"Brancusi contre Etats-Unis", bandă desenată de Arnaud Nebbache, care spune povestea procesului intentat de sculptorul român Statelor Unite, a fost lansată în Franţa la editura Dargaud.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

La sfârşitul secolului al XIX-lea, Constantin Brâncuşi era ucenic la Auguste Rodin. Bătrânul morocănos îl ia drept ajutorul său şi îl determină constant să facă şi să refacă lucrări. El repetă în mod constant acelaşi discurs: „Importantă este mişcarea”, iar apoi „este aerul care există în jurul materialului pe care trebuie să-l sculptezi”. Pentru că "la umbra marilor arbori nu creşte mai nimic", Brâncuşi pleacă. Douăzeci de ani mai târziu, Brâncuşi era un artist renumit şi recunoscut la Paris.

În 1913, la propunerea lui Marcel Duchamp, Galeria Brummer din New York a fost de acord să-i dedice o expoziţie majoră. Brâncuşi a devenit într-adevăr un maestru al abstractizării şi minimalismului în sculptura modernă. Artistul organizează el însuşi scenografia şi face călătoria. Dar la sosirea în Statele Unite, vameşii deschid carcasele lucrărilor şi sunt sceptici. Ce este înăuntru, este artă sau bunuri manufacturate (a căror utilitate este necunoscută)? În special, sculptura "L'oiseau", reprezentând o formă zveltă verticală lucioasă, este declarată obiect industrial importat la 4.000 de dolari. Brâncuşi s-a întors indignat la Paris şi a dat imediat în judecată vama americană. Brâncuşi va câştiga procesul. 

Mai mult decât lucrările sale, procesul „Brâncuşi împotriva Statelor Unite” din 1913 a contribuit în mare măsură la notorietatea şi recunoaşterea sculptorului român, elev al lui Rodin.

Acest proces a creat un precedent, a constituit un fundament pentru secolul care a urmat, în sensul că a pus bazele perimetrului admis al artei.

În acest volum, Arnaud Nebbache relatează cazul în mod faptic şi oferă astfel o biografie parţială a lui Constantin Brâncuşi. El pune în scenă acest lucru cu ajutorul unei linii stilizate. Secvenţele procesului, cu multe intervenţii ale martorilor şi avocaţilor, sunt prezentate de parcă ar fi un întreg. Între pledoarii şi audieri, Nebbache îl arată adesea în atelierul său pe Brâncuşi, care se dedică frenetic artei sale. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.