Regizorul Marian Crişan, care s-a aflat în spatele camerelor de filmat pentru ”Valea Mută”, producţie HBO Europe realizată în România, a vorbit, într-un interviu acordat agenţiei de presă News.ro, despre documentarea pentru această miniserie, adaptare după producţia norvegiană ”Eye Witness”, şi cum a fost ancorată în realitatea românească, dar şi despre proiectul la care lucrează în prezent.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Valea Mută” explorează relaţia dintre doi adolescenţi care oscilează între prietenie şi atracţie, în timp ce sunt prinşi într-o serie de evenimente care îi pun în pericol, după ce devin martorii unor crime comise într-o pădure de lângă Braşov.

În rolurile principale ale noii producţii HBO Europe joacă Theodor Şoptelea şi Vlad Bălan, aflaţi la debut, Rodica Lazăr (”Orizont”, ”Carmen”) şi Emilian Oprea (”De ce eu?”, ”Autoportretul unei fete cuminţi”). Din distribuţia miniseriei mai fac parte Corneliu Ulici, Alexandra Fasolă, Ovidiu Niculescu, Mihai Călin, Alina Berzunţeanu, Mihaela Trofimov, Remus Mărgineanu şi Ioan Tiberiu Dobrică.

Scenariul este semnat de Cristian Barna, imaginea de Tudor Mircea, cu care regizorul Marian Crişan a colaborat şi pentru filmele sale ”Megatron”, ”Morgen” şi ”Rocker”, iar casa de producţie a miniseriei este Castel Film, reprezentată de Bogdan Moncea.

Miniseria ”Valea Mută” va avea premiera pe 23 octombrie, de la ora 20.00, pe HBO şi HBO GO.

 

Aţi ancorat povestea din serialul norvegian ”Eye Witness” în realitatea românească. Ce elemente aţi folosit şi cum le-aţi ales?

Marian Crişan: Această miniserie este rodul muncii unei întregi echipe. Nu este un film de autor. Eu am făcut regia. Scenariul a fost scris de Christian Barna şi este o producţie HBO. E un lucru de echipă, deorece în seriale totul se face în echipă şi de la început mi-a atras atenţia proiectul când mi s-a propus, deoarece avea aceste elemente de realitate românească, de intrigă care mă interesau – relaţia aceasta oarecum interzisă a celor doi băieţi, homosexualitatea, pusă faţă în faţă cu o ivestigaţie a unei crime mi s-a părut potrivită pentru a face un thriller. Am cercetat de-a lungul perioadei de pregătire ce înseamnă munca sub acoperire a agenţilor DIICOT sau a procurorilor cât am putut şi ne-am întâlnit cu câţiva. Am încercat să fim cât mai aproape de realitate. Apropo de minoritatea rromă, am hotărât la un moment dat să avem aceste secvenţe în care se vorbeşte rromani, deoarece cred că e important să îi portretizăm pe cei din comunitate cât mai aproape de realitate, să nu îi caricaturizăm, ci să îi arătăm aşa cum sunt ei. Unul dintre elementele importante e limba. Apoi, partea cu investigaţia e un subiectv interesant pentru România, deoarece de obicei suntem tentaţi doar să criticăm justiţia şi tot ce înseamnă procuratură sau act de justiţie e uşor luat în derâdere în România, dar în spatele acestor acte sunt oameni curajoşi, pricepuţi, oameni care rezolvă cazuri şi o fac după părerea mea bine. Cred că avem asta în România. Mai mult decât atât, unul dintre personajele principale e o procuroare, un personaj feminin puternic care investighează crimele din Valea Mută.

Cum credeţi că va primi publicul din România această poveste, care are o tematică destul de controversată?

Marian Crişan: Eu sper ca publicul din România să fie mai relaxat, să nu ia lucrurile atât de grav şi să vadă partea frumoasă şi bună a vieţii, indiferent de subiectele din filme, deoarece filmele sunt filme, viaţa e viaţă, actorii nu sunt extraşi din realitate, ei joacă nişte roluri. Nu trebuie să punem semnul egal între film şi realitate. De multe ori facem asta, ceea ce e normal să se facă, pentru că filmele româneşti sunt realiste şi pe asta mizează, dar cred că acest film nu e realist, e mai degrabă poetic din punctul meu de vedere.

