Festivalul Naţional de Teatru (FNT), ediţia a XXXIII-a, care are loc la Bucureşti până la 30 octombrie, găzduieşte, în spaţii diferite, cinci expoziţii dedicate unor personalităţi din domeniul artei scenice şi unor momente ce marchează artele performative din România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„George Banu/ La frontiera cortinei” (Picto-Impulsuri/ New Media Art) este expoziţia semnată de Oana Maria Cajal - artist vizual şi dramaturg, organizată la ARCUB, Sala Coloane şi deschisă publicului zilnic, între orele 10:00 şi 18:00, până la sfârşitul Festivalului. La vernisajul din data de 22 octombrie a fost invitată Marina Constantinescu - critic de teatru, care a adus un omagiu lui George Banu, vorbind despre lucrările expuse ale artistei Oana Maria Cajal.

Picto-impulsuri este un cuvânt compus, graţie căruia, aşa cum spunea regretatul George Banu - remarcabil critic de teatru, eseist, profesor la Sorbona -, „Oana Maria Cajal îşi asumă energia care îi determină gestul plastic. Nu o meditaţie, ci un impuls explicit, o forţă dinamică, un apel intens se manifestă în operele sale. Opere ce pot fi puse sub semnul complexităţii care asociază ecourile istoriei, amprentele culturale, amintirile personale. Picto-impulsuri ale unei artiste ce nu refuză nimic şi admite impuritatea epocii pe care o comunică în confuzia ei vertiginoasă. Le privim şi identificăm personaje, situaţii, dar mai presus de orice seduce curentul subteran care le animă. Iată expresia unui conglomerat agitat ce refuză unitatea pentru a afirma şi asuma diversitatea lumii.”

Tot George Banu afirma: „Operele Oanei Cajal captivează prin tensiunea între agresivitatea liniei şi fastul culorilor. Ele oferă un dialog al contrariilor vii, nedomesticite. Dar, uneori, intervin ici şi colo accente nostalgice, amintiri şi evocări; accente ce tempereză acest conflict prim, intens, vital, memorabil". 

Expoziţia „George Banu/La frontiera cortinei” (Picto-Impulsuri / New Media Art) este organizată cu sprijinul FNT şi al ARCUB.

Expoziţia de caricaturi şi desene ale actorului Marius Damian, intitulată „Scaune”, a avut vernisajul în data de 21 octombrie. Poate fi vizitată până la 31 octombrie la Teatrul Odeon - Foaierul Sălii Studio doar înaintea spectacolelor programate la această sală. 

Sunt expuse peste 200 de lucrări realizate între anii 2020 şi 2023 pe care artistul le-a dedicat oamenilor scenei: actori, regizori, scenografi, critici, compozitori etc. Producătorii acestui eveniment sunt Teatrul Odeon şi Galeria Arhiva de Artă, având sprijinul Festivalului Naţional de Teatru. Autorul expoziţiei afirmă între altele: „... Dacă viaţa omului este un şir lung de întâlniri şi întâmplări, teatrul este pentru mine un şir lung de nume ce mi-au ieşit în cale de-a lungul anilor. Unii m-au ajutat să mă formez, alţii mi-au fost exemplu, alţii mi-au fost alături în scenă, pe unii îi admir, pe unii îi îndrăgesc, pe unii îi iubesc (...). În această expoziţie le ofer un scaun. Să şadă, să se vadă şi, pentru o clipă doar, să devină propriii lor spectatori. Sper ca toţi să se simtă bine tuşaţi în Scaune”.

„Zeii de împrumut ai Vienei, martori împietriţi” - aşa se intitulează expoziţia de fotografie de teatru a artistei Christine de Grancy (producţie a Forumului Cultural Austriac), deschisă în perioada 20 octombrie - 5 noiembrie, în intervalul orar 10:00-18:00 - la ARCUB, Sala Lipscani, cu intrare liberă. Expoziţia, vernisată la 22 octombrie, vorbeşte despre teatralitatea şi simbolurile arhitecturii vieneze. La deschidere, au fost invitate autoarea Christine de Grancy şi curatoarea acesteia, actriţa Mercedes Echerer. Evenimentul este găzduit de FNT.

