Telescopul spaţial Kepler, aflat la o distanţă de aproape 120 de milioane de kilometri faţă de Terra, a fost plasat de NASA în ”mod de funcţionare de urgenţă”, informează Associated Press.

Telescopul spaţial Kepler, care a detectat deja aproape 5.000 de planete în afara Sistemului Solar, a fost plasat în ”modul de funcţionare de urgenţă”, la sfârşitul săptămânii trecute. Ultimul contact cu dispozitivul spaţial a avut loc pe 4 aprilie. Atunci, totul părea să funcţioneze normal, precizează NASA.

Modul de funcţionare de urgenţă se referă la cel mai scăzut grad de operabilitate pe care îl are un dispozitiv. Acest mod de funcţionare necesită, de asemenea, mai mult carburant decât de obicei, iar acesta este motivul pentru care echipa de specialişti de la NASA încearcă din răsputeri să readucă telescopul la o stare de funcţionare normală, precizează theverge.com.

Controlorii de la sol au descoperit o problemă tehnică la nivelul telescopului Kepler, joi, cu puţin timp înainte să îl orienteze spre centrul Căii Lactee, în cadrul unui nou program de cercetări planetare. Kepler ar fi trebuit să se alăture astfel mai multor telescoape terestre care monitorizează câteva mii de stele din centrul galaxiei noastre, în speranţa de a găsi exoplanete potenţial locuibile.

Aceasta este cea mai recentă ”criză” cu care se confruntă telescopul Kepler.

Lansat în 2009, acest telescop spaţial şi-a îndeplinit misiunea principală, încă din 2012. În ciuda mai multor avarii, Kepler a continuat să funcţioneze, într-o misiune prelungită - denumită K2 -, până în prezent. Însă distanţa uriaşă care îl separă de Terra îngreunează operaţiunile de reparare.

”Chiar şi cu viteza luminii, semnalul are nevoie de 13 minute pentru a călători la telescop şi înapoi”, a spus Charlie Sobeck, directorul programului Kepler, într-un mesaj publicat pe site-ul Centrului de cercetări spaţiale Ames, operat de NASA în Mountain View, California.

Ieşirea telescopului Kepler din ”starea de urgenţă” reprezintă prioritatea echipei pe care o coordonează, a precizat Charlie Sobeck.

Peste o mie dintre cele 5.000 de exoplanete detectate până în prezent de Kepler au fost confirmate prin studii ulterioare, potrivit NASA.

Telescopul a fost denumit în onoarea astronomului şi matematicianului german din secolul al XVII-lea Johannes Kepler.