„Sempre Vivaldi” (7 Septembrie) şi „Rameau. Le musicien des rois” (14 Septembrie) programate în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu sunt promisiunile a două seri spumoase de muzică barocă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Sempre Vivaldi

7 Septembrie 2023, ora 19, Sala Studio (Teatrul Naţional Bucureşti). 

 

Concertul susţinut de ansamblul de muzică barocă SEMPRE este o celebrare a unuia din cei mai proaspeţi (şi astăzi, la 300 de ani după) compozitori ai Barocului muzical: Antonio Vivaldi. În periplul vivaldian propus se regăsesc genurile concerto grosso sau uvertura - genuri consacrate în epoca Barocului muzical. Muzicienii propun o variantă de repertoriu (în şase timpi) ce va cuprinde două dintre cele patru concerte - anotimpuri, pasionala Triosonata „La Follia” şi impetuosul motet „In turbato mare irato”. 

Pentru acest concert, SEMPRE a ales o formulă orchestrală restrânsă, asemănătoare mai degrabă unei (ceva mai consistente) formule camerale: şapte instrumentişti şi o voce de sopran. Distribuţia este alcătuită dintr-un singur muzician pentru fiecare partidă. Acest tip de distribuţie era întâlnit şi în epocă fiind adesea dictat de raţiuni practice legate de un număr restrâns de muzicieni sau de adaptarea la un spaţiu de concert mai mic. 

 

Interpretează ansamblul de muzică barocă SEMPRE: Cristina Vasilache – soprană, Rafael Butaru / Mircea Grigore Lazăr / Melinda Beres - vioară barocă, Tamara Dica – violă barocă, Lázár Zsombor – violoncel baroc, István Csata – contrabas baroc, Raluca Enea – clavecin. 

În program: Antonio Vivaldi (1678 – 1741): 

• Overture L'Olimpiade, RV 725: Allegro 

• Concerto "L'Inverno" (Le Quattro stagioni), RV 297, pentru vioară şi orchestră de coarde: Allegro non molto – Largo – Allegro 

• Concerto Grosso, RV 157, pentru orchestră de coarde: Allegro – Largo – Allegro 

• Sonata „La Follia”, RV 63, pentru două viori şi basso continuo 

• Concertul „L'Estate”, RV 315, pentru vioară şi orchestră de coarde: Allegro non molto – Adagio – Presto 

• Motet "In turbato mare irato", RV 627, pentru soprană şi orchestră de coarde: Aria – Recitativ – Aria – Alleluia. 

 

Pentru bilete: tinyurl.com/SempreVivaldi 

Pentru texte muzicologice: https://tinyurl.com/SempreVivaldi-texte 

 

Ansamblul de muzică barocă SEMPRE reuneşte muzicieni specializaţi în interpretarea muzicii vechi cu o activitate de peste 20 de ani în domeniu. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează şi piese aparţinând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical. 

Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât şi din cea a instrumentelor utilizate – copii fidele după originale istorice) şi la cercetarea muzicologică minuţioasă, ce permite abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul au urmat cursuri de specializare în domeniul muzicii vechi, cicluri de master sau studii de licenţă în acest domeniu, la instituţii de prestigiu din Europa. SEMPRE are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral, precum cea folosită în cadrul concertului „Sempre Vivaldi”. Acesta din urmă este şi numele concertului de debut al ansamblului. Un program spumos, ce propune publicului un repertoriu atrăgător, ce se constituie într-o minunată pledoarie pentru frumuseţea muzicii baroce. 

Printre producţiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: „Bach by concerts” (27 Noiembrie 2020), „Haendel vs Haendel” (5 Decembrie 2020), „Sempre Vivaldi” (21 Martie 2021), „Les Caractères” (21 Noiembrie 2021), „Baroque unknown” (21 Martie 2022), „Bach by night” (27 Noiembrie 2022), „Sparkling Haendel” (21 Martie 2023), „To B or not to B” (18 Iunie 2023). 


