Artişti şi curatori din Teheran, Columbia, Singapore aşteaptă publicul, între 17 şi 19 noiembrie, la dialoguri, activări performative şi prezentări la WASP Studios, ca parte din proiectul ”And what art can do about it?”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Programul va începe joi de la ora 14.00, şi va continua vineri şi sâmbătă de la 16.00.

”And what art can do about it?” este conceput colaborativ de Irina Botea Bucan & Jon Dean, Anca Rujoiu şi Andreea Căpitănescu, la iniţiativa WASP STUDIOS şi chestionează o temă recurentă în societatea contemporană, şi anume relaţia dintre artă şi crizele eco-socio-politice.

În urma unui apel deschis realizat la începutul lunii septembrie artiştii/artistele: Cosmina Morosan & Anticorp Solar, Elvisey Pisica, Gene Tanta, Irina Motroc, Kiki Mihuta, Moncea Malina, Teodora Rotaru, Thomas Steyaert au fost selectaţi/e pentru a participa într-o serie de laboratoare colective coordonate de: Anca Rujoiu, Irina Botea & Jon Dean.

Intitulat ”An invitation to acting in concert ”, creaţia colectivă reprezintă un program de activări performative şi de interacţiune directă cu publicul: ”Fiecare dintre noi a intrat în ”the black box”, ne-am adunat, apoi ne-am împrăştiat / separat, dar am ieşit cumva transformaţi din aceste întâlniri. Prin momente colective de mişcare, vorbire, lectură şi împărtăşire a mâncării, am fost contaminaţi de prezenţa şi actele celorlalţi. În timp ce despachetăm / explorăm întrebări în apropierea unui război în curs şi a multor alte greutăţi / dificultăţi, am ajuns să realizăm că ceea ce a devenit politic este exact această capacitate a noastră de a acţiona împreună. Aceasta este sursa noastră de putere. Este o capacitate care s-a simţit mult mai acut după doi ani de izolare şi incertitudine. Încadrat într-un proiect educaţional, acest program deschide experienţa de a învăţa şi a acţiona împreună unui public mai larg. Pe parcursul celor trei zile, participanţii, mentorii şi alţi invitaţi în laboratorul de artă vor locu/petrece timp din nou în black box / cutia neagră, făcând publice activările noastre colective”.

Activările sunt urmate, pe data de 17 noiembrie ora 19:00 de două dialoguri cu artistul Jon Dean şi curatoarea Anca Rujoiu, iar pe data de 18 noiembrie cu Azar Mahmoudian, curatoarea din Teheran.

Azar este curatoare şi educatoare şi conduce în prezent programul de studiu autoorganizat ”Summer School: For a Summer Yet to Come in Tehran. A condus împreună spaţiul colectiv kaf din Teheran (2010-2015) şi a fost co-curatoarea Shifting Panoramas, program de seminarii, rezidenţe şi burse de producţie în diverse spaţii din Teheran şi Berlin (2017-2021).

Practica sa expoziţională include atât cadre bienale, cât şi proiecte de durată şi discursive, cel mai recent fiind programul multi-capitol de practici de imagine în mişcare Sensible Grounds la SAVVY, Lux, Fundación Antoni Tàpies, Betonsalon şi Nida Art Colony, printre altele (2018-2021), şi „When Legacies Become Debts la The Mosaic Rooms”, Londra (2019).

Ultima seară de evenimente ”And what art can do about it?”, prezintă publicului activitatea artistică a dansatoarei şi coregrafei columbiene Lina Gómez şi a artistei ucrainiene Alevtina Kakhidze.

În cadrul unui interviu acordat Andreei Capitanescu la finalul rezidenţei organizate în Bucureşti, la WASP, în perioada 7-16 noiembrie Lina Gómez, prezintă publicului activitatea ei artistică. Workshop-ul susţinut de aceasta a continuat cercetarea coregrafică actuală ce porneşte de la imaginea dată de ”Muntele şi Vulcanul. Aceste forţe de dimensiuni semnificative, stabilite într-un loc, vizual nemişcate, dar în interior în mişcare profundă şi constantă, aşteptând mişcări seismice, schimbări fizice şi chimice pentru a demonstra în cele din urmă toată această mişcare internă, explodând, sfâşiind, schimbând ecosistemele, repornind ciclurile din natură.” Imaginea şi energia
lor sunt percepute de Lina ”ca metafore ale fiinţei noastre în societate. Fiinţe/entităţi non-umane milenare invizibile care ne conectează, care ne servesc ca bază, ca inspiraţie, care găzduiesc culturi, ritualuri şi energii care îşi transmit cunoştinţele de-a lungul anilor”. 

Cea de-a doua prezentare a serii, ”La Méthode de construction de la vérité politique”, este un performance de Alevtina Kakhidze, care ”pune sub semnul întrebării invazia rusă în Ucraina şi abordează aspectele polemice din jurul acestui război în curs de desfăşurare. Artista ucraineană, născută în 1974 la Zhdanivka, oferă o versiune reînnoită a performance-ului său ”The Method of Constructing Political Truth”, conceput pentru prima dată pentru bienala de artă contemporană ”Manifesta 10” din Sankt Petersburg în 2014, la scurt timp după ocuparea Crimeei de către Rusia. În formatul unei conferinţe de presă, amestecând desene, performance şi scris, artista imaginează răspunsuri la

întrebări politice formulate din diferite puncte de vedere: turistul, mediatorul, "luptătorul împotriva electricităţii" şi grădinarul.

Închiderea serii / a proiectului cu vizionarea performance-ului realizat de Alevtina Kakhidze, aduce o circularitate proiectului care a căutat să aducă un răspuns la întrebarea ”And what art can do about it?”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.