Un autoportret rar şi remarcabil al expresionistului german Max Beckmann din secolul al XX-lea a fost vândut la Berlin pentru 20 de milioane de euro (17 milioane de lire sterline), doborând recordul pentru o operă de artă vândută la licitaţie în Germania, scrie The Guardian.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Impresionantul „Selbstbildnis gelb-rosa” („Autoportret galben-roz”) a fost pictat de Beckmann în timpul exilului său în război la Amsterdam, după ce a fugit din Germania nazistă. Identitatea noului său proprietar nu a fost dezvăluită. Cu taxe, costul final a fost de 23,2 milioane de euro.

Vânzarea la casa de licitaţii Villa Grisebach a atras cumpărători din întreaga lume. Directorul casei de licitaţii, Micaela Kapitzky, a spus că este o oportunitate unică de a cumpăra un autoportret Beckmann. „O lucrare a lui de acest fel şi calitate nu va mai apărea. Acest lucru este foarte special”, a spus ea.

Licitatorul, Markus Krause, le-a spus potenţialilor cumpărători că „această şansă nu va mai apărea niciodată”.

Beckmann a finalizat lucrarea în 1944, când avea 50 de ani, şi în ea se înfăţişează mult mai tânăr. Pictura a rămas în posesia soţiei sale, Mathilde, cunoscută sub numele de Quappi, până la moartea acesteia, şi a fost scoasă la vânzare ultima dată în 1996.

Pictura a fost lotul 19 dintre alte 56 de lucrări, de la Otto Dix şi Egon Schiele până la Paul Klee şi Wassily Kandinsky. A batut recordul pentru o lucrare scoasa la licitatie in Germania cu peste 10 milioane de euro.

Beckmann a părăsit Germania pentru Amsterdam în 1937, la o zi după ce l-a auzit pe Adolf Hitler ţinând un discurs în care condamna artiştii „degeneraţi”. Autorităţile au confiscat ulterior 500 dintre lucrările sale din muzee. Beckmann şi soţia sa, Mathilde, nu s-au întors niciodată în Germania, emigrând în SUA un deceniu mai târziu, unde a murit în 1950.

Când Amsterdam a fost invadat de trupele germane în 1940, acesta nu mai era un refugiu sigur şi s-a retras în atelierul său într-un vechi depozit de tutun de lângă canal, unde pictura sa, în special autoportretele, au devenit cheia supravieţuirii sale sau, după cum spunea criticul de artă Eugen Blume, „expresii emblematice ale crizei spirituale pe care a îndurat-o”. Deceniul petrecut de Beckmann la Amsterdam a devenit perioada sa cea mai prolifică.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.