Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC) anunţă lansarea unul nou apel În Stare să Ajut, desfăşurat în cadrul programului În Stare de Bine, unul dintre cele mai mari programe de finanţare privată anuală din România, implementat cu sprijinul Kaufland.
Apelul În Stare Să Ajut din 2025, denumit Generaţia care simte totul, vizează acordarea de finanţare pentru ONG-uri care implementează proiecte ce adresează sănătatea emoţională a adolescenţilor. Apelul este la a treia ediţie destinată tinerilor şi este unul dintre puţinele demersuri de finanţare privată din România dedicate subiectului de sănătate emoţională în rândul adolescenţilor.
Peste 2 milioane de lei pentru activităţi ce sprijină sănătatea emoţională a adolescenţilor
Obiectivul specific al apelului În Stare să Ajut 2025 este sprijinirea sănătăţii emoţionale a adolescenţilor între 12 şi 18 ani din mediul rural şi urban mic (sub 50.000 de locuitori), ca urmare a vulnerabilităţii lor crescute la riscuri sociale şi economice, a accesului limitat la servicii de sănătate mintală şi educaţie emoţională, precum şi a incidenţei mici a programelor destinate acestora.
Apelul îşi propune să finanţeze intervenţii care vizează crearea şi consolidarea de spaţii sigure pentru adolescenţi, îmbunătăţirea rezilienţei emoţionale, prevenirea comportamentelor de risc, creşterea calităţii vieţii şi a bunăstării personale, crearea de grupuri de sprijin locale etc.
Finanţat exclusiv de Kaufland, bugetul total al apelului În Stare să Ajut este de 2.050.000 de lei, iar organizaţiile eligibile pot solicita sume între 50.000 şi 175.000 de lei per proiect. Durata proiectelor finanţate poate fi cuprinsă între 4 şi 6 luni.
„Proiectele care sprijină sănătatea emoţională a adolescenţilor sunt mai mult decât intervenţii punctuale – ele sunt investiţii directe în viitorul societăţii noastre. Prin apelul În Stare să Ajut 2025, ne propunem să susţinem adolescenţii din mediile cele mai vulnerabile, acolo unde lipsa accesului la sprijin emoţional şi educaţie adecvată le poate afecta profund parcursul personal. Credem că adolescenţii de azi, dacă sunt susţinuţi corespunzător, pot deveni adulţii de mâine care nu doar îşi gestionează sănătos propriile emoţii, ci contribuie activ la binele comunităţilor lor. Suntem mândri că, prin programul În Stare de Bine, reuşim să transformăm grija pentru tineri în soluţii reale şi durabile”, declară Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland România.
Principalele provocări ale adolescentului român: (cyber)bullying, depedenţa de social media, consumul de substanţe şi alcool
În România, mulţi tineri trec prin adolescenţă în timp ce se confruntă cu o serie de contexte vulnerabile, marcate de lipsa sprijinului familial, de presiuni sociale şi de dificultăţi socio-economice. Adolescenţii proveniţi din familii monoparentale sau din medii dezavantajate resimt cel mai acut aceste provocări, iar efectele pandemiei de Covid-19 au amplificat problemele emoţionale existente.
Un studiu al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii din 2018 confirmă o tendinţă clară: pe măsură ce adolescenţii cresc, percep tot mai puţin sprijin din partea părinţilor, profesorilor şi colegilor, ceea ce duce la scăderea satisfacţiei faţă de calitatea vieţii şi la o degradarea a sănătăţii emoţionale, în special în rândul fetelor între 11 şi 15 ani.
Conform unui raport din 2023 al Observatorului European pentru Sisteme şi Politici de Sănătate, serviciile de sănătate mintală din România rămân subdezvoltate – mulţi adolescenţi se confruntă cu rate crescute de anxietate, depresie şi stres emoţional, în special din cauza izolării prelungite şi perturbării vieţii sociale în timpul carantinei de Covid-19.
Principalele provocări cu care se confruntă adolescenţii din România astăzi ţin de bullying şi cyberbullying, dependenţa de social media, traficul de persoane, lipsa accesului la informaţii despre sănătatea relaţională şi reproductivă şi consumul de alcool şi substanţe.
„Nevoia unui apel special dedicat adolescenţilor a apărut firesc, ca răspuns la vulnerabilitatea tot mai accentuată a tinerilor, mai ales din rural şi urbanul mic, unde accesul la sprijin emoţional este limitat, iar adolescenţii rămân adesea invizibili pentru politicile publice. Prin apelul În Stare Să Ajut – Generaţia care simte totul, continuăm intervenţiile începute în 2023 şi 2024, cu accent pe sănătatea emoţională şi prevenirea riscurilor reale cu care se confruntă adolescenţii – bullying, consum de substanţe, trafic de persoane, dependenţa de social media sau lipsa educaţiei relaţionale. Tematica a fost conturată în dialog cu organizaţiile partenere şi susţinută de date care evidenţiază scăderea stării de bine în rândul adolescenţilor”, spune Laura Cireaşă, coordonator program În Stare de Bine, în cadrul FDSC.
