Programul Festivalului Naţional de Teatru în cea de-a şasea zi se va deschide cu prezentarea programelor Institutului Francez din România (IFRo) şi a Chimères, o conferinţă organizată de IFRo şi UNITER, în cadrul secţiunii Intersecţii în FNT.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În dorinţa de a stabili un dialog deschis şi transparent cu interlocutorii săi din România, IFRo şi FNT organizează o întâlnire cu reprezentanţii Institutului Francez, care vor informa despre diferite forme de colaborare şi de susţinere a scenei locale, propuneri de spectacole şi priorităţile pentru anul 2023. În a doua parte a evenimentului, Joris Mathieu, regizor şi directorul Teatrului Nouvelle Génération din Lyon (Centre Dramatique National) va prezenta Chimères - un program inovator al Ministerului francez al Culturii dedicat experimentării de forme artistice hibride multidisciplinare care utilizează tehnologiile digitale. Micul dejun convivial este destinat tuturor profesioniştilor din domeniul culturii: manageri de instituţii publice sau independente, curatori/curatoare de festivaluri, artişti/artiste, coordonatori/coordonatoare de proiecte culturale. Eveniment prezentat de Institutul Francez din România, între orele 09:30 - 11:30 - ARCUB, la Sala Mare. 

Joi debutează şi Dezbaterile organizate de FNT, la ora 12.00. Prima dintre ele este dedicată memoriei lui Peter Brook - una dintre cele mai valoroase şi influenţe personalităţi ale teatrului contemporan, recent dispărut dintre noi.

„Peter Brook, un secol de teatru” - un eveniment moderat de criticul Călin Ciobotari, unul din curatorii FNT, care-i va avea invitaţi pe regizorii Andrei Şerban şi Felix Alexa, precum şi pe profesorul George Banu – din Capitala Franţei.

Peter Brook a fost mai mult decât un om de teatru. Pentru foarte mulţi dintre noi, el a reprezentat teatrul însuşi. Parte din arta spectacolului european de astăzi se înrădăcinează în marile cotituri estetice pe care le-a propus Brook. Tocmai de aceea, a vorbi despre istoria personală a acestui om înseamnă, în definitiv, a vorbi despre istoria recentă a teatrului. George Banu, Andrei Şerban, Felix Alexa l-au cunoscut îndeaproape, mărturiile lor alcătuind liniile de adâncime ale unui portret pe care ni-l dorim cât mai persistent, cât mai rezistent la… uitare. 

„Turnul #urmatorulnivel” de Ionuţ Sociu, Alexandru Mihăescu şi Teatrul Basca, producători: Teatrul Basca şi StageOn, regia Alexandru Mihăescu. 
O experienţă inedită de teatru-film în VR despre care echipa de creaţie şi producţie preciza: "Ne-am concentrat pe unghiuri multiple, detalierea sau distanţarea, viziunea panoramică sau apropierea până la ultimul amănunt, focalizarea pe individ sau pe dinamica grupului, iar filmarea în 360° îi permite spectatorului să vadă într-un mod inedit cum cele şase personaje îşi analizează vieţile". 
Producţie invitată în FNT în cadrul secţiunii Instalaţii performative, creaţii online şi VR, orele 14.00, 15.00, 16.00, 17.00, 18.00 ARCUB, Sala Bolţilor. Accesul se face prin înscrierea la: am.tirlea@yahoo.co.uk

În cea de-a treia zi a Atelierului de critică teatrală online, inclus în secţiunea Pedagogii fluide/ Intersecţii în FNT este rândul Mariei Zărnescu să le vorbească, între 9.00 şi 11.00, studentelor şi studenţilor secţiilor de Teatrologie din facultăţile de teatru despre „Cronica de teatru, între reguli şi trucuri“, urmată fiind de Miruna Runcan (11.00 – 13.00) al cărei atelier poartă numele „Indiana Jones în peşterile lui Ali Baba - Criticul de teatru şi istoria teatrală“. Eveniment cu circuit închis. 

Spectacolele prezente în oferta zilei a VI-a a FNT32:

„Ceva rock şi nişte fete”, după „Some girl(s)” de Neil Labute, producător: Universitatea „Ovidius” din Constanţa, adaptarea şi regia: Radu Niculescu, ora 17:00, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, Sala Mică
O comedie amară despre destinele a cinci femei de vârste şi tipologii diferite, legate de un bărbat care le-a marcat vieţile. Intrarea liberă, în limita locurilor disponibile.

„Münchausen”, de Alexa Băcanu, producător: Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava, regia şi light design Ovidiu Caiţa, ora 18.00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Atelier
„Münchausen” e povestea din spatele poveştilor, o reimaginare psihologizată şi ironică a aventurilor celebrului baron. Monologul surprinde încercarea lui Münchausen de dezvrăjire – de recunoaştere a minciunilor şi împăcare cu lumea, de confruntare a societăţii care l-a batjocorit şi de reintegrare în ea, prin confesiune sinceră. Confesiunea e, în acelaşi timp, o ocazie de reevaluare a relaţiei sale cu realitatea, dar şi de regăsire a echilibrului tulburat de incongruenţa dintre imaginea proprie despre sine şi felul în care e perceput de ceilalţi.

„Cancún”, de Jordi Galcerán, producător: Teatrul „Nottara” Bucureşti, regia, light design şi ilustraţia muzicală Felix Alexa, ora 18.00, la Teatrul Nottara, Sala „George Constantin”

O comedie subtilă de dialog şi de situaţie, „Cancún” este, în acelaşi timp, o meditaţie asupra felului în care de multe ori un eveniment ce pare nesemnificativ schimbă pentru totdeauna cursul vieţii. Un spectacol despre fragilitatea relaţiilor umane, despre cât de relativă şi ambiguă e fericirea în cuplu, în viaţă în general.

