Concursul ”George Enescu” 2016 a beneficiat de un buget de 3,3 milioane de lei din partea Guvernului României şi este plasat într-un trend mondial, având în vedere că cei mai mulţi candidaţi ai ediţiei de anul acesta sunt reprezentanţi ai şcolii asiatice de muzică, potrivit declaraţiilor făcute de Oana Marinescu, directorul de comunicare al evenimentului, pentru agenţia de presă News.ro. România este reprezentată de 12 artişti, iar cea mai mare căutare a avut-o, anul acesta, secţiunea violoncel.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Cea de-a doua ediţie a Concursului ”George Enescu”, organizată separat de Festival, va avea loc în perioada 3 - 25 septembrie.

”Este o ediţie în care, pe de o parte, continuăm pe direcţia lansată în 2014 - completăm probele de concurs cu evenimente conexe, concerte şi recitaluri, care deschid concursul către publicul mare. Ediţia din acest an este mult mai bogată, cu 19 recitaluri şi concerte”, a declarat Oana Marinescu, directorul de comunicare al Concursului şi Festivalului ”George Enescu”, pentru News.ro.

Gala de deschidere va aduce în lumina reflectoarelor laureaţii ediţiei din 2014, la toate cele trei instrumente - vioară, Ştefan Tarara (Germania), violoncel, Eun-Sun Hong (Coreea de Sud), şi pian, Josu De Solaun (Spania). Josu De Solaun este un mare admirator al lui George Enescu, iar albumul său va fi lansat în cadrul evenimentului de la Bucureşti.

În plus, piesa câştigătoare a concursului de compoziţie din acelaşi an, ”Tektonum”, scrisă de Sebastian Androne, va fi interpretată acum pe scena Ateneului.

Între recomandările făcute de Oana Marinescu se numără şi cele trei recitaluri ale membrilor juriului - violoncel, vioară şi pian - reprezintă punctele de interes maxim pentru public. ”Sunt artişti care fac parte din juriile concursului, artişti cu cariere internaţionale importante. Un recital al lor este, întotdeauna, foarte sus menţionat în programele artistice ale evenimentelor”, a mai spus Oana Marinescu.

12 concurenţi din România. Cei mai mulţi, din Coreea de Sud

La ediţia de anul acesta s-au înscris peste 300 de tineri artişti, cu 40% mai mulţi decât la ediţia precedentă.

”Se pare că a fost bine să separăm concursul de festival şi să-l dezvoltăm de sine stătător, să-l facem cât mai credibil”.

Pentru că au fost atât de mulţi înscrişi, a fost introdusă o preselecţie - pe bază de dosar -, iar acum au rămas în concurs 174 de artişti.

Din România au fost 20 de înscrişi, iar după preselecţie au rămas 12. ”Noi nu comparăm ţările, pentru că niciunul dintre criterii nu este legat de cetăţenie”, a mai declarat Oana Marinescu. Concursul «George Enescu» este unul de maturitate, nu este pentru începători. Artiştii trebuie să aibă înainte repertoriul şi, în plus, trebuie să răspundă provocării de a studia, de a înţelege şi repeta Enescu”, a completat ea.

În cadrul recitalurilor, care reprezintă semifinalele concursului, intră şase concurenţi şi se interpretează obligatoriu George Enescu.

Dacă în 2014, s-a înregistrat un salt privind secţiunea pian, anul acesta s-a înregistrat o creştere la secţiunea violoncel.

În 2016, cei mai mulţi candidaţi - 70 - vin din Coreea de Sud. ”Au fost înscrişi din foarte multe ţări, inclusiv din Iran şi Afganistan, însă, la nivel mondial, şcoala asiatică este recunoscută ca fiind foarte puternică. Într-un fel, suntem într-o tendinţă mondială”, a mai spus Oana Marinescu.

Concursul, spune ea, este recunoscut pentru faptul că poate ajuta la lansarea unei cariere la nivel internaţional. Concurenţii câştigă premii în bani, dar şi oportunităţi - concerte, turnee, masterclass-uri.

Concursul va fi transmis pe site-ul festivalului

Etapele concursului vor fi transmise, potrivit declaraţiilor Oanei Marinescu, pe site-ul Festivalului ”George Enescu”.

