Astronomii au folosit telescopul spaţial James Webb pentru a observa Earendel, cea mai îndepărtată stea detectată vreodată, scrie CNN.

Earendel este atât de îndepărtată încât lumina stelei observată de telescopul Webb a fost emisă în primul miliard de ani de existenţă a universului. Se estimează că universul are o vechime de aproximativ 13,8 miliarde de ani.

Estimările anterioare sugerează că steaua se află la 12,9 miliarde de ani-lumină de Pământ, dar având în vedere expansiunea universului şi cât timp a călătorit lumina pentru a ajunge la noi, astronomii cred că Earendel se află în prezent la 28 de miliarde de ani-lumină.

Numele stelei provine din engleza veche care înseamnă „stea de dimineaţă” sau „lumină care răsare”. Telescopul spaţial Hubble a observat-o pentru prima dată pe Earendel în 2022.

Observaţiile lui Webb au dezvăluit noi informaţii despre steaua incredibil de îndepărtată. Earendel este o stea masivă de tip B, de aproximativ 1 milion de ori mai luminoasă decât soarele nostru şi de peste două ori mai fierbinte.

Steaua se află în galaxia Sunrise Arc şi a putut fi observată doar pentru că un grup masiv de galaxii numit WHL0137-08, care există între Pământ şi Earendel, a mărit obiectul îndepărtat.

Acest fenomen se numeşte lentilă gravitaţională, care apare atunci când obiectele apropiate acţionează ca o lupă pentru obiectele îndepărtate. Gravitaţia, în esenţă, deformează şi măreşte lumina galaxiilor îndepărtate de fundal. În acest caz, grupul de galaxii a intensificat lumina lui Earendel de mii de ori.

Stelele masive precum Earendel au, de obicei, stele însoţitoare şi, deşi astronomii nu se aşteptau să poată observa una, culorile detectate de Webb sugerează prezenţa unei stele însoţitoare reci şi roşii.

Capacităţile lui Webb de a privi în universul îndepărtat şi de a observa în lumina infraroşie, care este invizibilă pentru ochiul uman, au detectat, de asemenea, detalii din galaxia Sunrise Arc. Observatorul spaţial a reperat zone de naştere a stelelor şi mici roiuri de stele.

Astronomii continuă să analizeze datele obţinute în urma observaţiei lui Webb pentru a determina distanţa exactă a galaxiei Sunrise Arc.

Studierea stelelor extrem de îndepărtate şi a galaxiilor care îşi au originea mai aproape de Big Bang poate completa lacunele pe care le au astronomii cu privire la începuturile universului şi poate oferi o imagine a modului în care galaxia noastră Calea Lactee ar fi putut arăta cu miliarde de ani în urmă.

Capacitatea lui Webb de a studia un obiect atât de îndepărtat şi de mic este încurajatoare pentru astronomi. Ar putea fi posibil ca, în cele din urmă, să se poată observa primele stele născute din elemente brute precum hidrogenul şi heliul imediat după naşterea universului.