Programul celei de-a XXVII-a ediţii a Festivalului Internaţional „George Enescu” (24 august - 21 septembrie) aduce în prim-plan spectacole de operă şi balet, opere în versiune concertantă şi producţii simfonice care integrează dansul contemporan.
O celebrare a sintezei dintre muzică, teatru şi mişcare, această ediţie reflectă din plin vocaţia festivalului de a cultiva excelenţa şi inovaţia în artele spectacolului.
Luni, 15 septembrie, ora 19:00, capodopera enesciană „Oedip” va fi prezentată pe scena Operei Naţionale Bucureşti într-o producţie scenică monumentală, semnată de regizorul şi artistul vizual italian Stefano Poda - o personalitate recunoscută internaţional pentru montările sale vizuale elaborate şi simbolice. Dirijorul Tiberiu Soare va conduce o distribuţie de elită, avându-l în rolul titular pe baritonul Ionuţ Pascu, alături de mezzosopranele Ruxandra Donose (Iocasta) şi Ramona Zaharia (Sfinxul), basul Vazgen Gazaryan (Marele Preot), tenorul Paul Curievici (Laios) şi baritonul Bogdan Baciu (Creon), alături de soliştii Operei Naţionale Bucureşti. Un spectacol-eveniment care aduce în actualitate universalitatea tragediei lui Sofocle.
Joi, 29 august, ora 19:030, Ora spaniolă de Maurice Ravel este prezentată la Opera Naţională Bucureşti, într-o montare semnată de Tompa Gábor, regizor român multiplu premiat, activ în Europa şi SUA. Scenografia poartă semnătura Carmencitei Brojboiu, iar distribuţia internaţională este acompaniată de Orquestra de la Comunitat Valenciana, sub bagheta lui James Gaffigan, unul dintre cei mai activi şi versatili dirijori americani ai momentului.
Două noi spectacole de balet au fost incluse în programul oficial al Festivalului Internaţional „George Enescu”. Reprezentaţiile vor avea loc la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti, la Sălile „Ion Caramitru” şi Studio, iar evenimentele marchează reluarea colaborării dintre cele două prestigioase instituţii: ARTEXIM, organizatorul Festivalului Enescu şi TNB.
Spectacolele de dans programate în cadrul festivalului sunt expresia sincretismului dintre poezie, muzică şi mişcare, cu o componentă vizuală puternică, ce pune în lumină colaborări remarcabile.
Pe 2 septembrie, ora 19:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional, coregraful Gigi Căciuleanu prezintă spectacolul DinDor’NdoR, pe muzica lui Dan Dediu, în decorurile şi costumele semnate de scenografa Viorica Petrovici. Producţia este realizată de către Teatrul de Balet Sibiu şi Fundaţia ArtProduction, cu sprijinul JTI.
Pe 9 septembrie 2025, ora 19:00, la Sala Ion Caramitru a Naţionalului bucureştean, va fi prezentat spectacolul Les Saisons/ Anotimpurile - o meditaţie coregrafică despre ciclicitatea vieţii, pe muzica lui Antonio Vivaldi şi Giovanni Antonio Guido. Producţia este realizată de către Malandain Ballet Biarritz şi Orchestra Operei Regale din Versailles, coregrafia este semnată de Thierry Malandain, unul dintre cei mai importanţi coregrafi europeni, iar la pupitrul orchestrei va urca binecunoscutul dirijor argentinian Andrés Gabetta.
Festivalul Internaţional George Enescu include în ediţia din acest an şase mari capodopere ale literaturii muzicale în versiune concertantă, de la virtuozitatea mozartiană la expresionismul rus, într-o formulă care pune accent pe muzicalitate şi expresivitate vocală:
Sâmbătă, 30 august, ora 16:30, la Ateneul Român, Dardanus de Jean-Philippe Rameau (versiunea din 1744), va fi interpretată de ansamblul Les Ambassadeurs – La Grande Écurie şi Corul de Cameră din Namur - aflat pentru prima dată în România, sub bagheta lui Emmanuel Resche-Caserta, solişti fiind tenorul Benoît-Joseph Meier (Dardanus) şi soprana Emmanuelle de Negri (Iphise, l’Amour), alături de o distribuţie internaţională remarcabilă.
