Prim-solista Irina Iordăchescu, soprana Andreea Novac, soliştii Andrei Lazăr şi Mihnea Lamatic, baritonul Iordache Basalic, mezzosoprana Oana Andra au fost câteva dintre personalităţile scenei româneşti, angajaţi ai Operei Naţionale Bucureşti, care au ieşit, miercuri, în faţa instituţiei, pentru a susţine noua conducere, pe dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi pentru a-şi exprima nemulţumirea faţă de salariile uriaşe cu care sunt plătiţi artiştii străini.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Alături de ei, peste 60 de salariaţi ai Operei Naţionale Bucureşti (ONB), membrii în orchestră, balet, cor, croitori, machiori şi peruchieri şi-au exprimat solidaritatea cu noua conducere. Revolta lor a fost însoţită de pancarte pe care au fost scrise mai multe mesaje: ”Susţin sinceritatea şi bunul simţ la conducerea ONB”, ”Make music not war!”, ”Publicul meloman salută conducerea ONB”, ”Maeştrii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, profesionalism şi onestitate”. 

Revolta artiştilor angajaţi la ONB mocnea de multă vreme, însă, în urma scandalului care a izbucnit între noua conducere şi coregraful Johan Kobborg, s-a ascuţit.

Pe scurt, noul director interimar Tiberiu Soare a scos din organigrama instituţiei funcţia de director artistic al corpului de balet pe care o deţinea Johan Kobborg. În urma acestui fapt, dansatorul a declarat că va pleca de la ONB. Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, a încercat să aplaneze cumva conflictul, numindu-l pe Vlad Conta director general interimar şi pe Tiberiu Soare, director adjunct. Lui Johan Kobbog i-a fost oferit postul de director artistic al Corpului de balet, înfiinţat cu această ocazie, iar coregraful urma să se afle în subordinea lui Vlad Conta. Însă coregraful danez a refuzat această funcţie. 

”Vreau să declar că problema acestui scandal aprins în mass-media, e total greşită, se pune chiar pe dos, în sensul că discrimarea nu e a acestor străini talentaţi, pentru care am tot respectul. Poporul român a fost întotdeauna deschis, generos, poate chiar deschis, dacă ne gândim la onorariile exorbitante care se dau la Festivalul Enescu, de exemplu, sau tuturor invitaţiilor străini”, a declarat Oana Andra, prim solist vocal al Operei Naţionale. 

Nemulţumirile angajaţilor sunt mult mai mari, acestea se referă şi la salarii. 

”Trebuie să ţinem cont că ONB e o instituţie de stat, în care onorariile sunt cuantificate în funcţie de o grilă de salarizare, şi nu ne putem compara cu La Scala din Milano sau cu Metropolitan, unde opera e tratată ca un bussines. ONB ţine de Minister şi are menirea sfântă de a culturaliza contribuabilii din buzunarul cărora se plătesc aceste sume de bani. Balerinii noştri români au fost discriminaţi în aceşti trei ani, şi daţi afară fără scrupule, remuneraţi cu nişte salarii infime, de zeci de ori mai mici decât străinii”, a mai spus artista. 

Una dintre vocile instituţiei, Irina Iordăchescu, prim solistă a Operei, şi-a spus şi ea părerea: ”Acel contract nu exista în organigramă. Dacă Tiberiu Soare ar fi continuat şi ar fi închis ochii şi l-ar fi plătit în continuare pe Johan Kobborg cu cât era plătit acesta pe un post care nu exista din punct de vedere legal, ar fi devenit complice. Trebuia să scoată funcţia, mai elegant sau nu. Scandalul nu a pornit de la maestrul Tiberiu Soare. Scandalul mocnea de mult. Este o revoltă. Scandalul e în tabloide”. 

Artista spune că sunt multe lucruri de investigat la Operă. ”Nu degeaba există un DNA care investighează un fost director, nu degeaba ies la iveală atâtea lucruri. Gala caritabilă de la New York, care s-a făcut prin intermediul lui Johan Kobborg, de exemplu. Unde sunt banii? Nu se regăsesc în nicio evidenţă, nici în cea a ministerului Culturii, nici a Operei. Acolo s-au strâns nişte fonduri pe care ei spun că s-au strâns pentru viitoare proiecte”, a punctat prim-solista Operei.  

