MINA, Museum of Immersive New Art, se deschide începând cu 25 august şi devine primul spaţiu imersiv din România şi cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est. Spaţiul măsoară 2.500 de metri pătraţi şi cuprinde mai multe zone dedicate adulţilor şi copiilor, care vor fi întâmpinaţi în muzeu de un ghid virtual, un avatar conversaţional care foloseşte inteligenţa artificială, anunţă organizatorii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

MINA este un demers inovator prezentat de George.BCR, conceput de One Night Gallery şi Le Petit si este suma intersecţiilor dintre artă, tehnologii emergente ca mediu de creaţie, experienţe interactive, educaţie şi dezvoltare de noi competenţe digitale.

Clădirea renovată de pe strada George Constantinescu 2-4, care găzduieşte muzeul, a fost înfiinţată în 1970 şi a reprezentat prima fabrică de calculatoare româneşti, ICE Felix.

Secţiunile principale vor fi spaţiul imersiv cu proiecţii 360, MINA Kids, spaţiu dedicat instalaţiilor educative şi interactive pentru copii, o zonă dedicată expoziţiilor temporare sau evenimentelor şi o zonă de lounge şi cafeneaua, MINA Cafe by George.BCR.

„MINA este centrul ce reuneşte pasiunea noastră pentru arta digitală şi inovaţie în cadrul industriilor culturale şi creative pe care vrem s-o celebrăm printr-o abordare accesibilă publicului larg. Reprezintă experienţa noastră acumulată în 6 ani de proiecte marca One Night Gallery, în care ne-am concentrat pe crearea şi dezvoltarea scenei locale de new media art şi coagularea comunităţii de artişti şi dezvoltatori care au acum un spaţiu permanent de expunere.  De asemenea, MINA are la bază şi experienţa de 10 ani de proiecte Le Petit care înseamnă o comunitate de mii de oameni care au luat parte la experienţe interactive şi concepte ieşite din comun.


MINA va fi locul în care fiecare vizitator este protagonist, iar totul se întâmplă într-o clădire cu o istorie pe măsură, fosta hală de producţie de calculatoare ICE Felix, pe care ne-am propus să o readucem la viaţă împreună cu partenerii noştri”, spun co-fondatorii MINA.

MINA este un proiect care are la bază o investiţie privată şi care este realizabil datorită partenerilor principali George.BCR, Kaufland România şi susţinut de Epson, Nvidia şi Logitech.

Două spectacole imersive

Cu ocazia inaugurării, MINA va lansa şi primele două spectacole imersive: „Gustav Klimt. The Immersive Show” şi „Lumea Subacvatică. O călătorie imersivă a apei”.

Primul este o producţie multimedia, prezentată de George.BCR, care cuprinde 60 dintre lucrările pictorului simbolist, un arc în timp prin „Epoca de Aur”, inspirată de stilul Art Nouveau şi simbolurile bizantine. Se vor regăsi în cadrul show-ului opere expuse în muzee din toată lumea, precum „Doamna cu evantai”, „Sărutul” şi „Doamna în Aur”, fiecare piesă fiind meticulos pusă în scenă 360 de grade, într-un spaţiu de 7 metri înălţime.  Spectacolul audio-vizual este realizat de studioul Aural Eye şi producătorul muzical, Alexei Ţurcan.

Cel de-al doilea spectacol imersiv expus la MINA, „Lumea Subacvatică”, este o incursiune educaţională în biodiversitatea apei, marcată de conştientizarea modului în care putem contribui la o lume mai curată şi la protejarea speciilor. Proiectul este realizat de studioul Collider Visuals & Pixels Reality şi producătorul muzical, Costav Ivanov.

Cele două show-uri vor putea fi vizionate începând cu 25 august, iar spaţiul MINA Kids se va deschide la o săptămână distanţă, pe 1 septembrie. Ulterior, organizatorii vor lansa şi Laboratorul de Inovaţie, locul în care comunitatea de artişti şi dezvoltatori va avea acces la ultimele tehnologii şi unde vor fi găzduite rezidenţe de creaţie şi noi proiecte şi spaţiul expoziţional de New Media Art

Ghidul muzeului va fi un avatar cu inteligenţă artificială

„Eu sunt MINA, ghidul tău personal în cel mai mare centru de artă new media din sud-estul Europei” - sunt cuvintele cu care îşi începe experienţa fiecare vizitator. MINA este un avatar cu inteligenţă artificială special pregătit pentru a oferi toate informaţiile necesare celor interesaţi. În timp ce îşi îndeplineşte atribuţiile de ghid clasic, MINA are un caracter special prin faptul că poate să interacţioneze şi în funcţie de interesele fiecărui vizitator în parte, personalizându-i experienţa.

Avatarul este un ghid dezvoltat pe baza celor mai eficiente şi mai noi modele de reţele neurale. Pe lângă ChatGPT, au fost integraţi mai mulţi algoritmi de inteligenţă artificială pentru fiecare componentă din pipeline-ul său, cum este şi Audio2Face de la NVIDIA Studio, prin care chipul avatarului 3D se animă în timp real. Mişcarea pleoapelor, a buzelor, mimica îi permit să interacţioneze cu publicul cât mai natural, prin faptul că este capabilă să audă întrebările, gândeşte răspunsurile şi apoi le comunică. Experienţa se desfăşoară în timp real, iar utilizatorii pot purta o conversaţie cu un avatar umanoid futurist. MINA este realizată de Mihai Cojocaru şi rec.on.

„Întregul conţinut este dezvoltat pe computerele certificate GeForce RTX Studio echipate cu GPU-uri GeForce RTX 4090 şi dezvoltate de către producătorul local, ITDirect. Acestea fac parte din platforma NVIDIA Studio, destinată artiştilor, designerilor, inginerilor şi altor profesionişti care au nevoie de instrumente puternice pentru a lucra cu grafică, video sau realitate virtuală. Platforma include plăci grafice de înaltă performanţă, software specializat oferit gratuit şi drivere Studio dedicate care oferă performanţă şi stabilitate optime cu cele mai populare software de grafică 3D, video şi animaţie. Sistemul a fost creat pentru aplicaţii grafice profesionale, în special pentru randare ray traced în timp real sau suport pentru tehnologiile AI”, spune Jan Adryanski, Community PR Manager Central Eastern Europe, NVIDIA.

Muzeul poate fi vizitat în fiecare zi, de miercuri până duminică, între orele 11.00 şi 24.00. Biletele pot fi achiziţionate de pe site-ul oficial minamuseum.com sau de la faţa locului.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.