmările vizibile şi invizibile ale pierderilor şi rănilor, Atwood, în vârstă de 84 de ani, dă un verdict sumbru: "Toate sunt letale".

Poemul ei, care va fi dezvăluit integral marţi, are acelaşi titlu ca celebra serie de 80 de gravuri ale lui Goya, "Los Desastres de la Guerra", realizată între 1810 şi 1820. O imagine din această serie, "Lo Mismo", este, de asemenea, expusă în cadrul expoziţiei, organizată de un influent patron de artă canadian pentru a se desfăşura în paralel cu cea de-a 60-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă, care are loc în oraşul italian în fiecare vară. 

Expoziţia "Beati pacifici" este realizată din operele din Colecţia Bailey şi este prezentată într-o biserică, Chiesa di San Samuele, până în septembrie. A fost descrisă de curatorul său, bogatul filantrop şi colecţionar Bruce Bailey, ca fiind o istorie antieroică a artei occidentale de război. Lucrările selectate urmăresc lanţul conflictului prin intermediul artei din secolul al XVII-lea până în prezent, arătând modalităţile pe care artiştii le-au găsit pentru a comunica oroarea.

Gravurile de neclintit ale lui Goya stabilesc tema expoziţiei, care include şi un răspuns direct la lucrarea "Disaster of War II" (Dezastrul celui de-al Doilea Război Mondial) a controversaţilor artişti britanici Jake şi Dinos Chapman. Artistul spaniol şi-a început seria de gravuri ca răspuns la invazia Spaniei de către Napoleon, însă sentimentele anti-război pe care le-a exprimat au făcut ca acestea să nu fie publicate până în 1863. Alături de reprezentări realiste ale durerii, legenda uneia dintre plăci spune simplu: "Nimeni nu ştie de ce". Atwood prezintă un argument la fel de sumbru într-una dintre noile sale strofe:

"Damaged people damage people,
and so on".

De asemenea, va fi expusă seria de gravuri Miseries of War (1633) a lui Jacques Callot; o copie a seriei Der Krieg (Războiul) a lui Dix din 1924, influenţată atât de Callot, cât şi de Goya, şi grupul de gravuri The Fog of War (2006) al lui Marlene Dumas.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.