Dacă s-ar pune problema ori s-a discutat deja, aţi face o continuare pentru ”Valea Mută”, bazată pe un scenariu original?

Marian Crişan: Da, în limita timpului meu, deoarece lucrez şi în alte proiecte, aş răspunde unei alte provocări. În special, îmi plac poveştile puternice şi scenariile cae mă provoacă pe mine, în primul rând, ca prim spectator.

La ce proiecte lucraţi?

Marian Crişan: În prezent lucrez la un nou lungmetraj de cinema. Suntem în perioadă de dezvoltare, de finanţare. E mai degrabă în zona de comedie neagră.

Regizorul Marian Crişan şi directorul de imagine Tudor Mircea (Foto: HBO România)
Regizorul Marian Crişan şi directorul de imagine Tudor Mircea (Foto: HBO România)

Cum a fost colaborarea cu HBO?

Marian Crişan: A fost o plăcere să lucrez cu o echipă experimentată, cu producători care nu sunt la primul proiect şi cu oameni din televiziune care au o experienţă bogată în spate. Au fost mai mulţi producători din Anglia şi din România şi a fost o colaborare bună de la început până acum. Pentru mine e primul proiect de televiziune şi a fost o provocare să lucrez într-un format nou. În televiziune există formate, e un format pe miniserie şi are regulile lui.

Cum vedeţi diferenţele majore dintre cinema şi televiziune?

Marian Crişan: Filmul de cinema nu respectă niciun format, ceea ce în televiziune nu e cazul, lucrurile sunt foarte bine ancorate şi puse la punct din multe puncte de vedere, de la marketing până la tot ce înseamnă un produs pentru televiziune. E un altfel de joc, are alte reguli, diferenţele sunt de la scriitură până la montaj, trebuie să lucrezi într-un anumit ritm.

Înţeleg că aţi fi dispus să ă implicaţi într-un proiect asemănător cu ”Valea Mută”.

Marian Crişan: La cât de multe se fac în România, cu siguranţă, dacă se mai iveşte ocazia o să răspund, da.

Cum aţi relaţionat cu actorii - cei profesionişti şi cei aflaţi la început de drum?

Marian Crişan: Foarte bine, cred. Pentru mine e important castingul. Am avut o perioadă de casting foarte lungă, cât de lungă am putut să o fac. De obicei, prefer să am o perioadă de alegere a actorilor cât mai lungă şi pot să zic că atunci când am intrat în filmare nu aveam mari emoţii, deoarece lucrasem deja cu actorii la pregătire şi au fost aleşi după multe probe şi după ce am simţit că pot face acele roluri. Nu am vrut să risc deloc, în special cu băieţii care au roluri mai delicate, şi din punct de vedere psihic, dar şi ca actorie. Au trebuit să facă faţă unor situaţii speciale. În probe au trecut peste momentul de blocaj care ar putea interveni, deşi amândoi, şi Vlad şi Theo, s-au descurcat foarte bine deja din probe şi am simţit din pima probă că pot face asta.

Actorii tineri v-au numit ”Şeriful”.

Marian Crişan: Îi urmăream pe acolo (râde, n.r.). Regizorii, de obicei, trebuie să fie prezenţi tot timpul. Actorii vin, pleacă de pe platou. Am avut 50 de zile de filmare, unii aveau 10 zile, alţii 20, eu eram tot acolo. Aveam grijă de orăşel.

Aceasta să fi fost cea mai mare dificultate?

Marian Crişan: Da... Pentru mine e o plăcere să fac munca asta şi tot timpul am căutat să găsesc o plăcere în a face cinema. De fiecare dată când avem ceva de filmat sunt încâtat să particip, să fiu acolo cu echipa.

Regizorul Marian Crişan a câştigat cu ”Megatron” trofeul Palme d'Or la Festivalul de Film de la Cannes 2008 pentru cel mai bun scurtmetraj. A debutat în lungmetraj cu producţia ”Morgen”, cu care a câştigat premiul special al juriului şi premiul ecumenic la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno şi premiul de regie la Wiesbaden. În 2012, al doilea lungmetraj al său, ”Rocker”, a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la San Sebastian. Cel mai recent film al său, ”Orizont”, inspirat de ”Moara cu noroc”, de Ioan Slavici, a avut premiera în 2015 la Tallin Black Nights Film Festival. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.