Pictura ”Transport de provizii pe front”, de Sava Henţia, o mărturie referitoare la Războiul de Independenţă, este exponatul lunii august la Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR), după ce a fost supusă unui proces de restaurare. Vernisajul va avea loc miercuri, la ora 11.00, în Holul Central al instituţiei muzeale, evenimentul având intrare liberă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Microexpoziţia ”Exponatul lunii august” va fi deschisă la MNIR până pe 2 septembrie şi va putea fi vizitată de miercuri până duminică între orele 10.00 – 18.00, informează instituţia muzeală.

Pictura a fost supusă unui amplu proces de restaurare şi unor investigaţii ştiinţifice amănunţite. Analizele realizate de către inginerii cercetători Migdonia Georgescu şi Zizi Ileana Baltă în cadrul laboratorului de investigaţii fizico-chimice şi biologice al MNIR, au pus în evidenţă pigmenţii ce intră în compoziţia stratului pictural şi a preparaţiei tabloului.

Operaţiunile de restaurare a picturii au fost realizate de lectorul universitar Romeo Gheorghiţă şi de Sorina Gheorghiţă, care au reuşit să ”readucă la viaţă” una dintre cele mai importante mărturii referitoare la Războiul de Independenţă, aflate în colecţiile Muzeului Naţional de Istorie a României.

”Scena este de un realism care trece peste limitele unei observaţii cât de cât obiective. Ea are figurate elemente pline de haz care nu sunt mai puţin interesante sub aspect documentar. Scena se desfăşoară la poalele unui deal de pe care coboară trupele de dorobanţi călare şi nişte catâri, la confluenţa trecerii drumului peste un podeţ pricăjit şi deteriorat. Soldaţii se străduiesc să-şi determine animalele îndărătnice să treacă peste spărtura podului. Aproape de centrul compoziţiei, în prim plan, apare un măgar proptit cu picioarele din faţă în bârnele podeţului. El opune o rezistenţă vizibil încăpăţânată, tipică «curcanului» cu pene care-l trage viguros de căpăstru şi de urechi. În spatele animalului îndârjit, se află un alt ostaş care-şi închipuie că dacă-l împinge de la spate, mijloceşte deplasarea”, descria criticul de artă Ion Frunzetti această pictură.

”Acest măgar este centrul de interes al lucrării prin simplul fapt că faţă de confraţii lui care au trecut deja podul sau urmează să ajungă la el încărcaţi cu verze, ştiuleţi, dovlecei uriaşi şi funii de ceapă, el are o ciudată încărcătură de păsări legate de picioare. Pe o altă colină se văd focurile trupei”, adăuga el.

Sava Henţia (1848 – 1904) a fost pictor, grafician, muralist şi ilustrator de carte. Deşi era aproape surd, a participat la Războiul de Independenţă (1877-1878), ocazie cu care a pictat numeroase scene de campanie şi a fost considerat un adevărat reporter de război. Din acea perioadă s-au păstrat, între altele, desenele ”Trecerea Dunării” şi ”Soldat călare, la Corabia”. Desenele realizate în acestă perioadă ca reporter de război au devenit ulterior compoziţii executate în acuarelă şi ulei. Lucrări importante care l-au definit ca pictor de război au fost: ”Lagărul (Bivuac)”, ”În tabără”, ”Gara de mărfuri” şi ”Cai la Conovăţ”. Printre aceste lucrări se numără şi ”Transport de provizii pe front”, prezentată publicului în cadrul microexpoziţiei ”Exponatul lunii august”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.