Artiştii spun că situaţia ar putea fi rezolvată de noua conducere, dacă românilor din teatru li se acordă aceeaşi atenţie ca străinilor. 

”Activitatea Operei va reveni la o normalitate, la o atmosferă de lucru, fără teamă, teroare, fără abuzuri, o relaţie reciprocă de politeţe şi eleganţă, de recunoaştere a valorilor din România. Sunt foarte multe valori aici înainte să le chemăm pe cele din afară. Sunt foarte mulţi artişti străini care au performat extraordinar aici, ca şi mulţi artişti străini care se aflau cu mult sub nivelul alor noştri. Nu sunt naţionalistă, dar iertaţi-mă că vreau să-mi ajut mai întâi colegii”, a comentat Irina Iordăchescu. 

”Nu mi-am dorit niciodată să plece Johan Kobborg şi Alina Cojocaru. Dacă ei pot rămâne în condiţiile pe care le oferă o ţară modestă, cu un buget foarte modest pentru cultură, ia să vedem, acesta este testul”, a fost concluzia Irinei Iordăchescu. 

O altă nemulţumire a soliştilor este faptul că Johan Kobborg a acuzat noua conducere de corupţie. ”Domnul Kobborg acuză doi directori de corupţie şi de minciună, câtă vreme banii pe care dânsul i-a strâns la gala de caritate pe care a organizat-o la New York nu se regăsesc nicăieri. Aceşti oameni au venit de câteva zile la conducere şi să-i acuzi de minciună mi se pare suprarealist”, a mai spus Irina Iordăchescu. 

”Nimeni dintre noi nu doreşte plecarea lor, nimeni nu le contestă valoarea. Noi vorbim de postul ilegal. M-am săturat de această mentalitate, cum că dacă vii din afară eşti automat mai bun. Acesta e trendul, vii de afară, meriţi mai mulţi bani. S-a creat un snobism şi o lipsă clară de criterii de evaluare”, a mai afirmat prim-solista Operei.  

Nici angajaţii din alte departamente nu contestă valoarea profesională a balerinilor străini, însă vor să fie egali, să aibă salarii decente. 

”M-am simţit discriminat, deoarece doar lor (balerinilor străini, n.r) li s-a permis să danseze. După părerea mea nu există balerin mai bun sau mai puţin bun. Salariul este de două, trei ori mai mic. Am 1.000 de lei ca balerin”, a declarat Adrian Ionescu, angajat în ansamblul de balet. 

Şi solista Marta Sandu îi susţine pe noii directori ai instituţiei. ”Îi susţin pe dirijori. Ne deranjează că Opera este atrasă într-un astfel de scandal mediatic. Nu-l cunosc pe domnul Kobborg personal, dar îi respect pe toţi colegii mei”. 

Salarizarea a fost problema ridicată de mulţi protestatari. ”Românii sunt aici, s-au obişnuit cu sistemul. Străinul ca să vină, trebuie să aibă o leafă mai mare, pe undeva justificată, el trebuie să se rupă de mediul lui natural, să se acomodeze, să-şi plătească chiria. Românul se descurcă, dar chiar şi aşa, se creează o discrepanţă. Rezolvarea este menţinerea unei verticalităţi, onorariile străinilor sunt legale, sunt corect făcute, dar creează disensiuni. Este posibil să se rezolve această situaţie prin antrenarea mai multor balerini români, că de balet e vorba, şi este şi responsabilitatea conducătorilor noştri”, a spus Constantin Şorop, şef serviciu Resurse Umane de la ONB. 

Este un fals scandal, creat de mass media, au spus miercuri mai multe voci, în faţa Operei. 

”Ei vor să plece Soare şi Conta. De ce? Ca să dansăm în continuare sau dacă nu ce? Ce vor? Domnul Kobborg nu avea post, era trecut pe site director balet deşi nu exista funcţia, acum i s-a dat funcţia în mod oficial şi nu o vrea. Vă spun de ce nu vrea. Pentru că ar trebui să fie plătit cu un salariu la fel ca orice director”, a precizat Mihnea Lamatic, prim-solist al Operei. 

