Piaţa de media din România creşte cu 10% în 2017 comparativ cu 2016, până la valoarea de 403 de milioane de euro, ponderea digitalului a crescut constant, dar nu şi-a atins încă potenţialul, iar România rămâne o piaţă dominată de televiziune, potrivit celei de-a XXI-a ediţii a raportului Media Fact Book lansat, marţi, de Agenţia Initiative.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Creşterea din acest an este similară cu cea de anul trecut, de 10%, iar dacă acest ritm de creştere se va menţine în anii următori, piaţa de media locală este aşteptată să atingă în 2020 vârful înregistrat în 2008, conform estimărilor Initiative.

”Anii 2015 şi 2016 au adus pentru piaţa de media cele mai mari creşteri de după criză, iar acest trend este aşteptat să continue. Această evoluţie pozitivă depinde, însă, şi de factori ce ţin de economia ţării, fiind astfel ajutată anul trecut de creşterea consumului intern pe fondul creşterii salariului mediu pe economie, dar şi al scăderii TVA. Cu toate acestea, consumul de media pe cap de locuitor, situat în 2016 la valoarea de 17 euro, este mult sub nivelul de cca. 70 euro înregistrat la nivel global şi incomparabil cu cel de peste 150 euro atins în ţările din vestul Europei”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director al Agenţiei Initiative.

Deşi ponderea digitalului creşte în mod constant în ultimii ani, România rămâne totuşi o piaţă dominată de televiziune. Ţinând cont de versatilitatea ofertei de posturi TV comerciale, combinată cu un declin în audienţe pe principalele categorii de public vizate, dar şi cu o creştere susţinută a veniturilor din publicitate în 2016 şi 2017, preţurile TV se află sub o puternică presiune inflaţionistă. Totuşi, acest canal a fost principalul motor al pieţei de media anul trecut, cu o creştere de 13%, cea mai mare de după 2009, ajungând la valoarea de 240 de milioane de euro, potrivit raportului.

Media Fact Book 2017 mai arată că digitalul, cu o cotă de piaţă de 18%, nu şi-a atins încă potenţialul în România, comparativ cu alte ţări, dar este aşteptat să se apropie în anii următori de nivelul înregistrat în Europa. În 2016, digitalul a crescut cu 12%, până la 64 milioane de euro.

În ceea ce priveşte perspectivele de creştere, publicitatea video asociată acestui tip de conţinut şi mobile-ul vor aduce cele mai bune rezultate în viitorul apropiat, alimentate de accesarea tot mai mare a internetului de pe smartphone, la viteze foarte ridicate. Facebook-ul creşte cel mai repede, fiind mediul în care publicul petrece cel mai mult timp – platforma de socializare are 6,9 milioane de utilizatori zilnici, dintre care 6,1 milioane o accesează zilnic de pe dispozitivele mobile.

Radioul este un alt canal media care a crescut în 2016, cu 5% faţă de 2015, ajungând la valoarea de 20 de milioane de euro. Consumul mediu zilnic de radio este în prezent de 96 minute, acest canal fiind utilizat în special pentru promoţii şi campanii tactice.

OOH a rămas la un nivel stabil de 28 de milioane de euro. În ciuda instabilităţilor legate de cadrul legislativ, bugetele de publicitate OOH sunt solide pentru următorii ani, existând chiar şi unele perspective de creştere a investiţiilor în outdoor.

Printul a înregistrat încă un an de declin în ceea ce priveşte numărul de cititori, tirajele şi bugetele, cauzat de preferinţa tot mai mare pentru celelalte canale, dar şi de lipsa de diferenţiere între titlurile din aceeaşi categorie. Astfel, în urma unei scăderi de 10%, piaţa de print a ajuns la valoarea de 14 milioane de euro.

Modul de alocare a bugetelor între canalele media va fi uşor diferit în 2017: este aşteptat ca televiziunea să crească din nou cu încă 10%, online-ul cu 15%, radioul cu 13% (cea mai mare creştere a sa de până acum), OOH se va majora cu 5%, iar printul va continua să scadă, dar cu un procent mai mic, de 5%.

Media Fact Book este un raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din 1997. În plus faţă de anii precedenţi, ediţia din 2017 include o analiză a pieţei de media din Europa Centrală şi de Est şi un capitol nou despre Big Data. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.