 

Rameau. Le musicien des Rois

14 Septembrie 2023, ora 19, Sufrageria Regală (Muzeul Naţional de Artă al României). 

 

Concertul susţinut de clavecinista Raluca Enea, unul din cei mai valoroşi clavecinişti ai momentului, nu este doar un recital solo. Este promisiunea unui regal muzical. Unul construit în jurul personalităţii lui Jean Philippe Rameau - muzicianul complex al Franţei secolului al XVIII lea şi al clavecinului - instrumentul saloanelor sofisticate din Barocul muzical francez târziu. O întâlnire rafinată cu muzica ce îi delecta pe cei doi regi - Ludovic al XIV-lea şi Ludovic al XV-lea - dar şi un periplu prin întreaga creaţie a lui Rameau, compusă original sau adaptată pentru clavecin. 

La Rameau clavecinul exprimă rafinament dar şi masivitate, delicateţe dar şi timbralitate diversă, specifică instrumentelor ce alcătuiesc orchestra. În piesele destinate clavecinului, auzim timbrul (abia perceptibil) al flautului traversier, vocile incisive ale oboiului şi musette-lor gravate peste sofisticatele linii melodice ale viorilor şi timbralitatea nobilă a instrumentelor de continuo. Se poate afirma (fără a greşi) că Rameau a revoluţionat muzica pentru clavecin solo, făcând din aceasta un etalon al rafinamentului în Barocul muzical. 

 

Interpretează: Raluca Enea – clavecin solo. 

În program: Jean Philippe Rameau (1683 – 1764): 

Din colecţia Nouvelles Suites de Pièces de Clavecin 1728: 

- Din Suite en la: Allemande – Courante – Sarabande – La Triomphante 

- Din Suite en sol: Les Tricotets - L`Indifferente - Menuet I - Menuet II - Menuet I - Les Sauvages 

Din colecţiile Pièces de Clavecin en Concerts / Cinq Pièces 1741: 

- 1er Concert: La Coulicam - La Livri. Rondeau Gracieux - La Vézinet 

Din colecţiile Les Indes Galantes – Ballet reduit à quatre grands concerts: 

- Din 1er Concert: Entrée des quatre nations dans la Cour d'Hébé - Musette en rondeau – 1er Menuet – 2e Menuet - 1er Menuet 

Din colecţiile Pièces de Clavecin en Concerts 1741 / Cinq Pièces 1741: 

- 4e Concert: La Pantomime - L`Indiscrète. Rondeau - La Rameau 

La Dauphine 1747 

 

Pentru bilete: tinyurl.com/RameauLemusiciendesrois 

Pentru texte muzicologice: https://tinyurl.com/RameauLemusiciendesrois-texte 

 

Raluca Enea este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti - secţiile Pedagogie instrumentală – pian şi Interpretare - clavecin, la clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu. Din 2005 şi-a continuat studiile de clavecin în Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson şi Ketil Haugsand. 

A urmat cursuri de perfecţionare susţinute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm Bilson (SUA), Ketil Haugsand (Norvegia), cursurile Academiei din Sablé, sub îndrumarea profesorilor Françoise Lengellé şi Howard Crook (clavecin şi canto baroc) şi cursuri de muzică de cameră cu Jan de Winne, Marcel Ponseele şi Hervé Douchy (Belgia). 

A susţinut concerte în România, Germania, Norvegia, Ungaria. Raluca este fondatorul ansamblului de muzică barocă SEMPRE, doctor al UNMB cu o teză despre muzica pentru clavecin a lui J.Ph. Rameau (elaborată sub coordonarea Profesoarei Dana Borşan) şi a fost cadru didactic al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti şi al Universităţii Transilvania (Braşov). 

Raluca este director artistic al Festivalului de Muzică Veche Bucureşti şi coordonează proiectele educative şi de formare în domeniul muzicii vechi susţinute de Asociaţia Culturală Antiqva în România. 


 

Pentru interviuri cu artiştii sau alte detalii despre eveniment:

- Laurenţiu Constantin. 

- Email: laurentiu@medievalpraxis.ro, Tel. 0725.223.394. 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.