În seria Muzica Secolului XXI, la Festivalul Internaţional „George Enescu” 2021, dirijoarea Jessica Cottis va conduce Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău, alături de baritonul Simon Keenlyside şi violoncelistul Raphael Wallfisch.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

News.ro prezintă portretele artiştilor şi formaţiilor incluse în seria Muzica Secolului XXI în programul Festivalului (28 august - 26 septembrie). 

Considerată de presa muzicală din Marea Britanie ca un dirijor ”de urmărit”, Jessica Cottis are rigoare intelectuală, o muzicalitate înnăscută şi o autoritate delicată. Este o figură carismatică pe scenă, care aduce dinamism, intensitate şi o viziune clară în toate concertele sale.

Solicitată în mod frecvent ca dirijor invitat, cele mai importante momente ale ultimelor sezoane includ spectacole cu Orchestra Simfonică din Sydney, Orchestra Filarmonică din Londra sau Orchestra Filarmonică Regală.

Cariera sa internaţională a fost lansată în urma colaborărilor strânse cu mentorii săi, printre care Vladimir Ashkenazy şi Donald Runnicles. Din 2009 până în 2011, a fost dirijor asistent la Orchestra Simfonică Scoţiană BBC şi membru dirijor la Conservatorul Regal din Scoţia, iar din 2012 până în 2014 dirijor asistent al Orchestrei Simfonice din Sydney, unde a dirijat peste treizeci de concerte pe an cu orchestra, fiind apreciată de presa australiană ca „una dintre marile speranţe ale schimbării”.
Născută în Australia şi cu cetăţenie dublă britanică-australiană, Jessica Cottis a primit diploma de licenţă cu onoruri în studiul de orgă, pian şi muzicologie la Universitatea Naţională Australiană.

Raphael Wallfisch (violoncelist) s-a născut la Londra, într-o familie de muzicieni reputaţi: mama sa, violoncelista Anita Lasker-Wallfisch şi tatăl său, pianistul Peter Wallfisch. La o vârstă fragedă, Raphael a fost inspirat de interpretarea Zarei Nelsova şi, ghidat de câţiva profesori remarcabili a devenit din ce în ce mai evident că îşi va dedica viaţa violoncelului. La 24 de ani, a câştigat Concursul Internaţional de Violoncel Gaspar Cassado din Florenţa. De atunci, Wallfisch s-a bucurat de o carieră apreciată la scară mondială, concertând alături de ansambluri precum London Symphony, Orchestra Filarmonicii din Londra, Philharmonia, Orchestra Simfonică BBC, Orchestra Engleză de Cameră, Orchestra Simfonică din Berlin, Orchestra WDR din Köln, Orchestra Simfonică din Indianapolis, Orchestrele Filarmonicilor din Los Angeles, Varşovia, Cehia şi multe altele. Este invitat în mod regulat să concerteze la festivaluri precum BBC Proms, Edinburgh, Aldeburgh, Spoleto, Prades, Oslo şi Schleswig-Holstein. Face parte, de asemenea, din juriul concursurilor internaţionale cum sunt Rostropovich de la Paris, Schoenfeld în China sau Enescu în România. Predatul este una dintre pasiunile lui Raphael Wallfisch, fiind profesor la Universitatea de Arte din Zürich şi invitat să susţină cursuri de măiestrie în întreaga lume.

Violoncelista Anita Lasker-Wallfisch, mama lui Raphael Wallfisch, are o poveste de viaţă impresionantă. Datorită talentelor sale de violoncelistă, Anita Lasker-Wallfisch a supravieţuit lagărelor de concentrare Belsen şi Auschwitz. Fără muzică, ea ar fi fost ucisă la Auschwitz. În 1943, a devenit membră a orchestrei feminine a lagărului de concentrare de la Auschwitz. "Din moment ce au vrut o orchestră, ar fi fost destul de prostesc să ne trimită în camera de gazare", a spus ea pentru The Guardian. "A fost destul de logic. Ne-a dat mai mult timp". Lasker-Wallfisch a supravieţuit lagărelor şi a ajuns la Londra, unde s-a căsătorit cu pianistul Peter Wallfisch şi a făcut carieră ca violoncelistă, ajutând la înfiinţarea Orchestrei de Cameră Engleze.

