De la abuzuri împotriva femeilor la manipularea mediatică şi de la trauma războiului la fragilitatea identităţii, acestea sunt unele dintre subiectele abordare de cele mai puternice voci ale documentarului românesc, care vor fi proiectate la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film Documentar Astra Film Festival (Sibiu, 17-26 octombrie), potrivit organizatorilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

În selecţia oficială se află cincisprezece filme despre România sau semnate de regizori şi producători români, majoritatea prezentate în premieră mondială, internaţională, europeană sau naţională, care reflectă direcţiile actuale ale cinematografiei documentare din România. Detalii pe site-ul astrafilm.ro. Puteţi achiziţiona abonamente speciale în regim early bird, aici: https://astrafilm.ro/tickets/

Filmele româneşti de la Astra Film Festival 2025, care concurează pentru premiile secţiunilor România, Europa de Est şi Docschool, pun în dialog temele stringente ale societăţii noastre cu dezbateri globale la ordinea zilei: abuzurile asupra femeilor, manipularea mediatică şi fake news-ul, moştenirea dictaturilor, crizele de identitate, războiul şi trauma sau forţa vindecătoare a artei şi culturii.

„Selecţia românească de anul acesta confirmă vitalitatea şi maturizarea scenei documentare locale. Filmele pe care le prezentăm nu sunt doar poveşti despre România, ci contribuţii puternice la conversaţii internaţionale despre lumea în care trăim. Iar Astra Film Festival este locul unde, an de an, publicul poate vedea munca de lungă durată a documentariştilor români - un efort colectiv prin care societatea este surprinsă în punctele ei critice”, a declarat Dimitru Budrala, director-fondator Astra Film Festival.

Documentare care ating teme universale prin experienţe locale

Abuzul asupra femeilor. Documentarul Anatomia unor delicte obişnuite, de Adina Sădeanu (2025, România - 90 min; premieră mondială) abordează un subiect de mare actualitate, abuzul asupra femeilor, sub diferite forme şi deschide un dialog urgent despre violenţa digitală şi lipsa de protecţie legală.

Documentarele de investigaţie din secţiunea România expun un caz de amploare europeană: defrişările ilegale din Munţii Carpaţi, în „IKEA iubeşte lemnul”, de Tom Heinemann (2024, Danemarca - 59 min; premieră naţională) sau reconstituie pas cu pas un caz celebru de manipulare mediatică, arătând cum televiziunile şi reţelele sociale pot crea realităţi alternative, cu impact devastator asupra justiţiei şi opiniei publice -„#saveSorina”, de Marian Voicu (2025, România, Spania - 93 min; premieră mondială).

Masculinitatea în criză. Documentarul „Iubirea doare”, de Alexandru Mavrodineanu (2025, România - 90 min) pune faţă în faţă doi bărbaţi divorţaţi, care încearcă să-şi înţeleagă suferinţa, arătând o formă a vulnerabilităţii masculine.

Memoria regimurilor totalitare. Filmul „Viitor luminos” de Andra MacMasters (2024, România, Coreea de Sud - 85 min) readuce în actualitate arhivele propagandei comuniste şi rezonează cu îngrijorările contemporane despre ecologie, egalitate şi justiţie socială. 

Portrete culturale. Filme precum „CALIU: Nicidecum altceva, ce să fac altceva?”, de Simona Constantin (2025, România - 90 min) sau „Miriam Răducanu - Rigoare şi senZ”, de Alexandra Gulea (2024, România - 76 min) explorează, cu sensibilitate şi inovaţie formală, universul unor mari artişti români.

Portrete AFF. Documentarul etnografic „Prin munţi şi văi, cu cântec răsunând”, de Ágnes Maksay (2025, Ungaria, România - 88 min; premieră europeană) urmăreşte viaţa şi arta Ilonei Nyisztor, cântăreaţă şi promotoare dedicată a patrimoniului cultural al ceangăilor, documentarul experimental „Încă Nia”, de Paula Oneţ, (2025, România, Franţa - 71 min; premieră naţională), portretizează o tânără artistă româncă stabilită în Franţa, punând accentul pe modul în care arta devine o formă de vindecare şi auto-exprimare.

Trauma războiului. „Cei Vii”, de Anca Hirte (2025 - Ucraina - 77 min; premieră mondială) şi Arma supremă, de Dragoş Turea (2024, Moldova, România - 76 min) propun reflecţii tulburătoare despre soldaţi, memorie şi armele invizibile ale conflictelor.

DocSchool. În secţiunea DocSchool concurează filme precum documentarul-interviu „Eu, cu mine, nu mă plictisesc niciodată”, de Octavia Bortişcă (2025, România - 8 min), „Distanţa care ne separă”, de Eduard Nica (2024, Belgia - 20 min; premieră internaţională) sau „Un clovn în slujba ţării”, de Dragoş Bota (2025, România - 26 min).

România în context internaţional

Selecţia românească de la Astra Film Festival se înscrie într-un moment în care documentarul este una dintre cele mai puternice forme de exprimare culturală şi civică la nivel global. Temele abordate în filmele româneşti: violenţa de gen, manipularea informaţională, efectele războiului, patrimoniul cultural, identitatea tinerilor  se regăsesc în dezbaterile majore ale lumii contemporane. Prin ele, România se conectează direct la circuitul internaţional al ideilor şi preocupărilor actuale, consolidându-şi poziţia pe harta documentarului european.

Fondat în 1993, Astra Film Festival este cel mai longeviv festival de film din România şi unul dintre cele mai prestigioase evenimente de non-ficţiune din Europa. Este inclus pe lista scurtă a European Film Academy, având dreptul de a nominaliza direct la European Film Awards. AFF, proiect cultural strategic al Ministerul Culturii, este organizat de Astra Film, CNM Astra şi Fundaţia Astra Film, se află sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României, este co-finanţat de Primăria Sibiu şi susţinut de Consiliul Judeţean Sibiu.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.