Festivalul Internaţional „George Enescu” propune vineri o călătorie muzicală densă şi spectaculoasă, alături de orchestre, dirijori şi solişti de renume mondial. Academy of St Martin in the Fields şi Avi Avital concertează la Ateneul Român, Orchestra Filarmonică Regală din Londra condusă de Vasily Petrenko, la Sala Palatului, iar pianista Alexandra Silocea la MINA Museum.
Ultimele bilete sunt disponibile online, în platforma Eventim.ro, în format fizic, în lanţul de librării Cărtureşti şi la intrarea în sala de concert.
Ziua muzicală începe la ora 16:30, la Ateneul Român, unde va concerta celebrul ansamblu Academy of St Martin in the Fields, ce revine la Bucureşti sub dubla conducere muzicală a pianistului Jan Lisiecki şi a violonistului Tomo Keller.
Programul este un dialog subtil între epoci şi stiluri componistice. În centrul modernităţii, publicul va asculta Mémoriale pentru flaut şi opt instrumente de Pierre Boulez, un omagiu rafinat adus flautistului Lawrence Beauregard şi una dintre lucrările emblematice ale maestrului francez. În oglindă, tânărul George Enescu se dezvăluie prin Dixtuorul pentru suflători op. 14, o lucrare scrisă la doar 18 ani, plină de vervă, claritate şi ingeniozitate timbrală.
Urmează două partituri canonice: Concertul pentru pian nr. 3 în do minor op. 37 de Ludwig van Beethoven, cu amprenta sa mozartiană dar şi cu accente dramatice ce prevestesc maturitatea romantică, şi Simfonia nr. 1 „Clasică” de Serghei Prokofiev, o bijuterie scrisă în contextul Primului Război Mondial şi al Revoluţiei ruse, dar concepută în spiritul limpede al clasicismului vienez.
13 octombrie - Oraşul meu acasă şi la birou (ediţia a IV-a)
Seara continuă la Sala Palatului, începând cu ora 19:30, unde Orchestra Filarmonicii Regale din Londra, condusă de carismaticul Vasily Petrenko, va oferi publicului trei lucrări cu totul speciale.
Concertul debutează cu Suita Peer Gynt nr. 1 op. 46 de Edvard Grieg, a cărei popularitate a depăşit graniţele muzicii clasice. De la serenitatea pastorală din „Dimineaţa” până la tensiunea grotescă din „În peştera regelui munţilor”, lucrarea creează imagini sonore care au devenit parte din memoria colectivă a iubitorilor de muzică.
Pianistul Alexandre Kantorow, unul dintre cei mai străluciţi tineri virtuozi ai generaţiei sale, va interpreta apoi Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în la major S. 125 de Franz Liszt - o lucrare intensă, dramatică şi spectaculoasă, menită să pună în lumină forţa expresivă a pianului.
Programul se încheie cu Simfonia nr. 1 în mi bemol major op. 13 de George Enescu, scrisă la doar 24 de ani şi considerată prima sa simfonie matură. O partitură viguroasă, colorată, surprinzătoare prin ingeniozitatea orchestrală şi prospeţimea ideilor, Simfonia nr. 1 reprezintă o declaraţie artistică de început de drum a unui compozitor ce urma să devină reper al secolului XX.
La ora 20:00, la MINA - Muzeul Artei Noi Imersive, publicul va păşi într-o lume cu totul diferită, unde muzica, literatura şi artele vizuale se împletesc într-un concept inovator semnat de pianista Alexandra Silocea. Sub titlul „Klimt Meets Bösendorfer - Ver Sacrum”, recitalul aduce pe scenă un instrument spectaculos - un pian Bösendorfer în ediţie limitată, dedicat lui Gustav Klimt, aflat pentru prima dată în România.
Împreună cu mezzosoprana Patricia Nolz şi actriţa Laëtitia Eïdo, Alexandra Silocea construieşte un univers în care se întâlnesc lieduri de Franz Schubert, lucrări pentru pian de Leoš Janáček, Claude Debussy, Franz Liszt, precum şi creaţii contemporane de Fazıl Say şi Martin Romberg. Între paginile muzicale, sunt recitate fragmente poetice semnate de James Joyce, Robert Frost, A.E. Housman sau Kahlil Gibran, completând experienţa sinestezică. Un concert care invită publicul să experimenteze arta ca pe un dialog între sunet, cuvânt şi imagine.
Ziua se încheie cu un eveniment din seria Concertelor de la Miezul Nopţii, la Ateneul Român, începând cu ora 22:30. Mandolinistul Avi Avital, unul dintre cei mai creativi artişti ai momentului, aduce la Bucureşti proiectul său Between Worlds (Între lumi), care traversează graniţele genurilor şi reimaginează folclorul italian şi balcanic în cheie contemporană.
Programul include tradiţionalele Tarantelle şi Pizziche din sudul Italiei, cu energia lor asociată dansului şi catharsisului, dar şi lucrări de Igor Stravinski, Giovanni Sollima şi Nicola Segatta, toate unite prin vibraţia mandolinei. Alături de Avital, pe scenă se vor afla instrumentişti de marcă şi vocea caldă a Alessiei Tondo, originară din Puglia, exponentă a muzicii tradiţionale italiene. Un concert care transformă Ateneul Român într-un spaţiu al bucuriei, al vitalităţii şi al redescoperirii rădăcinilor culturale, împletite cu modernitarea.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.