Luni, 1 septembrie, ora 20:00, la Sala Palatului, opera Salomé op. 54 de Richard Strauss va fi interpretată de Orchestra Simfonică WDR din Köln, dirijată de maestrul Cristian Măcelaru. În rolul principal - soprana Jennifer Holloway, o prezenţă de forţă pe marile scene ale lumii.
Vineri, 5 septembrie, ora 22:30, la Ateneul Român, opera barocă Il trionfo della fama, serenata per musica într-un act de Francesco Bartolomeo Conti, interpretată de celebra Accademia Bizantina şi Purcell Choir, sub conducerea muzicală a renumitului clavecinist Ottavio Dantone.
Duminică, 7 septembrie, ora 13:00, la Sala Radio, Flautul fermecat de W.A. Mozart este prezentat de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen - care celebrează 145 de ani de activitate - şi Corul Chorwerk Ruhr, dirijate de tânărul şi carismaticul Tarmo Peltokoski.
Duminică, 7 septembrie, ora 16:30, la Ateneul Român, dirijorul Arnaud Arbet va urca la pupitrul Orchestrei Filarmonicii George Enescu, pentru opera Sfârşit de partidă de György Kurtág, marcând aniversarea a 99 de ani de la naşterea compozitorului cu origini româneşti.
Duminică, 14 septembrie, ora 19:00, „Lady Macbeth” din Mţensk op. 29 de Dmitri Şostakovici - o lucrare copleşitoare prin forţa sa expresivă - va fi interpretată la Sala Palatului, de către Orchestra Naţională Radio şi Corul Academic Radio, sub bagheta lui Giancarlo Guerrero, regia multimedia Carmen Lidia Vidu. Marea soprană Kristine Opolais va interpreta rolul Katerinei Izmailova, alături de o distribuţie internaţională de elită.
În registrul muzicii lirice amintim şi gala de operă susţinută de soprana Sonya Yoncheva, care va fi acompaniată de Orchestra de Cameră Radio, cu un program de arii din opere celebre - duminică, 21 septembrie, ora 16:30.
La Festivalul „Enescu”, dansul şi orchestrele intră în simbioze spectaculoase, în două evenimente de neratat:
Joi, 11 septembrie, ora 17:00, la Ateneul Român, Breaking Bach aduce o reinterpretare coregrafică a muzicii baroce interpretată de Orchestra of the Age of Enlightenment şi coregraful britanic Kim Brandstrup - un nume de referinţă în dansul contemporan european.
Miercuri, 17 septembrie, ora 20:00, la Sala Palatului, celebrul dirijor Iván Fischer conduce Budapest Festival Orchestra într-un eveniment hibrid: baletul Mandarinul miraculos Sz. 73 de Béla Bartók va prinde viaţă prin dansul expresiv al Eva Duda Dance Company, într-o sinteză vizuală şi sonoră de mare impact, iar seara va continua cu o altă lucrare de Bartók, opera Castelul prinţului Barbă-Albastră Sz. 48.
Opera şi baletul, expresii ale complexităţii unei lumi în mişcare, revin în Festivalul Enescu în formule actualizate şi vibrante, în consonanţă cu formele contemporane de expresie scenică. Prin diversitatea repertoriului, care include atât capodopere clasice reinterpretate cât şi creaţii coregrafice recente, ediţia din 2025 a festivalului se dovedeşte a fi un spaţiu viu al excelenţei şi al dialogului între discipline, generaţii şi culturi.
Biletele pentru concertele din cadrul Festivalului Internaţional George Enescu se pot achiziţiona atât online, din platforma Eventim.ro, https://www.cts.eventim.ro/artist/festivalul-george-enescu, cât şi în format fizic, din reţeaua de hypermarketuri Carrefour şi din lanţurile de librării Cărtureşti şi Humanitas.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.