Un experiment condus de cercetători de la Universitatea Cambridge din Marea Britanie a dezvoltat un model viu al unui embrion de şoarece complet cu ţesuturi ale inimii care bate şi început de creier, o evoluţie extraordinară în cercetarea celulelor stem, potrivit sciencealert.com.

Oamenii de ştiinţă au creat embrioni de şoarece „sintetici” din celule stem fără spermatozoizii tatălui sau ovulul sau uterul unei mame. Acest lucru ar putea pune bazele creării  în viitor de embrioni umani sintetici pentru cercetare.

În trecut, cercetătorii în embriologie s-au concentrat în mare măsură pe extragerea celulelor stem alese din părţi ale unui embrion care ar creşte într-un animal şi pe încurajarea acestora să prolifereze în eprubete pline de nutrienţi special selectaţi.

De-a lungul anilor, această metodă a dus la aglomerări de celule care conţin structurile de bază ale unui intestin şi un pliu de ţesuturi numit tub neural.

Pe termen scurt, cercetătorii speră să folosească aceşti aşa-numiţi embrioni pentru a înţelege mai bine etapele incipiente ale dezvoltării şi pentru a studia mecanismele din spatele bolii, fără a fi nevoie de cât mai multe animale de laborator. De asemenea, acest succes ar putea pune bazele creării în viitor de embrioni umani sintetici pentru cercetare, scrie NBC News.

„Ne confruntăm, fără îndoială, cu o nouă revoluţie tehnologică, încă foarte ineficientă... dar cu un potenţial enorm”, a declarat Lluís Montoliu, profesor de cercetare la Centrul Naţional de Biotehnologie din Spania, care nu face parte din cercetare. „Aminteşte de progrese ştiinţifice atât de spectaculoase, precum naşterea oilor Dolly” şi altele.

Un studiu publicat joi în revista Nature, de Magdalena Zernicka-Goetz de la Institutul de Tehnologie din California şi colegii săi, a fost cel mai recent care a descris embrionii de şoarece sintetici. Un studiu similar, realizat de Jacob Hanna de la Institutul de Ştiinţă Weizmann din Israel şi colegii săi, a fost publicat la începutul acestei luni în revista Cell. Hanna a fost, de asemenea, co-autor la lucrarea din Nature.

Zernicka-Goetz, expert în biologia celulelor stem, a spus că un motiv pentru a studia etapele incipiente ale dezvoltării este acela de a obţine mai multe informaţii despre motivul pentru care majoritatea sarcinilor umane se pierd într-un stadiu incipient şi embrionii creaţi pentru fertilizarea in vitro nu reuşesc să se implanteze şi să se dezvoltă până la 70% din cazuri. Studierea dezvoltării naturale este dificilă din multe motive, a spus ea, inclusiv din cauză că foarte puţini embrioni umani sunt donaţi pentru cercetare, iar oamenii de ştiinţă se confruntă cu constrângeri etice.

Construirea de modele de embrioni este o modalitate alternativă de a studia aceste probleme.

Pentru a crea embrionii sintetici, descrişi în lucrarea din revista Nature, oamenii de ştiinţă au combinat celule stem embrionare şi alte două tipuri de celule stem - toate de la şoareci. Au făcut acest lucru în laborator, folosind un anumit tip de vas care a permis celor trei tipuri de celule să se unească. Deşi embrionii pe care i-au creat nu au fost toţi perfecţi, a spus Zernicka-Goetz, cei mai buni au fost „de nedistins” de embrionii naturali de şoarece. Pe lângă structura asemănătoare inimii, ei dezvoltă şi structuri asemănătoare capului.

Oamenii de ştiinţă au spus că următorii paşi includ încercarea de a determina embrionii sintetici de şoarece să se dezvolte în ultimele 8 zile şi jumătate - cu scopul eventual de a-i duce la termen, care este de 20 de zile pentru un şoarece.

Cercetătorii au spus că nu văd crearea de versiuni umane ale acestor embrioni sintetici în curând, dar cred că se va întâmpla în timp. Hanna a numit acesta „următorul lucru evident”.