Părinţii din ziua de azi se confruntă cu o alegere deloc simplă: când este momentul potrivit pentru ca un copil să înceapă să înveţe o limbă străină? Mai ales când vorbim despre engleza – limba care ne înconjoară peste tot: în desene animate, jocuri, pe ambalajul de cereale sau în reclamele de pe YouTube. Unii părinţi pornesc în forţă la vârsta de 3 ani, alţii aşteaptă clasa întâi. Adevărul, ca de obicei, stă undeva la mijloc.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Răspuns scurt pentru cei grăbiţi: se poate începe de la 4 ani – dar nu orice copil şi nu în orice fel.

Platforme online precum cursurile de tipul lectii de engleza pentru copii incepatori Novakid oferă o introducere blândă în limbă, adaptată vârstei, fără stres sau memorare mecanică. Acum hai să luăm lucrurile pe rând.

De ce „prea devreme” nu înseamnă neapărat prea devreme

Studiile moderne din neuropsihologie arată că până la vârsta de 7 ani creierul copiilor este incredibil de receptiv. Practic, copilul „absoarbe” limba, nu o învaţă în sensul clasic. Nu face gramatică, ci pur şi simplu imită şi repetă. Dar asta nu înseamnă că orice copil de 3 ani este pregătit pentru cursuri regulate.

Atenţie: dezvoltarea lingvistică merge mână în mână cu dezvoltarea cognitivă şi emoţională. Copilul trebuie să se simtă în largul lui, să i se pară interesant şi să înţeleagă ce se întâmplă. Dacă i se pare plictisitor sau este anxios, efectul poate fi exact opusul celui dorit.

Vârsta şi abordarea – comparaţie rapidă

Vârsta

Metoda de învăţare

Ce poţi aştepta realist

2–3 ani

Jocuri, cântece, desene, cuvinte izolate

Curiozitate faţă de sunete, imitarea cuvintelor

4–5 ani

Elemente de lecţie în format de joc

Răspunsuri la comenzi simple, vocabular de bază

6–7 ani

Lecţii structurate prin joc

Primele propoziţii, dialoguri simple, pronunţie

8+ ani

Cursuri structurate

Citire, scriere, gramatică de bază

Important: nu doar vârsta contează, ci şi dezvoltarea vorbirii în limba maternă, interesul faţă de limbaj şi capacitatea de concentrare.

Ce spun studiile?

Un studiu semnat de Joanna Nichols şi Susan Curtiss (University of California) arată clar: copiii care încep învăţarea unei a doua limbi înainte de 7 ani pot atinge un nivel similar cu cel al unui vorbitor nativ. După această vârstă, învăţarea este posibilă, dar accentul poate persista şi urechea nu mai distinge sunetele la fel de bine.

British Council confirmă: perioada ideală de început este între 3 şi 6 ani, cu condiţia ca învăţarea să fie prin joc, fără presiune şi fără reguli rigide.

Semne că al tău copil e pregătit

Înainte să-l înscrii la un curs, observă:

  • Repetă cu plăcere cuvinte şi sunete
  • Este curios când aude limbi necunoscute
  • Se poate concentra măcar 10 minute
  • Se simte în largul lui cu adulţi noi (de exemplu, cu un profesor)
  • Îi plac cântecele sau desenele în engleză

Dacă bifează măcar 3–4 dintre aceste semne, e foarte posibil să fie gata pentru primele lecţii.

Greşeli frecvente ale părinţilor

  1. “Cu cât mai devreme, cu atât mai bine”: dacă încă nu vorbeşte bine în limba maternă, mai bine amâni.
  2. Presiunea: engleza trebuie să fie o descoperire, nu o obligaţie.
  3. Suprasolicitarea: lecţii zilnice de o oră la 4 ani? Mai degrabă îl vei face să urască engleza.

Dar copiii bilingvi?

Mulţi părinţi spun: „Uite la copiii crescuţi cu două limbi – învaţă fără efort!” Da, dar cheia e alta: ei nu „fac cursuri”, ci trăiesc în limba respectivă. Iar un curs de engleză nu este acelaşi lucru cu o casă bilingvă. Aşadar, abordarea trebuie să fie adaptată – cu empatie, răbdare şi joacă.

Ce format funcţionează cel mai bine?

La început (4–6 ani) sunt recomandate:

  • Lecţii individuale scurte (15–25 de minute)
  • Conţinut în format de poveste/aventură
  • Elemente vizuale: imagini, video, mişcare
  • Repetiţie, rime, cântece

Mai târziu (6+ ani) se pot introduce:

  • Lecţii de grup online
  • Carduri de vocabular, jocuri logice
  • Primele dialoguri: „Hello!”, „My name is…”

Concluzie

Nu există o vârstă universală. Dar:

  • De la 2–3 ani: expunere ludică (cântece, joacă)
  • De la 4–5 ani: lecţii scurte, jucăuşe
  • De la 6–7 ani: cursuri regulate, cu structură

Şi mai ales: fără forţare. Copilul trebuie să fie curios, să se bucure de descoperire, nu să simtă că a fost „trimis la şcoală”. Aşa se construieşte o relaţie pozitivă cu limba engleză – nu prin reguli, ci prin joc, plăcere şi comunicare.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.