Veneratul bariton britanic Sir Simon Keenlyside s-a născut la Londra. Cântă la cele mai faimoase teatre de operă din lume şi are o colaborare deosebit de strânsă cu Opera Metropolitană din New York, Opera Regală din Covent Garden şi Operele de Stat din Viena şi Bavaria, unde rolurile sale includ Prospero în The Tempest, Posa în Don Carlo, Père Germont în La Traviata, Papageno în Flautul fermecat, Contele Almaviva şi rolurile principale în Don Giovanni, Eugene Onegin, Pelléas şi Mélisande, Wozzeck, Billy Budd, Hamlet, Macbeth şi Rigoletto.
Interpret de renume, Sir Simon Keenlyside cântă frecvent în reputate săli de concert precum Wigmore Hall, Palau de les Arts din Valencia, Teatro alla Scala, La Monnaie, Konzerthaus şi Musikverein din Viena, Opernhaus din Zurich şi multe altele. Sir  Simon se bucură, de asemenea, de o muncă concertistică extinsă şi a cântat sub bagheta multor dirijori de frunte din lume, apărând alături de Orchestra de Cameră a Europei, Orchestrele Simfonice din Birmingham şi Londra, Orchestra Philarmonia şi Orchestra din Cleveland, precum şi Orchestrele Filarmonice din Cehia, Viena şi Berlin.

Compozitorul Jonathan Dove prezintă la Bucureşti o lucrare în premieră mondială, „In Exile”. Muzica lui Jonathan Dove umple sălile de spectacol din toată lumea cu public de toate vârstele. Puţini compozitori contemporani au explorat cu atâta succes şi consecvenţă potenţialul operei de a comunica, de a crea uimire şi de a îmbogăţi vieţile oamenilor, precum acesta.
Experienţa sa profesională timpurie i-a oferit o înţelegere profundă a interpreţilor şi a mecanismelor complexe ale operei. Opera şi vocea au fost priorităţile creaţiilor sale. Începând cu opera sa revoluţionară „Flight”, comandată de Glyndebourne în 1998, Jonathan Dove a scris aproape treizeci de lucrări de operă. „Flight”, un exemplu rar de operă comică modernă de succes, a fost produsă şi difuzată de nenumărate ori în Europa, SUA şi Australia. Capacitatea sa de a înţelege în profunzime importanţa vocii unui interpret este reflectată deopotrivă în creaţia sa variată de lucrări pentru voce, iar optimismul său încrezător a făcut din acesta alegerea naturală a producătorilor pentru a le compune.

În 2010, Dove a compus „A Song of Joys” pentru cor şi orchestră, care a deschis festivităţile din cadrul Last Night of the Proms, iar în 2016 o versiune extinsă a piesei „Our Revels Now Are Ended” a avut premiera, cu aceeaşi ocazie. De-a lungul carierei sale, Dove şi-a luat un angajament serios şi faţă de dezvoltarea comunităţii, prin proiecte muzicale inovatoare.

Pe 5 septembrie, la Sala Radio, publicul o va întâlni pe dirijoarea Jessica Cottis, care va conduce Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău, alături de baritonul Simon Keenlyside şi violoncelistul Raphael Wallfisch. În program, lucrări de Julia Wolfe, Dan Dediu, Jonathan Dove şi Mark-Anthony Turnage.

Muzica secolului XXI - concept din 2017

Muzica secolului XXI este un concept nou, introdus în programul Festivalului „Enescu” în 2017, la iniţiativa directorului artistic Vladimir Jurowski. Ceea ce este specific pentru această secţiune este că mari interpreţi internaţionali cântă împreună cu muzicieni români lucrări ale unor compozitori cunoscuţi care vin la Bucureşti pentru Festival.

A luat naştere din dorinţa de a crea o punte de legătură între publicul român şi actualitatea compoziţiei internaţionale. Seria aduce pe scena Sălii Radio unele dintre cele mai importante creaţii ale prezentului, semnate de compozitori reputaţi, unii dintre ei fiind prezenţi şi ca solişti ai propriilor lucrări: între alţii, Pascal Dusapin, Dan Dediu, Tim Benjamin, Salvatore Sciarrino, Avishai Cohen şi Fazil Say.

Contactul muzicienilor români cu creaţia contemporană internaţională este întărit graţie iniţiativei Festivalului „George Enescu” de a dedica şase din cele şapte concerte ale seriei orchestrelor româneşti.

Alături de dirijori invitaţi precum John Axelrod, Jessica Cottis sau Alexander Liebreich, ediţia din 2021 aduce pe scenă orchestrele Filarmonicilor din Cluj-Napoca, Bacău, Timişoara, Iaşi, Sibiu şi Orchestra Simfonică Bucureşti.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.