Matematicianul şi logicianul italian Piergiorgio Odifreddi deschide seria evenimentelor Polirom din cadrul Salonului Internaţional de Carte Bookfest 2023, ediţie care are loc în perioada 24-28 mai la Complexul Expoziţional Romexpo din Bucureşti (pavilionul B2) şi care are Italia ca invitat de onoare.

Autorul volumului "Dumnezeul logicii. Viaţa genială a lui Kurt Gödel, matematicianul filosofiei", apărut în colecţia Plural a Editurii Polirom -  traducere de Liviu Ornea, le dă întâlnire cititorilor români în prima zi de târg, miercuri 24 mai, începând cu ora 19.00, la Scena Arena.

Alături de Piergiorgio Odifreddi, vor vorbi: Laura Napolitano, directoarea Institutului Italian de Cultură din Bucureşti, şi Mihai Prunescu, conf. univ. dr. la Facultatea de Matematică şi Informatică – Departamentul de Informatică, Universitatea din Bucureşti, cercetător la Institutul de Matematică „Simion Stoilow” al Academiei Române.

Liviu ORNEA, traducătorul volumului, prof. univ. dr. la Facultatea de Matematică şi Informatică – Departamentul de Matematică, Universitatea din Bucureşti, cercetător la Institutul de Matematică „Simion Stoilow” al Academiei Române.

Va modera: Adrian Şerban, director editorial Polirom. Evenimentul va avea loc în limbile română şi italiană. Traducere simultană, asigurată de Institutul Italian de Cultură din Bucureşti.

Piergiorgio Odifreddi (n. 1950), matematician italian, logician, scrie cărţi de popularizare a ştiinţei şi eseuri. A studiat în Italia, Statele Unite şi Uniunea Sovietică şi a predat logica la Universitatea din Torino; a fost visiting professor la Universitatea Cornell şi la Universitatea Columbia, precum şi la universităţi din Australia, China şi Argentina. A publicat circa treizeci de articole şi o carte în două volume, Classical Recursion Theory (1989, 1999), privitoare la teoria calculabilităţii, principalul său domeniu de cercetare. Colaborează cu Le Scienze şi a semnat articole în publicaţii precum La Repubblica, La Stampa şi L’Espresso.

În 1998 a primit Premiul Galileo, decernat de Uniunea Matematică Italiană, iar în 2002, Premiul Peano decernat de Mathesis. Societatea Italiană de Ştiinţe Matematice şi Fizice.
A mai publicat, printre altele: "Il matematico impertinente" (2005), "Perché non possiamo essere cristiani (e meno che mai cattolici)" (2007), "In principio era Darwin. La vita, il pensiero, il dibattito sull’evoluzionismo" (2009), "Sulle spalle di un gigante. E venne un uomo chiamato Newton" (2014).

Gigant al logicii secolului XX, gânditor remarcabil, Kurt Gödel a fost declarat în 1999 de revista Time matematicianul secolului. Numele său este legat pentru totdeauna de descoperirea celebrei teoreme de incompletitudine, dar cercetările sale se întind de la logică pînă la cosmologie, filosofie şi chiar teologie. Nu întâmplător, la Princeton, Einstein preţuia compania lui Gödel, cu care discuta despre ştiinţă, politică şi filosofie în plimbările lor zilnice.

În "Dumnezeul logicii", Piergiorgio Odifreddi oferă o prezentare documentată şi riguroasă a vieţii şi operei lui Gödel, presărată însă cu anecdote savuroase şi digresiuni care întregesc imaginea acestuia. Aventura intelectuală a fostului membru al Cercului de la Viena, geniu al logicii matematice cu o carieră academică strălucită, apare astfel dublată de o viaţă personală plină de ciudăţenii, marcată pînă la finalul ei de temeri şi obsesii paranoide.

Polirom participă la Bookfest 2023 cu peste 1.000 de titluri, toate aflate la reducere, 20 de evenimente dedicate celor mai recente apariţii editoriale din cele mai îndrăgite colecţii, ateliere pentru cititorii juniori, şedinţe de autografe.

Participarea lui Piergiorgio Odifreddi la această nouă ediţie Bookfest este posibilă graţie Institutului Italian de Cultură din Bucureşti, co-organizatorul evenimentului.