O instalaţie formată din trei picturi ale renumitului maestru olandez Johannes Vermeer poate fi admirată până la 31 august la Frick Collection din New York.
Fondatorul muzeului newyorkez, industriaşul Henry Frick, a achiziţionat în 1919 celebrul tablou „Mistress and Maid” al pictorului supranumit „Sfinxul din Delft”. Pentru această nouă expoziţie, au fost împrumutate alte două lucrări: „Woman Writing a Letter with Her Maid” de la Galeria Naţională din Irlanda şi „Love Letter” de la Rijksmuseum din Amsterdam.
Acestea sunt trei dintre cele şase lucrări pe care Vermeer (1632-1675) le-a dedicat citirii, scrierii sau schimbului de scrisori, într-o perioadă în care forma epistolară era la apogeul său în artă.
Cele trei lucrări reunite la New York include figura „secundară” a servitorului, care devine astfel un "intermediar" între amantă, care „probabil întreţine o aventură sau o relaţie romantică”, şi autorul sau destinatarul scrisorilor, explică curatorul expoziţiei, Robert Fucci.
Într-o perioadă a Europei în care femeile din anumite medii bogate erau din ce în ce mai libere să îşi aleagă iubiţii, servitorii erau „martori” ai artei epistolare a seducţiei, explică acest specialist în pictura olandeză din secolul al XVII-lea.
Acest sentiment de anticipare, de intensificare a aşteptării, este cel pe care Vermeer îl foloseşte ca punct central al acestor lucrări.
Deşi diferite ca scară, acţiune şi perspectivă, cele trei lucrări creează „naraţiuni enigmatice” caracteristice operei lui Vermeer, potrivit prezentării acestei expoziţii, care va rămâne deschisă până la sfârşitul lunii august în acest muzeu recent renovat.
După cinci ani de închidere pentru renovări care au costat aproximativ 330 de milioane de dolari, colecţia Frick din New York şi-a redeschis porţile în aprilie, cu zece noi săli la etajul al doilea, în fostele camere private ale acestei familii care a făcut avere în domeniul cărbunelui şi oţelului.
Două dintre lucrările expuse - „Love Letter” şi „Woman Writing a Letter with Her Maid” - par să fi ocupat un loc special în viaţa soţiei lui Vermeer, Catharina Bolnes. Rămasă văduvă cu unsprezece copii după moartea pictorului, ea a folosit aceste două tablouri pentru a achita o datorie faţă de brutar, sperând că într-o zi îşi va recupera operele, care valorează acum o avere.
"Vermeer's Love Letters" este prima expoziţie dedicată maestrului olandez la New York din 2001 şi prima expoziţie originală organizată de Frick Collection de la redeschiderea sa. Acest omagiu confidenţial contrastează cu cea mai mare retrospectivă dedicată vreodată pictorului olandez din Epoca de Aur, care va avea loc în 2023.
Rijksmuseum din Amsterdam a expus 28 dintre cele treizeci şi ceva de tablouri ale maestrului într-o expoziţie care a atras sute de mii de pasionaţi de estetică.
Pentru canadianca Aimee Ng, curatorul expoziţiei de la Frick Collection, nu există nicio îndoială: "Vermeer continuă să captiveze şi să inspire publicul de astăzi".

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...