Concerte, expoziţii şi spectacole de teatru au fost organizate în cadrul celei de-a zecea ediţii a evenimentului Noaptea Institutelor Culturale, ce a reunit vineri seară câteva sute de participanţi, tineri, dar şi copii şi seniori, care au înfruntat ploaia şi au dat curs distracţiei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

La începutul programului Institutului Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti, la ora 16.00, la sediul instituţiei se aflau aproximativ 20 de persoane, între care şi participanţi la eveniment. Până la ora 18.00, la atelierul de creaţie pentru copii, organizat în curte, au participat doar doi copii, care au decupat şi au colorat măşti în formă de bufniţe – simbolul celei de-a zecea ediţii a Nopţii Institutelor Culturale.

”Ca întotdeauna, având şi o curte destul de mare, încercăm să invităm şi alte institute culturale, deci cei care nu au un sediu aşa de mare sau au alte programe de genul ăsta. Avem o piesă de teatru pe care am făcut-o cu Institutul Francez. Este vorba despre o actriţă unguroaică şi de un actor din Franţa, o piesă făcută pe poeziile marelui poet maghiar, József Attila”, a spus directorul Institutului Balassi, András László Kósa, care a menţionat că gulaşul era deja gata, alături de alte mâncăruri şi deserturi tradiţionale ungureşti şi portugheze.

În curtea Institutului Maghiar a putut fi văzută, de la începutul programului, şi expoziţia de fotografie ”Azulejos: Story of Tiles”, de Radu Sticlea, ce face parte din programul Institutul Camões pentru Cooperare şi Limbă Portugheză. Artistul a locuit timp de nouă luni în Port, un oraş plin de cultură şi culoare. Experienţa sa portugheză a fost însoţită aproape în permanenţă de un fundal de azulejos - faianţă pictată, ce se afla fie pe pereţii clădirilor, bisericilor, pe bănci şi fântâni, în magazine, gări şi numerele caselor.

Noaptea Institutelor Culturale (Foto: Inquam Photos Octav Ganea)
Noaptea Institutelor Culturale (Foto: Inquam Photos Octav Ganea)

Evenimentul ”Graffiti performance: Action painting”, cu Darie Dup, a fost întrerupt brusc de ploaie. Artiştii şi-au strâns în grabă spray-urile cu vopsea, markerele şi formele decupate şi s-au retras sub streaşina clădirii. Imediat ce s-a potolit ploaia, artiştii, care îşi vor susţine dizertaţiile cu lucrările desenate în curtea Institutului Balassi, au reînceput lucrul. Darie Dup a ales să deseneze o pădure defrişată.

În jurul orei 18.30, în grădina Institutului Cultural Român (ICR), decorată cu zeci de bufniţe desenate şi colorate, aşezate pe trunchiurile şi crengile copacilor, pe gard, peretele exterior al instituţiei, dar şi pe foişor, în ton cu simbolul celei de-a zecea ediţii a evenimentului, se aflau aproximativ zece persoane.

Trei copile cu vârste de aproximativ şase ani se jucau cu paie colorate, alergau şi râdeau, după ce au participat la workshopul ”Case ciripite”, într-un grup de 20 de copii.

Cei mici au contribuit la decor cu lucrările pe care le-au realizat în timpul atelierului – baloane acoperite cu bucăţi de ziar înmuiate într-un amestec de apă şi făină. Copiii pot reveni, în următoarele zile, să îşi revendice casele pentru păsări, pe care trebuie să le finalizeze, spărgând baloanele, după ce hârtia se va fi uscat.

În ciuda ploii, concertul a cappella susţinut de trupa Blue Noise, care a urmat în programul ICR, în jurul orei 19.15, pe scena instalată în curte, a strâns peste 60 de persoane. O parte dintre acestea, deopotrivă bărbaţi şi femei, au purtat ii.

Noaptea Institutelor Culturale (Foto: Inquam Photos Octav Ganea)
Noaptea Institutelor Culturale (Foto: Inquam Photos Octav Ganea)

În miros de tei şi adăpostiţi în foişor, sub copaci şi sub umbrele, aşezaţi pe scaune sau stând în picioare, persoanele prezente s-au bucurat de concert, bătând ritmul şi dansând pe melodii precum ”Dor de viaţă”, dar şi ”Under pressure”.

”V-am fi invitat mai aproape de scenă, dacă nu vă e frică de ploaie. Începe din ce în ce mai tare. Sper să ne lase să mai cântăm măcar o piesă”, a spus Elena Moroşanu, membră Blue Noise. Grupul a continuat, totuşi, să cânte mai multe piese, spre încântarea publicului, care a aplaudat după fiecare melodie.

De la 20.30, în Sala Mare a ICR s-a jucat ”Zidul”, un spectacol în tehnica statuilor vivante al Teatrului Masca. În regia lui Mihai Mălaimare, actorii Eugen Fetescu şi Cristina Panait au captat atenţia a aproximativ 80 de persoane, adulţi şi copii, prin încercările lor de a evada din zid, care îi cuprinde din nou şi din nou. Deşi sunt momente în care unul dintre ei pare că cedează, celălalt îl readuce întotdeauna la viaţă şi la luptă.

