Sindicaliştii din administraţia publică aduc critici măsurilor fiscale care au drept scop reducerea deficitului bugetar, ei declarându-se ”neplăcut surprinşi” de ceea ce numesc ”multitudinea incoerenţelor logice şi legislative din textul ordonanţei”, dar şi de ”lipsa unor cunoştinţe minime” privind legislaţia în domeniu şi de ”inexistenţa unei viziuni de reducere cu adevărat a cheltuielilor statului”. ”Documentul (textul OUG privind măsuri fiscale – n.r.) este oglindirea clară şi reală a capacităţii limitate deţinute de către un cerc restrâns de persoane din lumea politică care, în spatele uşilor închise au încercat sa-şi depăsească condiţia”, consideră Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie (FNSA).

”FNSA a rămas neplăcut surprinsă de multitudinea incoerenţelor logice şi legislative din textul ordonanţei, a lipsei unor cunoştinţe minime a legislaţiei în domeniu, a inexistenţei unei viziuni de reducere cu adevărat a cheltuielilor statului. Documentul este oglindirea clară şi reală a capacităţii limitate deţinute de către un cerc restrâns de persoane din lumea politică care, în spatele uşilor închise au încercat să-şi depăsească condiţia, capacitatea de sinteză, de analiză şi de construcţie legislativă. Considerăm că toate aceste «calităţi» i-au îndemnat să ignore contribuţia specialiştilor din diferite instituţii şi structuri ale administraţiei publice, să nu asculte vocea organizaţiilor sindicale, care de fiecare dată au semnalat problemele generate de cheltuielile nejustificate, iar o dezbatere reală cu partenerii sociali le-ar demasca cunoştinţele precare şi intenţiile ascunse”, se arată într-un comunicat dat publicităţii, joi, de Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie (FNSA).

Evenimente

30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
4 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield
6 iunie - Maratonul Energiei
Sindicaliştii din administraţia publică susţin, după analizarea diferitelor forme neoficiale ale OUG privind măsurile fiscal-bugetare apărute în spaţiul public, că prevederile includ ”reglementări care încalcă norma constituţională de promovare a ordonanţelor de urgenţă, conţin o serie de măsuri care afectează drepturi ale personalului sau funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor publice - domenii reglementate prin legi organice, nu conţin fundamentări ale soluţiilor propuse şi evaluări preliminare a impactului noilor reglementări, restricţionează accesul unei categorii de personal la anumite drepturi, instituie un tratament discriminatoriu în rândul salariaţilor, aplică un tratament juridic distinct pentru salariaţi aflaţi în aceeaşi situaţie juridică, conţin noţiuni neclare, la propunerile de reducere a posturilor”.

Federaţia sindicală reprezentativă pentru administraţie este de părere că în proiectul vehiculat în spaţiul public nu există criterii unitare de aplicare sau tranzitorii, iar acesta nu asigură funcţionarilor publici drepturile existente la reducerea postului, obligativitatea menţinerii în funcţia publică devine o opţiune pentru angajator, actul conţinând ”prevederi paralele cu cele cuprinse în Codul administrativ sau alte acte legislative” şi generând ”discrepanţe grave între localităţile cu populaţie similară din punctul de vedere al numărului de salariaţi”.

FNSA susţine că proiectul ”dezavantajează UAT-urile care au un număr mai mare de posturi vacante la data intrării în vigoare a OUG-ului, distrug capacitatea administrativă a acestora, generează premizele pierderii acreditătii unor servicii, desfiinţează instituţii care au în organigramă un număr sub 50 de salariaţi (teatre, muzee, salvamont, itm-uri etc), încalcă principiile autonomiei locale şi ale descentralizării, administraţia publică locală este tratată inechitabil în raport cu administraţia centrală deoarece pentru cea locală există deja măsura impunerii unui număr maxim de salariaţi în funcţie de rangul unităţii administrativ-teritoriale, generează imposibilitatea gestionării şi implementării proiectelor de investiţii cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, nu asigură eficientizarea activităţilor, demotivează personalul din sectorul public, slăbesc coordonarea activităţilor diferitelor instituţii, instituţiile aflate în subordonarea administraţiei locale - de cultură (instituţii de spectacole sau concerte, şcoli populare de arte, centre judeţene pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale, muzee, biblioteci etc.), serviciile publice salvamont/salvamar, direcţii comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, direcţii de management integrat al deşeurilor şi protecţia animalelor etc vor ajunge în situaţia de a-şi opri activitatea sau, în cazul fericit, de a fi subfinanţate şi, nu în ultimul rând, conţine reglementări clare prin care conducătorul politic al unei instituţiii publice poate uza discreţionar de puterea de a desfiinţa posturi sau a concedia anumiti salariaţi incomozi sub pretexctul eficientizării activităţii şi a modului în care sunt cheltuite resursele financiare”.

Pe de altă parte, sindicaliştii susţin că proiectul nu cuprinde măsuri care să genereze ”cu adevărat reduceri de cheltuieli” ei făcând, în acest context, referire la ”fondurile alocate pentru privilegiile politicienilor, pentru subvenţiile partidelor politice, fonduri generoase pentru birourile parlamentare, transportul acestora, maşini, servicii”.

”Pentru toate cele semnalate, cumulat sau pentru fiecare aspect în parte, justiţia îşi va spune cuvântul, după adoptarea acestei ordonanţe. Decizia de neconstituţionalitate va genera cheltuieli majore pentru stat (reintegrarea în funcţiile publice, drepturile salariale plătite retroactiv, cheltuieli de judecată etc.), al căror cuantum va fi mai mare decât aşa-zisele economii generate de către OUG”, se mai arată în comunicatul dat publicităţii de FNSA.

Federaţia şi-a exprimat disponibilitatea de a participa la un dialog ”pe tema unor măsuri de eficientizare cu adevărat a cheltuielilor din fondurile publice” şi de a contribui cu propuneri ”pentru ca acest demers să reuşească cu adevărat să-şi atingă scopul”.