Presa autohtonă este considerată foarte puţin liberă de majoritatea românilor, arată un sondaj realizat în luna octombrie 2018, iar mare parte dintre respondenţi sunt de părere că politicienii şi partidele sunt cei care iniţiază ştiri false.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studiul sociologic „Valori, percepţii şi reprezentări ale populaţiei în România şi SUA” are la bază două sondaje de opinie realizate simultan de Inscop Research (România) şi The Polling Company (Statele Unite).

Sondajele au fost realizate în România, în perioada 12 – 23 octombrie 2018, iar în SUA, în perioada 19 – 22 octombrie 2018.

La fiecare dintre acestea au participat 1.050 de persoane cu vârste de 18 şi peste 18 ani.

Cât priveşte România, au fost intervievaţi oameni din fiecare judeţ al ţării şi din fiecare sector al Bucureştiului.

Încrederea în presă a fost măsurată cu o scală specială, prin acordarea de note de la 1 la 5, în care 1 înseamnă foarte multă şi 5 foarte puţină.

Încrederea românilor în presă este uşor mai mare decât cea a americanilor în presa lor, în timp ce evaluarile negative sunt mai accentuate în cazul acestora din urmă.

Astfel, 32% dintre români au ales răspunsul de mijloc, iar 26% au foarte puţină încredere.

Americanii apreciază într-o proporţie mult mai mare decât românii că presa din ţara lor este liberă. Aproximativ 30% dintre români consideră că presa naţională este foarte puţin sau puţin liberă. Spre comparaţie, 10% dintre respondenţii din SUA sunt de părere că presa din ţara lor este puţin sau deloc liberă.

Majoritatea respondenţilor atât din România (56%), cât şi din SUA (52%) apreciază că ştirile false sunt mai răspândite în mediul online decât pe canalele tradiţionale.

Jumătate dintre americani, respectiv puţin peste jumătate dintre români consideră că în spatele răspândirii ştirilor false se află, de cele mai multe ori, politicienii şi partidele din ţara lor. De altfel, distribuţia răspunsurilor arată că politicienii şi partidele sunt percepuţi cel mai puternic ca fiind iniţiatorii ştirilor false.

Mai puţin de 50% atât dintre români, cât şi dintre americani apreciază că în spatele răspândirii ştirilor false se află, de cele mai multe ori, alte state.

Respondenţii din România sunt de părere într-o măsură mai mare decât cei de peste Ocean că media răspândeşte ştiri false pentru a obţine o audienţă mai mare (56% versus 42%).

Oamenii obişnuiţi sunt percepuţi ca fiind propagatori ai ştirilor false de către o pondere redusă a intervievaţilor, atât a celor din România, cât şi a celor din SUA (puţin peste un sfert).

Românii sunt de părere, într-o proporţie mai mare decât americanii, că amploarea problemei legate de ştirile false este exagerată (48% versus 38%), că aproape toată presa manipulează cum îi convine informaţia pe care o transmite (54% versus 45%) sau că este tot mai greu să faci diferenţa între ştiri adevărate şi ştiri false (59% versus 49%).

Ponderea non-răspunsurilor pentru acest set de întrebări a fost destul ridicată în cazul respondenţilor din SUA.

Rezultatele sondajelor au fost prezentate marţi, de Brett Loyd, preşedinte şi CEO al The Polling Company, şi Darie Cristea, director al Inscop Research, la Academia Română.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.