Ce fel de proiecte sunt eligibile pentru finanţare
În acest context, apelul Generaţia care simte totul îşi propune să vizeze cu precădere proiecte care adresează adolescenţi din medii socio-economice defavorizate, care se confruntă cu probleme de sănătate emoţională. Apelul se adresează organizaţiilor neguvernamentale din România: asociaţii, fundaţii sau federaţii, Crucea Roşie Română şi structurile sale cu personalitate juridică, precum şi Fundaţiile pentru tineret de la nivel judeţean şi ale municipiului Bucureşti şi Fundaţia Naţională pentru Tineret.
Exemple de propuneri finanţabile sunt, printre altele, intervenţiile care îi ajută pe adolescenţi să recunoască, să exprime şi să-şi regleze emoţiile, dar şi să gestioneze conflictele, să dezvolte abilităţi de comunicare sau să crească coeziunea la grup, să dezvolte abilităţi sociale prin activităţi sportive, să prevină traficul de persoane, să combată depedenţa de social media, să prevină consecinţele consumului de alcool şi substanţe, să ofere educaţie sexuală şi sănătate relaţională.
Toate activităţile din proiectele finanţate trebuie să se desfăşoare în România.
Calendarul programului de finanţare În Stare să Ajut, ediţia 2025
- 17 iunie – lansarea apelului
- 4 iulie – sesiune de informare pentru ONG-uri
- 14 – 18 iulie – înscrierea proiectelor
- 12 august – anunţarea proiectelor selectate pentru finanţare
- 15 septembrie – 15 februarie – perioada de implementare a proiectelor
Mini-granturi Creştem ONG-uri
În paralel, separat de apelul În Stare să Ajut, la finalul lunii august, va fi lansat şi un apel special din categoria Creştem ONG-uri, ce oferă mini-granturi dedicate sănătăţii organizaţionale a ONG-urilor, pentru implementarea proceselor de planificare strategică. Apelul dispune de un buget total de 150.000 de lei. Detaliile referitoare la acest apel vor fi publicate odată cu lansarea acestuia.
Mai multe informaţii despre calendar, condiţii de eligibilitate, procesul de înscriere şi evaluare sunt disponibile pe site-ul În Stare de Bine: https://instaredebine.ro/apel-de-proiecte-2025-in-stare-sa-ajut.
***
Despre În Stare de Bine
Programul de granturi pentru ONG-uri În Stare de Bine este destinat organizaţiilor neguvernamentale şi este finanţat integral de Kaufland România, cu un buget care se ridică la 1 milion de euro anual. Obiectivul său principal este reducerea inegalităţilor sociale prin intermediul activităţilor culturale, sportive şi de viaţă sănătoasă derulate pentru grupuri sau comunităţi vulnerabile, precum şi susţinerea iniţiativelor ce vizează dezvoltarea organizaţională a sectorului neguvernamental din România. Punem accentul pe intervenţii comunitare care au ca obiectiv implicarea activă a comunităţilor în rezolvarea problemelor locale.
Acest program este implementat de FDSC şi se derulează anual prin două sau trei apeluri de proiecte, în funcţie de nevoile identificate. Pentru mai informaţii, accesaţi https://instaredebine.ro/.
Despre Kaufland
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.550 de magazine în 8 ţări, peste 155.000 de angajaţi de angajaţi şi o reţea care a ajuns în prezent la 190 de magazine în România.
Asumarea responsabilităţii ecologice şi sociale este un aspect esenţial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferenţa”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acţiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfăşurate în parteneriat cu asociaţii neguvernamentale regionale sau naţionale şi urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari.
Pentru mai multe detalii vizitaţi www.kaufland.ro. Pentru mai multe informaţii, vă rugăm contactaţi: presa@kaufland.ro
Despre Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC)
Astăzi, la 30 de ani de la înfiinţare, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC) este recunoscută ca o forţă motrică în sectorul neguvernamental nu numai în România, dar şi în regiune şi pe plan european. Prin munca sa, a reuşit să susţină nu doar dezvoltarea ONG-urilor, ci şi a unei societăţi civile mai largi, capabilă să răspundă provocărilor sociale şi să promoveze drepturile omului, transparenţa şi participarea civică.
Mai multe detalii sunt disponibile la www.fdsc.ro.

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.