„Pictorul şi modelul său în aer liber” (1963), lucrare semnată de Pablo Picasso, şi „Capriccio cu biserică gotică şi lagună” (cca. 1720-1721) de Il Canaletto, parte din cea mai vastă colecţie privată de artă din lume, se văd la Bucureşti, în cadrul expoziţiei „Farmecul Antichităţii. Comori de artă din colecţiile Intesa Sanpaolo” care a fost vernisată, marţi, la Art Safari.
La Bucureşti, au fost împrumutate sculpturi, ceramică, inclusiv capodopere semnate de Giovanni Paolo Panini, Jan Frans van Bloemen, Giovanni Ghisolfi, Pieter van Bredael, Carlo Labruzzi, Vincenzo Martinelli sau Lord Mancini (Francesco Mancini).

„O idee privată primeşte susţinere din partea unei bănci importante, se creează o punte împrejurul unor capodopere ale artei frumosului, în care intervine o ambasadă şi un Institut cultural, cel Italian, în ajunul unui proiect extraordinar, care tot prin intermediul artelor, leagă cele două ţări şi culturi, România şi Italia, prin Sezonul cultural româno-italian, care va începe peste câteva zile la Roma şi care va avea două acte, un prim semestru în Italia şi al doilea semestru în România, ceea ce vine să întărească ceva care este deosebit de important pentru noi, pentru România. Pentru că, trebuie să fim oneşti, Italia nu are nevoie de promovarea noastră, poate avea nevoie de interesul nostru, dar noi avem nevoie de acest parteneriat, de întărirea acestor relaţii artistice, culturale, de parteneriate între diverşii actori. Întâlnirea dintre iniţiativă şi susţinerea iniţiativei este condiţia sine qua non a acelor clipe de bucurie pe care arta le poate aduce în sufletele noastre”, a declarat András István Demeter, ministrul Culturii, la vernisajul expoziţiei „Farmecul Antichităţii. Comori de artă din colecţiile Intesa Sanpaolo”.

Laura Napolitano, directoarea Institutului Italian de Cultură, a subliniat că „expoziţia, care aduce laolaltă lucrări din diferite epoci şi limbaje artistice, oferă un narativ fascinant al imaginii Italiei ca tărâm al frumuseţii”.

„Această expoziţie este o mică parte din vasta colecţie a Intesa Sanpaolo. Veţi vedea lucrări fantastice, de Picasso sau Canaletto. În Italia, avem 40.000 de opere în patru muzee şi acestea sunt în Vicenza, Torino, Milano şi Napoli. Vă invit să le vizitaţi. Intesa are misiunea de a aduce Italia peste tot în Europa”, a declarat, la vernisaj, Alessio Cioni, General Manager & CEO Intesa Sanpaolo.
„De ce avem un Picasso din Italia?, s-au întrebat toţi atunci când am anunţat expoziţia. În clipa în care a ajuns în Italia, fiecare artist din lume a fost fascinat de Italia, pentru că frumuseţea Italiei îţi rămâne în inimă pentru totdeauna. Nu doar Picasso a fost complet îndrăgostit de Italia, ci toţi artiştii. În 1917, Picasso a vizitat Pompei, a văzut frumuseţea lui şi a spus că această frumuseţe nu va dispărea”, a povestit Ioana Ciocan, manager general Art Safari.
„Capriccio cu biserică gotică şi lagună” (cca. 1720-1721) de Il Canaletto
Maestrul Il Canaletto, renumit pentru sensibilitatea cu care surprinde atmosfera veneţiană, devine încă din tinereţe reprezentant al genului pictural numit veduta.

Artistul se naşte într-o familie înstărită, era pasionat de scenografie, de teatru. După o călătorie la Roma, va abandona totul în favoarea picturii.

Un exponent al neoclasicismului timpuriu, Canaletto atrage privirea spectatorului în acest tablou, dominat de impunătoarea catedrală, cu diverse scene, întâmplări, întâlniri.

„Pictorul şi modelul său în aer liber”, 1963
Pablo Picasso ajunge la Pompei în 1917. Este marcat de scenele cu oameni cuprinşi de lava Vezuviului. El va începe să picteze în stil neoclasic, dominat de arlechini, costume. Este o lucrare în care modelul său este în aer liber, subliniind aici un moment important în istoria artei, prima expoziţie a impresioniştilor din 1874, mai ales de Manet şi al său „Dejun pe iarbă”. Pictura în aer liber nu era promovată până la sfârşitul secolului al XIX-lea. Picasso lua recuzita, obiectele şi le picta în atelier, nu ieşea afară. El face aici opusul.
Lucrarea este explicată şi printr-o fotografie de Jean Costeau, realizată în 1917, la Pompei, atunci când Picasso îl vizitează pe prietenul Leonide Massine, în grădina Casei lui Marcus Lucretius.

Tabloul lui Picasso este expus la Palatul Dacia-România alături de „Pompei - Casa lui Salustiu”, ulei pe pânză de Gennaro Luciano, şi „Pompei”, acuarelă pe carton de Lord Mancini (Francesco Mancini).
Expoziţia „Farmecul Antichităţii”, curatoriată de Fernando Mazzocca, cu o arhitectură expoziţională realizată de Diana Nicolaie, coordonator Monica Dumitru, poate fi vizitată până la 14 decembrie.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







