Curatoarea Catherine de Zegher va pune în discuţie practica artistică a Getei Brătescu în conexiune cu opera altor artiste, în cadrul unui eveniment adiacent expoziţiei "Apariţii", duminică, de la ora 16.00, la Pavilionul României de la Giardini della Biennale. Istoricul a caracterizat-o pe artista din România drept "o voce independentă", care "a contribuit, de-a lungul secolului XX şi la începuturile celui de-al XXI-lea, la dezvoltarea progresivă a artei".

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit Catherinei de Zegher, "Geta Brătescu şi-a creat o voce independentă şi a abordat spaţiul dintre viaţă şi artă, public şi privat, feminin şi trupesc, abstract şi real, subiect şi obiect. Repolitizând corpul feminin, jucându-se neîncetat cu desluşirea capcanelor ascunse ale limbajului şi provocând privirea triumfătoare, Brătescu a contribuit, de-a lungul secolului XX şi la începuturile celui de-al XXI-lea, la dezvoltarea progresivă a artei, la nivel internaţional, ca practică reflexivă şi socială. Arta nu este, în acest fel, doar parte a producţiei sociale, ci este în sine productivă sau generatoare. În această perspectivă, arta nu este statică şi fetişizată, ci mai presus de toate dinamică: este constitutivă mai degrabă decât constituită”.

Discuţia va fi urmată de un dialog cu Magda Radu, curatoarea expoziţiei, anunţă ICR. 

Catherine de Zegher este directoarea Muzeului de Arte Frumoase din Ghent (Belgia) şi membră a Academiei Regale de Ştiinţe şi Arte din Belgia. În  2013, a fost curatoarea celei de-a 5-a ediţii a Bienalei de la Moscova (Rusia) şi a Pavilionului Austriei la cea de-a 55-a ediţie a Bienalei de la Veneţia. Din 2010-2012 a fost directorul Artistic al celei de-a 18-a ediţii a Bienalei din Sydney, Australia. A fost curator invitat la Fundaţia Tàpies în Barcelona şi la Departamentul de Desen al Muzeului de Artă Modernă din New York, unde a organizat expoziţia "On Line. Drawing through the Twentieth Century/ Despre linie. Desenul de-a lungul secolului douăzeci" (2010-2011).

Din 2007-2009, de Zegher a fost director de expoziţii şi publicaţii la Galeria de Artă din Ontario din Toronto, unde a făcut parte din echipa care a supervizat relocarea muzeului în clădirea renovată, construită iniţial de Frank Gehry. Înainte de a ocupa acest post, a lucrat mulţi ani ca director executiv şi curator principal al The Drawing Center din New York (1999-2006). În anii anteriori lucrului în America de Nord, a fost co-fondatoare şi directoare a Fundaţiei Kanaal Art din Kortrijk, Belgia (1988-1998).

Catherine de Zegher este curatoarea multor expoziţii apreciate, precum "America: Bride of the Sun. 500 Years of Latin America and the LowCountries / America: Soţia soarelui. 500 de ani de America Latină şi Ţările de Jos" (1992) la Muzeul Regal de Arte Frumoase din Anvers şi "Inside the Visible. An Elliptical Traverse of Twentieth-Century Art in, of, and from the Feminine/ Înăuntrul vizibilului. O traversă eliptică a artei secolului douăzeci în, a şi dinspre feminin" (1994-1996) la Institutul de Artă Contemporană din Boston.

În ultimele decenii i-au fost acordate mai multe premii pentru Cea mai bună expoziţie din partea AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi AAMC (Asociaţia Curatorilor Muzeelor de Artă). Multe dintre proiectele şi cărţile ei promovează principiul feminin.

Autoare şi editoare a numeroase cărţi, de Zegher a publicat, împreună cu Carol Armstrong, cartea "Women Artists at the Millennium/ Artiste la trecerea dintre milenii", în seria October Books a editurii MIT Press. În 2007, a scris cartea "On Line. Drawing through the Twentieth Century (1910-2010)/ Despre linie. Desenul de-a lungul secolului douăzeci (1910-2010)", în urma unei rezidenţe la Bellagio Study and Conference Center a Fundaţiei Rockefeller şi a bursei Arts Writers Grant oferită de Creative Capital/  Andy Warhol Foundation.

În 2012, a scris şi editat "all our relations / toate relaţiile noastre" pentru cea de-a 18-a ediţie a Bienalei de la Sydney, iar în 2013, "More Light/ Mai multă lumină" pentru cea de-a 5-a ediţie a Bienalei de la Moscova. Ceva mai recent, în 2014, de Zegher a publicat "Women’s Work Is NeverDone/ Munca femeii nu se încheie niciodată", o antologie de eseuri despre lucrări ale artistelor contemporane.

În această toamnă, de Zegher va prezenta "Geta Brătescu: A Room of One’s Own", la Muzeul de Arte Frumoase din Ghent, o expoziţie dedicată operei artistei, în colaborare cu Camden Arts Centre din Londra.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.