„Hamlet”, de William Shakespeare, producător: Teatrul Maghiar de Stat Cluj, regia Gábor Tompa, ora 20:00, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, Sala „Ion Caramitru” (Sala Mare)

„Hamlet” este una dintre cele mai cunoscute opere din literatura universală, iar cea de-a patra montare a textului din cariera regizorului Gábor Tompa (care a avut premiera la Cluj în 3 decembrie 2021) este o oglindă a lumii noastre de astăzi. Spectacol în limba maghiară cu traducere în limbile română şi engleză

„Simfonia progresului”, de Nicoleta Esinencu, teatru-spălătorie, producători: teatru-spălătorie, Chişinău (Republica Moldova) şi HAU Hebbel am Ufer, Berlin (Germania), ora 20:00, Teatrul Odeon, Sala Majestic
Pe un fundal sonor realizat din zgomote produse de maşini şi unelte, Nicoleta Esinencu şi colectivul spălătorie spun povestea oamenilor din Europa de Est care sunt forţaţi să lucreze în condiţii umilitoare în vest pentru a supravieţui. Noua lucrare a Nicoletei Esinencu forează în adâncul aceste idei idilice a progresului, expunând straturile sale de violenţă. Progresul sistemului capitalist care dezvoltă necontenit noi forme de exploatare şi colonizare. Spectacol în limba română moldovenească şi rusă cu traducere în limbile română şi engleză.

„Medeea. Furie”, de Radu Popescu, producător: Teatrul Apropo / Asociaţia TEATRUL.RO, regia: Radu Popescu, ora 20:00, Teatrul Apropo
Spectacolul reinterpretează mitul antic al Medeei şi transformă relaţiile de forţă dintre personajele tragediei, din perspectiva unor întrebări contemporane.

„Trădare”, de Harold Pinter, producător: Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”, regia, traducerea şi dramatizarea Bobi Pricop, ora 21:00, Teatrul Bulandra, Sala „Liviu Ciulei” (Izvor)

Infidelitatea e tema centrală a piesei „Trădare”, scrisă de celebrul dramaturg englez Harold Pinter, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură. „Trădare” e o reconstituire percutantă, în cronologie inversă, a formării şi dezintegrării triunghiului amoros. 

„Furtuna”, după William Shakespeare, producător: Teatrul Municipal „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti, regia, versiunea muzicală şi versurile: Ada Milea, ora 21:30, Teatrul Bulandra, Sala „Toma Caragiu” (Icoanei)
O versiune muzicală a celebrului text shakespearian: „Furtuna” aceasta are la bază o replică a unuia dintre personaje (Caliban): «insula e plină de zgomote, ecouri şi-armonii, dar nu fac rău, fac bine. Câteodată, îmi susură-n ureche parcă mii de instrumente mici şi calde, sau sunt voci ameţitoare…» (trad. Cristi Juncu). Mi-am imaginat că mai mulţi actori (care îl interpretează pe Ariel) ar putea construi o „insulă de sunete” şi, în timp ce îi acompaniază pe ceilalţi, să pară că influenţează percepţia tuturor asupra realităţii", spune Ada Milea. 

„Două cazuri”, spectacol de teatru radiofonic, după „Groaznica sinucidere din strada Fidelităţii” şi „Inspecţiune” de I.L. Caragiale, producător: Teatrul Naţional Radiofonic, 2016, dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Gavriil Pinte
Spectacol în cadrul secţiunii FNT ON AIR / Intersecţii în FNT. Ora 23.00 – Radio România Cultural, sau Online pe: www.eteatru.ro , în colecţia FNT 2022

„Un tramvai numit dorinţă”, de Tennessee Williams, producător: Teatrul Naţional Radiofonic, 2008, adaptarea radiofonică şi regia artistică Dan Puican, ora 23.05, Radio România Actualităţi, sau online pe: www.eteatru.ro, în colecţia FNT 2022. Spectacol în cadrul secţiunii FNT ON AIR / Intersecţii în FNT.

„Les Loges”/ „Cabinele”, Instalaţie imersivă în jurul scrierilor dramatice contemporane, producător: Théâtre Nouvelle Génération, Centre dramatique national de Lyon, coproducător: ARTCENA, cu sprijinul Institutului Francez din România, o instalaţie de Joris Mathieu şi Nicolas Boudier împreună cu Haut et Court.
„Les Loges” / „Cabinele” / „Lojele” – este un dispozitiv pentru un spectator, la confluenţa creaţiei digitale şi medierii, care îşi propune să promoveze şi să încurajeze descoperirea scrisului dramatic contemporan, printr-o experienţă digitală sensibilă. Luând loc în Lojă, vizitatorul se instalează pentru a experimenta un tête-à-tête, timp de câteva minute, cu un interpret virtual care îl va cufunda în intimitatea unui text teatral. Prin ridicarea receptorului, eşti pus în contact cu un actor într-o proximitate unică, de parcă ai fi aşezat de cealaltă parte a oglinzii. Datorită unui dispozitiv de teatru optic, acest interpret apare virtual şi te priveşte drept în ochi pentru a împărtăşi cu tine un monolog din repertoriul dramatic francez contemporan. E vorba despre crearea unei experienţe care împrumută din codurile teatrale şi care aduce un omagiu artei actorului.
Instalaţie în limba franceză, cu versiune în limba engleză, cu INTRARE LIBERĂ
5-13 noiembrie, 10.00-20.00 – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti, Sala Media Foaier
 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.