Director artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu, dirijorul Cristian Măcelaru revine pe scena Sălii Palatului pe 21 şi 22 septembrie, de această dată la pupitrul Orchestrei Naţionale a Franţei, al cărei director muzical este şi alături de care lucrează în prezent la înregistrarea integralei Enescu.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Primul concert va avea în program 3 lucrări de referinţă din muzica clasică a secolului XX, respectiv Notations I-IV & VII de Pierre Boulez, compozitor reprezentat pentru prima dată în Festivalul Enescu, cu o compoziţie scrisă pentru o orchestră ce cuprinde peste 120 de artişti pe scenă, urmată de Concertul pentru vioară şi orchestră L’Arbre des songes de Henri Dutilleux, compozitor ce a scris de-a lungul vremii multe compoziţii pentru Orchestra Naţională a Franţei. Concertul pentru vioară şi orchestră L’Arbre des songe va fi prezentat alături de violonistul Augustin Hadelich, unul dintrei cei mai mari violonişti ai lumii, iar în partea a doua a concertului va fi prezentată una dintre cele mai cunoscute compoziţii ale secolului XX - Le Sacre du printemps de Igor Stravinski. 

Acest program a fost prezentat de maestrul Cristian Măcelaru şi în deschiderea Stagiunii Orchestrei Naţionale a Franţei, la Paris, în urmă cu doar câteva zile.

Vineri, de la ora 20:00, pe scena Sălii Palatului, alături de Cristian Măcelaru şi Orchestra Naţională a Franţei, se vor afla Orchestra Română de Tineret şi Corul Filarmonicii George Enescu dirijat de Iosif Ion Prunner.

În prima parte va fi prezentat Concertul nr. 2 în do minor pentru pian şi orchestră op. 18 de Serghei Rahmaninov, alături de Kirill Gerstein la pian, iar în a doua parte vor fi prezentate două lucrări semnate de George Enescu: Simfonia nr. 3 în do major op. 21 şi Rapsodia română în la major op. 11 nr. 1.

"Când vom interpreta această Simfonie cu Orchestra Naţională a Franţei voi respecta exact ceea ce a scris George Enescu în partitură, când a cerut 20 de instrumentişti la vioara întâi şi 18 instrumentişti la vioara a doua. Eu nu am auzit niciodată Simfonia nr. 3 cu toate instrumentele pe care Enescu le-a cerut în partitură. De obicei, într-o orchestră normală nu se cântă cu mai mult de 16 instrumentişti la vioara întâi, 14 instrumentişti la vioara a doua şi aşa mai departe. Enescu cere câte 4 instrumentişti în plus la instrumentele de coarde. Nu este o indicaţie care ţine de volum, ci una de culoare a sunetului, acest număr sporit de instrumentişti dă o anumită catifelare a sunetului. Sunt, în total, 20 de instrumentişti în plus, la vioara întâi, vioara a doua, violă, violoncel şi contrabas. Ne vom bucura împreună de o ocazie cu adevărat specială", explică maestrul Cristian Măcelaru.

La doar 43 de ani, Cristian Măcelaru este al treilea român care a câştigat un Premiu Grammy şi este, de asemenea, dirijor-şef al Orchestrei Simfonice WDR, director artistic şi dirijor principal al Orchestrei Simfonice Internaţionale de Tineret a Centrului Interlochen pentru Arte şi director muzical şi dirijor al Festivalului de Muzică Contemporană Cabrillo.

Cristian Măcelaru a captat atenţia internaţională pentru prima dată în 2012, când a apărut la pupitrul Orchestrei Simfonice din Chicago, în locul lui Pierre Boulez. În acelaşi an, a primit „Solti Emerging Conductor Award” pentru tineri dirijori, o distincţie prestigioasă acordată o singură dată în istoria fundaţiei, urmată în 2014 de premiul „Solti Conducting Award”. De atunci, a dirijat cu regularitate concertele unora dintre cele mai bune orchestre americane, printre care Orchestra Simfonică din Chicago, Orchestra Filarmonicii din New York, Orchestra Filarmonicii din Los Angeles, Orchestra Simfonică din Cleveland, Orchestra Simfonică din St. Louis şi Orchestra Simfonică Naţională.

O colaborare deosebit de strânsă îl leagă de Orchestra din Philadelphia: de la debutul său din aprilie 2013, a dirijat această orchestră de peste 150 de ori şi a ocupat timp de trei stagiuni funcţia de dirijor rezident. Înainte de aceasta, a fost dirijorul lor asociat timp de două stagiuni şi, anterior, dirijor asistent timp de o stagiune, din septembrie 2011. Continuă să aibă o relaţie strânsă cu orchestra, dirijând-o în cadrul programelor anuale de subscripţie şi al altor concerte speciale.
Cunoscutul dirijor român şi-a făcut debutul la Carnegie Hall în februarie 2015, în cadrul unui program cu Orchestra Simfonică Naţională a Danemarcei şi Anne-Sophie Mutter.

Dirijor pasionat de operă, în iunie 2015 a condus Opera din Cincinnati în interpretări foarte apreciate ale operei Il Trovatore. În 2010, şi-a făcut debutul în operă cu Grand Opera din Houston în Madama Butterfly şi a dirijat premiera americană a operei Turning Point de Colin Matthews cu Orchestra Centrului pentru Muzică Tanglewood, în cadrul Festivalului de muzică contemporană Tanglewood. În 2019, s-a întors la Grand Opera din Houston pentru o producţie a lui Kasper Holten a operei Don Giovanni.

În Europa, Măcelaru a fost foarte solicitat ca dirijor invitat alături de numeroase orchestre şi festivaluri de renume, printre care Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze, Orchestra Regală Concertgebouw, Orchestra Capelei de Stat din Dresda, Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Orchestra Simfonică Germană din Berlin, Orchestra Simfonică a Oraşului Birmingham, Orchestra Filarmonică din Rotterdam, Orchestra Filarmonică de Radio a Franţei, Orchestra din Hallé, Orchestra de Cameră Scoţiană şi Orchestra Simfonică Naţională Daneză.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.