Numiţi de preşedintele Donald Trump "duşmanii poporului", publicaţiile şi jurnaliştii americani contraatacă, joi, printr-o campanie, denunţând retorica prezidenţială şi amintind că libertatea presei este garantată prin Constituţie, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Mai mult de 200 de grupuri de presă au anunţat că vor publica joi editoriale în care vor insista asupra importanţei independenţei media. Pe reţelele de socializare, cuvântul de ordine trebuie să fie #EnemyOfNone (duşmanul nimănui).

The Boston Globe a avut iniţiativa acestei campanii ca reacţie la atacurile preşedintelui american contra presei, calificând "fake news" orice organ de presă care publică informaţii care îi displac. Miliardarul nu a ezitat să trateze de asemenea marile trusturi drept "duşmani" sau "duşmani ai poporului". 

Prestigiosul cotidian a făcut apel la toate publicaţiile din ţară să denunţe în editorialele lor "un război murdar împotriva presei libere". 

Pentru apărătorii libertăţii presei, declaraţiile lui Trump ameninţă rolul de contra-putere al presei şi sunt împotriva Primului amendament care garantează libertatea de expresie şi protejează jurnaliştii. 

"Nu cred că presa poate rămâne indiferentă şi să sufere, ea trebuie să se apere atunci când omul cel mai puternic din lume încearcă să slăbească Primul amendament", a estimat Ken Paulson, fost redactor-şef al cotidianului USA Today şi unul dintre responsabilii Newseum, Muzeul Informaţiei de la Washington. 

"Persoanele care citesc editorialele nu au nevoie să fie convinse. Nu ele sunt cele care urlă la jurnalişti în timpul mitingurilor electorale", a vorbit el despre eficacitatea acestei campanii de sensibilizare. 

Potrivit acestuia, în faţa asalturilor venite de la Casa Albă, media trebuie să dezvolte o campanie de marketing mai largă pentru a sublinia importanţa unei prese libere ca valoare fundamentală. 

Dar iniţiativa de joi ar putea să stimuleze partizanii preşedintelui, care ar putea vedea în campanie o încercare de a arăta că media sunt împotriva lui. 

"Media organizează un atac mult mai studiat şi public ca niciodată împotriva lui Donald Trump" şi împotriva "a jumătate din ţara care îl susţine", a scris pe Twitter Mike Huckabee, fost guvernator republican şi comentator la postul conservator de televiziune Fox News. 

Chiar şi criticii preşedintelui au îndoieli, precum Jack Shafer, de la Politico, care crede că efortul coordonat "va avea cu siguranţă un efect contraproductiv". "Asta îi va oferi lui Trump dovada circumstanţială a existenţei unei uneltiri a presei naţionale care s-a organizat cu unicul scop de a i se opune", a subliniat el. 

Uii sunt de părere că aceste aluzii au generat ameninţări contra jurnaliştilor şi ar fi putut crea un climat de ostilitate care să ducă la violente atacuri ca cel împotriva Capital Gazette din Annapolis (Maryland) de la sfârşitul lui iunie, în urma cărora cinci persoane au fost ucise de un trăgător care avea o relaţie conflictuală cu ziarul. 

Potrivit unui recent sondaj Ipsos, 43% dintre republicani cred că preşedintele ar trebui să aibă puterea de a închide publicaţii care au "o atitudine proastă". 

"Retorica lui Trump despre presă este din ce în ce mai nesănătoasă şi este util ca jurnaliştii să-şi reafirme valorile lor şi importanţa Primului amendament într-o manieră coerentă şi coordonată, a spus Dan Kennedy, profesor de jurnalism la Universitatea Northeastern. 

The New York Times, devenit ţinta preşedintelui în mod frecvent, s-a alăturat campaniei marţi. Responsabilul editorial James Bennet a explicat că "într-o perioadă în care ziarele ţării sunt supuse unei reale presiuni comerciale şi politice, credem că este important să facem dovada solidarităţii". 

În schimb, The Washington Post - una dintre publicaţiile cele mai anchetate sub administraţia Trump şi totodată adesea vizată de mânia preşedintelui - era absentă miercuri dimineaţa. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.