Unul dintre spectatori, un senior cu chip blând şi ochelari cu ramă subţire, neagră, a privit spectacolul cu lacrimi în ochi, de pe hol, prin uşile din sticlă.

O altă atracţie în Sala Mare a ICR  a fost un copac cu răvaşe roşu, din care spectatorii au putut alege mesaje precum ”Prudenţa şi dragostea nu sunt făcute una pentru cealaltă. Când dragostea creşte, prudenţa slăbeşte”.

Vizavi de Institutul Cultural Român, Institutul Italian de Cultură şi-a început programul în jurul orei 20.30, cu o jumătate de oră mai târziu decât fusese stabilit. Peste 40 de persoane, din care aproape o jumătate seniori, au participat la vernisajul expoziţiei de fotografie ”IMMOTA MANET”. Expoziţia a fost alcătuită din fotografii alb-negru de la cutremurul din oraşul italian L`Aquila realizate de arhitecta Maria Nenedetta Bossi în perioada iunie 2009 - iulie 2010. Evenimentul a fost deschis de directorul instituţiei, Ezio Peraro, în limba italiană, alături de Maria Bossi.

Câtorva vizitatori, imaginile le-au readus în minte cutremurul din 1977 - ”Îmi amintesc perfect, m-a marcat”, a spus o femeie. 

Vernisajul a fost urmat de concertul ”Sunet italian. Friuli pe note muzicale”, susţinut de cvintetul Anemos, la flaut, oboi, clarinet, corn şi fagot. Pentru momentul muzical, organizatorii au aşezat scaune atât în grădină, cât şi în sală, muzicienii aflându-se la mijloc, pe terasă. Spectatorii au fost încântaţi încă de la primele note, cu excepţia unuia - o fetiţă de aproximativ trei ani, cu bucle blonde şi ochi mari, albaştri, care nu aprecia liniştea care i se impunea şi, prin urmare, şi-a determinat mama să o urmeze spre ieşirea din instituţie.

La British Council, unde a fost marcată împlinirea a patru secole de la moartea lui William Shakespeare, programul a fost încheiat, de la ora 22.00, de spectacolul de teatru ”We‘ll love Will”, după sonetele celebrului dramaturg britanic, în regia lui Mihai Mălaimare. Din distribuţia spectacolului, ce s-a jucat în grădina institutului cultural, au făcut parte nouă studenţi în anul trei la Facultatea de Arte a Universităţii Hyperion.

Spectacolul a fost urmărit de peste 40 de persoane. ”A fost ceva extraordinar”, a spus o tânără despre un eveniment anterior - spectacole de teatru după fragmente din opera lui William Shakespeare, în interpretarea actorilor Alexandra Rădescu şi Dorin Eugen Ionescu, câştigători ai Premiului British Council la Gala Premiilor UNITER 2016.

Vizitatorii şi-au putut face fotografii cu măşti, dar şi citate din opere ale lui Shakespeare, precum ”A fi sau a nu fi... Aceasta-i întrebarea”.

Pe terasa Institutului Francez, vizitatorii au fost întâmpinaţi de imagini cu actriţa franco-germană Romy Schneider, interpretă a rolului împărătesei Sissi, în filmul omonim al regizorului Ernst Marischka. În plus, persoanele prezente la eveniment au putut ”îmbrăca” rochia împărătesei, fiindu-le fotografiate chipurile la un panou ce reprezenta rochia.

Noaptea Institutelor Culturale (Foto: Inquam Photos Octav Ganea)
Noaptea Institutelor Culturale (Foto: Inquam Photos Octav Ganea)

Programul institutului cultural a fost încheiat cu spectacolul ”Mademoiselle Cantatrice”, pe terasă, unde cântăreaţa lirică Laetitia Volcey a cântat piese precum ”O Mio Babbino Caro”, ”îmbrăcând” o rochie de patru metri, pe care au fost proiectate jocuri de lumini. Proiectul a luat naştere pe insula Réunion, în anul 2010, şi este opera artistului Lionel Lauret. Spectacolul a fost urmărit de peste 100 de persoane, între care şi copii.

”Bravo, bis, bis!”, strigau trei copii, cu vârste de şapte-opt ani, după fiecare piesă, unul dintre ei recunoscând că îi este frică, după ce pe rochia cântăreţei au fost proiectate fulgere. Cei trei au trecut de mai multe ori prin faţa proiectorului, umbrind, astfel, rochia artistei.

La cea de-a zecea ediţie a evenimentului Noaptea Institutelor Culturale au participat: British Council Romania, Centrul Ceh (Czech Centre Bucharest), Centrul Cultural Turc ”Yunus Emre”, Delegaţia Valonia-Bruxelles, forumul cultural austriac, Fundaţia Culturală Greacă, Goethe-Institut Bucureşti, Balassi Intézet - Bukaresti Magyar Intézet/ Institutul Maghiar din Bucureşti, Institutul Camões pentru Cooperare şi Limbă Portugheză, Instituto Cervantes de Bucarest, Institutul Cultural Român, Institutul Francez, Istituto Italiano di Cultura Bucarest, Institutul Polonez şi Spaţiul Public European.

Noaptea Institutelor Culturale este un proiect al Clusterului EUNIC Bucureşti (Reţeaua Europeană a Institutelor Culturale Naţionale), coordonat, în acest an, de Institutul Cultural Român.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.