O încercare de a pune în scenă "Aşteptându-l pe Godot" în Ţările de Jos a luat o turnură beckettiană atunci când spectacolul a fost anulat deoarece regizorul irlandez a audiat doar bărbaţi pentru distribuţia de personaje exclusiv masculină, scrie irishtimes.com.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Aş spune din toată inima că viaţa mea din ultimele săptămâni a devenit absolut absurdă”, a spus Oisín Moyne (24 de ani), originar din Donegal, care sperase să-şi facă debutul regizoral cu lucrarea lui Samuel Beckett despre iraţionalismul vieţii.

Piesa, în care lui Vladimir şi Estragon li se alătură ocazional şi alte personaje masculine în timp ce aşteaptă pe cineva care nu soseşte niciodată, a fost în repetiţii din noiembrie şi urma să fie pusă în scenă la centrul cultural studenţesc Usva al Universităţii din Groningen în martie.

Dar spectacolul a fost anulat după ce gazdele au descoperit că apelul de casting pentru cele cinci roluri masculine ale piesei a fost deschis doar bărbaţilor, ceea ce este contrar politicii de incluziune a universităţii. 

„Dacă ar fi fost vorba despre o piesă cu cinci bărbaţi albi pentru care ar fi fost organizate audiţii deschise, totul ar fi fost bine. Dar nu poţi interzice oamenii chiar de la început”, a declarat programatorul de teatru Usva Bram Douwes pentru ziarul Ukrant.

Un purtător de cuvânt al Universităţii din Groningen a spus că vremurile au evoluat de când a fost montată piesa pentru prima dată în 1953.

„Beckett a declarat în mod explicit că această piesă ar trebui să fie interpretată de cinci bărbaţi. Vremurile s-au schimbat. Ideea că numai bărbaţii sunt potriviţi pentru acest rol este depăşită şi chiar discriminatorie”, a spus purtătorul de cuvânt al universităţii, Elies Kouwenhoven. „Noi, ca universitate, susţinem o comunitate deschisă, incluzivă, în care nu este adecvat să-i excludem pe alţii, sub nicio formă". 

Moyne a declarat pentru The Irish Times că s-a gândit să selecteze persoane de alte sexe pentru roluri, dar nu a putut face acest lucru din cauza regulilor stabilite de dramaturg înainte de moartea sa şi susţinute de moştenitorii lui Beckett.

Beckett a dat în judecată o companie de teatru olandeză în 1988 pentru că a ales să distribuie femei în piesă, cea mai cunoscută operă din mişcarea Teatrul Absurdului. Moştenitorii săi deţin drepturile asupra operei până în 2059 şi au continuat să se opună producţiilor care se abat de la instrucţiunile lui Beckett.

Au existat eforturi pentru a contesta aceste restricţii - văzute de unii ca fiind din ce în ce mai arhaice. În Franţa, în 1991, un judecător a decis că piesa poate fi interpretată de o distribuţie feminină la Festivalul din Avignon, dar numai dacă o scrisoare de obiecţie din partea reprezentantului dramaturgului era citită înainte de fiecare spectacol.

La sfârşitul anului 2019, un colegiu din Ohio a anulat o producţie exclusiv feminină a piesei, temându-se de un proces din partea reprezentanţilor lui Beckett. Şi în 2021, un membru non-binar al companiei britanice de teatru de clovni Silent Faces a pus în scenă "Godot is a Woman", o piesă care abordează regulile de gen din jurul operei lui Beckett.

În cazul producţiei de la Groningen, contextul a fost stabilit în apelul de casting, care spunea că „din păcate, nicio clemenţă nu poate fi permisă în acest casting”, şi a fost legat de rapoarte despre disponibilitatea moştenitorilor de a întreprinde acţiuni legale. Agenţia care gestionează drepturile nu a răspuns unei solicitări de comentarii la momentul publicării articolului în The Irish Times. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.