O gravură realizată de pictorul spaniol Francisco Goya, „Logodnă - Capriciul nr. 57”, primită de Nicolae Ceauşescu din partea regelui Spaniei, Juan Carlos I de Bourbon, în jurul anilor 1979-80, va fi scoasă la vânzare cu un preţ de pornire de 8.000 de euro, în 5 decembrie.
Lucrarea aparţine seriei „Los Caprichos” („Capriciile”, n.r.). Confiscată în decembrie 1989, când a fost trecută în gestiunea Muzeul Naţional de Artă al României, gravura a fost restituită moştenitoarei, Zoia Ceauşescu, în 2012, şi este clasificată în categoria Fond a Patrimoniului Naţional Cultural Mobil, prin ordin al ministrului culturii.
Gravurile lui Goya au reprezentat, începând cu anii ’70, un vector cultural al diplomaţiei spaniole. Un alt lider est-european, Josip Broz Tito (fost preşedinte al Iugoslaviei), a primit şi el exemplare ale seriei „Capriciilor” (din partea lui Enrique Galvan, preşedinte al Partidului Socialist Spaniol), ce figurează azi în Muzeul Iugoslaviei din Belgrad. Lui Nicolae Ceauşescu acest cadou i-a fost oferit de regele Juan Carlos I, în contextul relaţiilor bilaterale din anii ’70–’80.
Gravura-vedetă are în evenimentul Artmark un preţ de pornire de 8.000 de euro, ceea ce este remarcabil, având în vedere că, în piaţa de artă inernaţională, lucrări similare Goya au fost adjudecate cu zeci de mii de euro. De asemenea, gravuri de Goya din seria „Capriciilor” sunt expuse în toate marile muzee ale lumii, de la Barcelona şi Madrid, la Londra, Berlin şi New York.

În aceeaşi licitaţie Artmark, colecţionarii au acces şi la opere excepţionale ale artei româneşti. Iată doar câteva rarităţi: un nud clasic semnat de Nicolae Grigorescu - intitulat „La izvor” şi pictat în jurul anilor 1860, cu preţul de pornire de 50.000 de euro, dar şi o pictură semnată Nicolae Vermont - „Tânărul Enescu în recital” (1927), cu preţul de pornire de doar 5.000 de euro.

Nudul de Grigorescu este o apariţie cu adevărat excepţională, pentru că tema nudului este rarisimă în opera artistului - se cunosc doar câteva lucrări, majoritatea studii de atelier realizate în Franţa ori în fazele de formare. De ce sunt atât de puţine? Pentru că Grigorescu, spre deosebire de realiştii ce i-au fost contemporani, rar a adresat nudul drept temă autonomă; mereu atras de figura feminină, a compus-o însă în ipostaze de viaţă rurală ori de dulce portret al femeilor lui apropiate, după cum explică şi Mariana Cîmpeanu, doctor în arte vizuale, pentru canalul YouTube Artmark: „Nudurile au fost realizate de Grigorescu în timpul studiilor la Paris. Şi au fost puţine. Se vede în aceste picturi că Grigorescu a avut o modalitate deosebită de a reda frumuseţea feminină. Cred că în aceste picturi putem găsit cheia lucrărilor Grigorescu, în tuşa cu care a realizat carnaţia. Sigur, şi studiul anatomic e important, şi el se vede şi în Ţărăncuţele realizate de Grigorescu apoi, în România”.
Selecţia licitaţiei de Iarnă de la Artmark cuprinde 195 de loturi.
Este o selecţie atent curatoriată, cu lucrări rare şi reprezentative semnate atât de vechi maeştri ai artei româneşti, cât şi de cei mai apreciaţi contemporani. Câteva dintre celelalte semnături sunt: Nicolae Tonitza, Theodor Aman, Camil Ressu, Ştefan Luchian, Octav Băncilă, Samuel Mützner, Theodor Pallady, Ion Ţuculescu, Corneliu Baba, Constantin Piliuţă, Ştefan Câlţia, Felix Aftene, Adrian Ghenie. Toate pot fi admirate în expoziţiile Galeriilor Artmark de la Palatul Cesianu-Racoviţă din Capitală, în str. C.A. Rosetti nr. 5, zilnic (de luni până duminică), în generosul intervalul orar 10.00-20.00, cu intrare liberă.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