Unul dintre balerinii care nu lucrează cu Johan Kobborg a făcut câteva comentarii: ”Am dansat în prea puţine spectacole. Multor români li s-a dat să danseze la două-trei luni o dată cu această conducere kobborgiană. Salariul meu este de 2.700 de lei”. Întrebat dacă ar vrea să lucreze sau ar fi vrut în trecut să colaboreze cu Johan Kobborg, acesta a spus: ”În contextul actual, nu-mi doresc să lucrez cu dumnealui. Noi am fost aici întotdeauna, dânsul a venit şi şi-a ales echipa. Noi vom fi aici mereu. Nimeni nu e de neînlocuit”, a spus artistul. 

Horia Sandu, angajat din 2001 al Operei Naţionale, a spus: ”Am acelaşi salariu ca şi ei. Nu am pus niciodată problema măririi salariului. Vrem să avem linişte. Cred că putem să ne facem treaba cu profesionalism. Este un pic nedrept să fim privaţi de salutul colegilor din Balet. Ei nu salută. Ar trebui să înveţe să salute întâi şi apoi să discutăm frumos între noi. Eu sprijin conducerea actuală”. 

Proiectul de renovare a Operei, care a ”înghiţit” mulţi bani, este o altă problemă ridicată de salariaţi. ”Arată foarte frumos pe afară şi înăuntru sunt pereţi sparţi. Milioane de euro s-au investit. Singurele cabine care nu s-au renovat, şase, sunt cabinele artiştilor. De ce?”, s-au întrebat mai mulţi angajaţi ai instituţiei. ”Condiţiile din această instituţie nu sunt propice pentru a desfăşura o activitate artistică. Domnul Kobborg făcea parte din direcţie şi i-au fost aduse la cunoştinţă aceste lucruri. Protestele mele nu au fost suficiente”, a completat un alt angajat. 

Alţii spun că nu au activitate şi se declară ”nemulţumiţi de situaţia actuală”.

Câţiva spectatori au venit să îşi exprime sprijinul pentru noua conducere de la ONB. 

”Sunt un spectator de operă activ, plătitor de bilet de peste 50 de ani. Peste mine au trecut o grămadă de directori, de cântăreţi, de instrumentişti, dar eu am rămas. Orice schimbare îl face pe om să fie speriat. Poate fi un început de drum. Am văzut toate spectacolele de la Operă. Şi pe cele de balet până la un anumit moment. O să vin să văd sâmbătă «Manon», pentru că sunt curioasă. Am văzut spectacole ale domnului Kobborg. Au fost bune, ca şi toate celelalte spectacole de dinainte, unele la fel de bune, altele mai puţin bune”, a declarat Mihaela Muntean. 

Mai mulţi angajaţi români ai Operei Naţionale Bucureşti (ONB) i-au fluierat şi huiduit pe balerinii străini care s-au solidarizat cu Alina Cojocaru şi Johan Kobborg, la un protest organizat, marţi seară, în faţa instituţiei, strigându-le ”Afară din ţară!”.

În faţa Operei, balerina Alina Cojocaru a anunţat ca nu va mai urca pe scena ONB şi că alături de ea şi alţi 30 de balerini intenţionează, de asemenea, să părăsească instituţia.

Balerina de renume internaţional Alina Cojocaru a precizat, într-o declaraţie pentru News.ro, că îşi va încheia participarea pe scena Operei Naţionale Bucureşti, în condiţiile demisiei lui Johan Kobborg, la capătul unei săptămâni pline de tensiuni între acesta şi noua conducere a Operei, asigurată de dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare.

În ultimele două săptămâni, Opera Naţională Bucureşti a fost scena unui conflict între directorul interimar proaspăt numit, dirijorul Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, care a culminat cu anunţul mai multor balerini că nu vor mai dansa la Bucureşti, în lipsa lui Kobborg. Printre aceştia, se află şi Alina Cojocaru, unul dintre marile nume ale baletului mondial, logodnica lui Johan Kobborg.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.