ShortsUP prezintă, în perioada 1 - 11 octombrie, la MaRe - Muzeul de Artă Recentă din Bucureşti, „Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc (1890 - 2000)", o instalaţie artistică interactivă ce se foloseşte de tehnologia de Realitate Augmentată.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Publicul va putea interacţiona cu secvenţe din 15 scurtmetraje, printre care filme ştiinţifice, de ficţiune, documentare şi animaţii, în încercarea de a ilustra parcursul scurtmetrajului românesc din primul deceniu al cinematografiei şi până în prezent.

Proiectul, curatoriat de selecţionerul de scurtmetraje Alexandra Safriuc împreună cu istoricul de film Gabriela Filippi, a pornit de la dorinţa şi nevoia de a identifica particularităţile istoriei scurtmetrajului românesc şi este un prim pas dintr-un demers mai amplu de a investiga patrimoniul de film scurt păstrat în Arhiva Naţională de Film şi de a propune contexte noi de prezentare a acestuia către public.

„Istoria scurtmetrajului a fost neglijată, căci scurtmetrajul nu a fost tratat ca un gen de sine stătător. Filmele nu sunt alese pe criterii de reprezentativitate, ci am încercat, mai curând, să scoatem la lumină producţii de sine stătătoare valoroase, aparţinând fiecărui deceniu al cinematografiei, care să fi supravieţuit anilor şi să prezinte în continuare interes pentru publicul contemporan”, a transmis Alexandra Safriuc, curator scurtmetraje ShortsUP.

Vernisajul de la MaRe - Muzeul de Artă Recentă va avea loc pe 1 octombrie, la ora 19.00. Expoziţia va putea fi vizitată până pe 11 octombrie, iar intrarea este liberă.

O aplicaţie mobilă realizată special pentru această instalaţie de echipa Augmented Space Agency va permite publicului să interacţioneze cu secvenţe de arhivă din istoria scurtmetrajului românesc.

Proiectul a contribuit şi la dezvoltarea arhivei naţionale, digitizând scurtmetrajele „În familia Ressel” (1916), „Oraşul nu doarme niciodată” (1949) şi „La Mere” (1953).

„În familia Ressel” (1916) este una dintre cele mai timpurii, dacă nu chiar cea mai veche înregistrare încă existentă a unui home movie pe teritoriul României. Înregistrarea a fost realizată în familia unui comerciant de maşini înstărit, Ludovic Ressel, care în 1914 a înfiinţat o companie cinematografică, Filmul Naţional Român, care a produs reportaje de actualităţi.

„Oraşul nu doarme niciodată” (1949, regizat de Jean Mihail, produs de Oficiul Naţional Cinematografic) este un portret al oraşului Bucureşti pe timp de noapte -  munca de la Uzina „23 august", telefonistele din tura de noapte, un spectacol de operă, munca unui cercetător, activitatea nocturnă din tipografie sau imagini dintr-o maternitate. Scurtmetrajul este un film documentar conceput în stilul „simfoniilor oraşelor” iniţiate în anii 1920 - „poeme” cinematografice despre o zi obişnuită din viaţa unui oraş.

„La Mere” (1953), debutul tandemului de realizatori Iulian Mihu - Manole Marcus, reper al lansării „primului val” regizoral românesc, este inspirat din nuvela omonimă a lui Cehov. Filmul spune povestea unui cuplu de îndrăgostiţi care ajunge în livada de mere a boierului. Prinşi că au furat din bunurile boierului Trifon Semionovici, acesta, alături de cruntul său servitor Carp îi supune unor pedepse şi torturi psihologice care culminează cu un final neaşteptat pentru cei doi îndrăgostiţi. Conceput ca lucrare de diplomă, filmul este preluat şi finalizat în condiţii profesioniste, trei ani mai târziu, de Studioul cinematografic „Bucureşti”.

Scurtmetrajele vor fi disponibile pe shortsup.ro, în perioada 1 - 30 octombrie.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.