”Pentru artişti este important să vadă că în sală sunt spectatori. În actul artistic, felul în care ei rezonează cu sala îi influenţează. Astfel, vrem să aibă o experienţă a scenei cât mai aproape de cea a unui concert. Să nu fie doar ei şi juriul”.

Anul trecut, sala a fost arhiplină pentru fiecare dintre finalele concursului, mai spune Oana Marinescu. ”Şi publicul se află într-o stare de concurs. După interpretări, în pauza în care juriul deliberează, în sală încep discuţiile. La pian, de exemplu, cred că preferatul publicului a fost altul decât Josu De Solaun. Juriul a deliberat mai mult şi, în final, concurentul din Spania a câştigat”. Momentul în care este anunţat câştigătorul este de o mare intensitate şi, în plus, cei care stau în apropierea juriului îi pot auzi pe membrii forului discutând, a mai povestit directorul de comunicare.

Josu De Solaun, la Concursul ”George Enescu” 2014 (Foto: Cătălina Filip)
Josu De Solaun, la Concursul ”George Enescu” 2014 (Foto: Cătălina Filip)

Bugetul de organziare: 3,3 milioane de lei

Bugetul alocat de Guvern României pentru Concursul ”George Enescu” este de 3,3 milioane de lei, din care organizatorii acoperă cheltuielile de organizare, cazarea concurenţilor pe perioada participării la concurs, transportul concurenţilor de la aeroport la hotel, premiile concursului, sălile de repetiţii, acompaniatorii, orchestra şi dirijorii. Promovarea este făcută prin parteneriate.

Dacă la prima ediţie a Concursului ”George Enescu” - organizată separat de festival - accesul publicului la etapele de concurs a fost gratuit, acum melomanii care vor să asiste la reprezentaţii trebuie să plătească între 40 şi 50 de lei.

Concursul ”George Enescu” este singurul concurs de instrumente din România recunoscut de Organizaţia Mondială a Festivalurilor şi Concursulor Internaţionale.

Ateneul - o sală cu o acustică fenomenală

Pentru Concursul ”Enescu”, Ateneul este foarte bun - ca spaţiu şi ca experienţă pentru concurenţi, mai spune directorul de comunicare. ”Este o sală foarte frumoasă şi toţi cei care au interpretat acolo au fost foarte încântaţi. Acustica este fenomenală. Este o sală care marchează”, spune ea.

Totuşi, nevoia cea mai mare de a avea o sală mare vine dinspre Festivalul ”George Enescu”.

”Este important ca oricine ar lua decizia dezvoltării unei săli de concerte trebuie să ţină cont de nevoile şi specificul Festivalului «Enescu», pentru că este un eveniment internaţional, are un anumit statut şi standarde. Poate că este redundant, dar am văzut multe decizii luate în România care ignoră realitatea”, spune Oana Marinescu.

De asemenea, ea a menţionat că pentru Festivalul ”George Enescu”, organizatorul aduce o instalaţie specială pentru a îmbunătăţi acustica, astfel încât artiştii să nu fie dezavantajaţi în vreun fel.

Festivalul ”George Enescu” 2017, o deschidere către noi arte

Noul director artistic al festivalului, Vladimir Jurowski, îşi va pune amprenta pe ediţia de anul viitor a evenimentului, mai afirmă Oana Marinescu.

”Viziunea sa artistică îşi va spune cuvântul şi se va vedea în multe lucruri. Vom merge într-o direcţie şi mai inovatoare, vom încerca să aduce noi experienţe, dincolo de muzică şi orchestrele foarte importante care vin”, a precizat Oana Marinescu. ”Ceea ce intenţionăm să facem este o deschidere către noi arte, toate sub lumina muzicii clasice şi a spiritului lui Enescu”, a adăugat ea.

Un număr de 35 de lucrări de George Enescu vor fi interpretate în cadrul ediţiei 2017, în timp ce ”Oedip”, cea mai cea mai cunoscută şi apreciată operă a marelui compozitor român, va deschide festivalul, în versiune concertantă, într-un moment cu valoare de simbol. Sub bagheta lui Vladimir Jurowski, care va dirija London Philarmonic Orchestra, şi cu o distribuţie care îl include şi pe apreciatul tenor român Marius Vlad Budoiu.

Abonamentele şi biletele pentru Concursul ”George Enescu” pot fi cumpărate prin reţeaua Eventim (eventim.ro şi prin punctele de vânzare).

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.