Agenţia Naţionalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate ºi existenţa conflictului de interese de naturã administrativã în cazul a 18 foşti şi actuali aleşi locali, dupã cum urmeazã:
1. CATANÃ FLOREL, primar al comunei Galicea Mare, judeţul Dolj | INCOMPATIBILITATE |
2. IUGA PETRU, primar al comunei Vârfuri, judeţul Dâmboviţa | INCOMPATIBILITATE |
3. STOICAN ION, primar al comunei Isverna, judeţul Mehedinţi | INCOMPATIBILITATE |
4. PÃLÃŞAN MIRCEA, primar al comunei Buneşti, judeţul Braşov | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
5. DASCÃLU VERGIL, primar al comunei Cioroiaşi, judeţul Dolj | INCOMPATIBILITATE |
6. BOGYA MIKLOS, actual primar şi fost viceprimar al comunei Crasna, judeţul Sãlaj | INCOMPATIBILITATE |
7. LAZÃR IOAN, viceprimar al municipiului Marghita, judeţul Bihor | INCOMPATIBILITATE |
8. NEDEA GHEORGHE, viceprimar al comunei Sãlciile, judeţul Prahova | INCOMPATIBILITATE |
9. ROŞU BEBE AUREL, viceprimar al comunei Unirea, judeţul Dolj | INCOMPATIBILITATE |
10. IORDACHE SORIN GEORGE, viceprimar al comunei Greceşti, judeţul Dolj | INCOMPATIBILITATE |
11. RUDOLF BELA, viceprimar al comunei Belin, judeţul Covasna | INCOMPATIBILITATE |
12. DINU ILIE, fost primar al oraşului Titu, judeţul Dâmboviţa | INCOMPATIBILITATE |
13. CIOANÃ MARIN, fost primar şi actual consilier local al comunei Dumbrava, judeţul Mehedinţi | INCOMPATIBILITATE |
14. VÃDUVA NICOLAE, fost primar şi actual consilier local al comunei Mãciuca, judeţul Vâlcea | INCOMPATIBILITATE |
15. CIOCAN GHEORGHE, fost viceprimar al comunei Bãlãbãneşti, judeţul Galaţi | INCOMPATIBILITATE |
16. MOISE ROMEO, fost viceprimar al comunei Gherãseni, judeţul Buzãu | INCOMPATIBILITATE |
17. RADU FLORIN, consilier local în cadrul Consiliului local al comunei Oarja, judeţul Argeş | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
18. ŞTEFAN GHEORGHE TUDORICÃ, fost consilier local în cadrul Consiliului Local Costeşti, judeţul Argeş | INCOMPATIBILITATE |
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiazã - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. PÃLÃŞAN MIRCEA, MOISE ROMEO, NEDEA GHEORGHE şi ŞTEFAN GHEORGHE TUDORICÃ nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.
Persoanele menţionate au încãlcat urmãtoarele prevederi legale:
· art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Prin conflict de interese se înþelege situaþia în care persoana ce exercitã o demnitate publicã sau o funcþie publicã are un interes personal de naturã patrimonialã, care ar putea influenþa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuþiilor care îi revin potrivit Constituþiei ºi altor acte normative”;
· art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „(1) Primarii ºi viceprimarii, primarul general ºi viceprimarii municipiului Bucureºti sunt obligaþi sã nu emitã un act administrativ sau sã nu încheie un act juridic ori sã nu emitã o dispoziþie, în exercitarea funcþiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soþul sãu ori rudele sale de gradul I”;
· art. 77 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Conflictele de interese pentru preºedinţii şi vicepreºedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali şi judeţeni sunt prezãzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare”;
· art. 87, alin. (1) c), d) şi g) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcþia de primar ºi viceprimar, primar general ºi viceprimar al municipiului Bucureºti, preºedinte ºi vicepreºedinte al consiliului judeþean este incompatibilã cu […] lit.c) calitatea de funcþionar public sau angajat cu contract individual de muncã, indiferent de durata acestuia; lit.d) funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie ori cenzor sau orice funcþie de conducere ori de execuþie la societãþile comerciale, inclusiv bãncile sau alte instituþii de credit, societãþile de asigurare ºi cele financiare, la regiile autonome de interes naþional sau local, la companiile ºi societãþile naþionale, precum ºi la instituþiile publice, […] lit.g) calitatea de comerciant persoanã fizicã”;
· art. 90 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „(1) Consilierii locali ºi consilierii judeţeni care au funcţia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum ºi calitatea de acţionar sau asociat la societãţile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitãţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestãri de servicii, de executare de lucrãri, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritãţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societãţile comerciale înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã ºi în cazul în care funcţiile sau calitãţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local”;
· art. 91, alin. (1), teza I, alin. (3), teza I şi alin. (4) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãrora „Starea de incompatibilitate intervine numai dupã validarea mandatului. […] Alesul local poate renunţa la funcţia deţinutã înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în aceastã funcţie. […] În situaţia în care alesul local aflat în stare de incompatibilitate nu renunţã la una dintre cele doua funcţii incompatibile în termenul prevazut la alin. (3), prefectul va emite ordin prin care se constatã încetarea de drept a mandatului de ales local la data împlinirii termenului de 15 zile sau, dupã caz 60 de zile, la propunerea secretarului unitãţii administrative-teritoriale.Orice persoanã poate sesiza secretarul unitãţii administrativ-teritoriale”;
· art. 33, alin. (2) şi, ulterior, art. 34, alin. (2) din Legea nr. 188/1999, potrivit cãruia „Înalþii funcþionari publici ºi funcþionarii publici de conducere pot fi numiþi în funcþii de demnitate publicã numai dupã încetarea, în condiþiile legii, a raporturilor de serviciu”;
· art. 75, lit. a) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „Aleşii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãţii publice locale din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: a) soţ, soţie, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv”;
· art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „(1) Consilierii judeţeni ºi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea ºi adoptarea de hotãrâri dacã au un interes personal în problema supusã dezbaterii. (2) În situaţiile prevãzute la alin. 1, consilierii locali ºi consilierii judeţeni sunt obligaţi sã anunţe la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl au în problema respectivã. (3) Anunţarea interesului personal ºi abţinerea de la vot se consemneazã în mod obligatoriu în procesul - verbal al ºedinţei";
· art. 46 din Legea 215/2001, potrivit cãruia „(1) Nu poate lua parte la deliberare ºi la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local. (2) Hotãrârile adoptate de consiliul local cu încãlcarea dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constatã de cãtre instanţa de contencios administrativ. Acţiunea poate fi introdusã de orice persoanã interesatã”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãţii, funcţiei sau activitãţii respective […]”.
„Persoana […] faţã de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcţia ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcţie eligibilã, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenţia Naţionalã de Integritate îşi exercitã atribuţiile cu respectarea principiilor legalitãţii, confidenţialitãţii, imparţialitãţii, independenţei operaţionale, celeritãţii, bunei administrãri, precum şi al dreptului la apãrare.
AGENŢIA NAŢIONALÃ DE INTEGRITATE
Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.