Potrivit producătorului, din 1975, Christine de Grancy urcă pe acoperişurile Vienei pentru a studia centre politice, sociale, ştiinţifice, culturale şi religioase din perspectiva statuilor care le împodobesc. Aceşti zei şi zeiţe, plasaţi acolo de puteri demult apuse, sunt observatorii tăcuţi ai istoriei noastre. Parafrazându-l pe Arthur Schnitzler, „Ceea ce a fost, este!”, fotografiile lui Christine de Grancy vorbesc despre trecut şi despre consecinţele acestuia asupra prezentului. Arta ei aduce împreună amintiri, iluzii, proiecţii ale viitorului şi realitate, pe care artista le îmbină cu minuţiozitate, în compoziţii care revelează teatralitatea conţinutului lor. Istoriile în imagini surprinse de Grancy conţin note de ironie, dar şi semnificaţii mai profunde.

O altă expoziţie organizată în FNT33 de Forumul Cultural Austriac este „Teatrele realizate de Fellner & Helmer. Reflecţii subtile asupra specificităţilor locale şi a valorilor identitare” (Teatrul Odeon, foaierul Sălii Majestic).

Vernisajul, cu intrare liberă, va avea loc la 24 octombrie, ora 17:00 - Teatrul Odeon, foaierul Sălii Majestic, unde va putea fi vizitată până la 5 noiembrie, înaintea spectacolelor de la Sala Majestic. Curatorul expoziţiei este arhitecta românca Loredana Stasisin. Acest proiect a fost realizat cu sprijinul Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara şi al Facultăţii de Arte şi Design a Universităţii de Vest, conceput special pentru Timişoara 2023 - Capitală Europeană a Culturii.

Expoziţia „Teatrele realizate de Fellner & Helmer. Reflecţii subtile asupra specificităţilor locale şi a valorilor identitare” şi platforma web https://www.fellner-helmer.theater/  deschid uşile unor edificii emblematice din Graz, Viena (Austria), Zagreb, Rijeka, Varazdin (Croaţia), Budapesta (Ungaria), Cluj-Napoca, Iaşi, Oradea şi Timişoara (România). „Dincolo de reţeta arhitecturală modernă (chiar şi azi, la peste un secol distanţă) şi de succes, imaginată special pentru nevoile culturale ale comunităţilor locale, aceste piese ale unui original puzzle continental vorbesc despre modurile durabile de administrare a moştenirii culturale” (Forumul Cultural Austriac).

Cea de-a cincea expoziţie din FNT33 - „Podul/The Bridge” - o instalaţie artistică interactivă, care a reprezentat România la a XV-a ediţie a Cvadrienalei de Scenografie şi Spaţiu Performativ de la Praga în vara acestui an, este organizată în FNT33 de Institutul Cultural Român, la sediul său, Sala Mare (Aleea Alexandru, nr.38), în perioada 25-30 octombrie, cu intrare liberă, în intervalul orar 10:00-20:00. Vernisajul va avea loc la 25 octombrie, ora 17:00.

Conceptul expoziţional şi creaţia artistică aparţin lui Adrian Damian; curator este scenograful Dragoş Buhagiar, iar parteneri ai evenimentului sunt OISTAT România, UNITER, Teatrul Nottara şi Teatrul Excelsior.

„Podul/The Bridge” este o instalaţie artistică interactivă care pune sub semnul întrebării limitele înţelegerii conceptului de împreună. Organizatorul acesteia motivează: suntem mai mult decât putem vedea, ne conectăm mai mult decât gândim, comunicăm mai mult decât exprimă cuvintele; suntem molecule de apă, interacţionăm şi interferăm, vibrăm şi rezonăm şi nicio întâlnire virtuală nu poate înlocui întâlnirea reală, faţă în faţă.

Folosind multiple tehnologii multimedia, „Podul” invită oamenii să meargă unul spre celălalt, să redescopere conexiunea adâncă a contactului vizual şi să mediteze asupra modului „în care corpurile noastre interacţionează. Parcurgerea podului devine o experienţă care poate revela nevăzutul, iar vizitatorul este, în acelaşi timp, observator şi participant.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.