Compania de transport low cost cu autocarul controlată de turoperatorul Christian Tour, MementoBUS, solicită Guvernului liberalizarea pieţei transportului rutier de persoane, ceea ce ar aduce scăderi de preţuri în acest sector de până la 80%, a anunţat miercuri compania.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

“Spre deosebire de transportatorii care au protestat astăzi în Bucureşti, blocând oraşul pentru a cere, practic, păstrarea monopolului deţinut deja de firmele vechi din piaţă şi garantat de stat, condamnând astfel călătorii la condiţii de transport mizere, compania MementoBUS solicită Guvernului României să ignore aceste proteste de tip mafiot şi să acţioneze în interesul cetăţenilor, liberalizând piaţa transportului rutier de persoane şi oferind implicit românilor acces la călătorii cu autocarul cu până la 80% mai ieftine”, se arată într-o comunicare transmisă de companie.

Transportatorii au organizat miercuri un protest în Piaţa Victoriei, la care au luat parte aproximativ 800 de persoane, majoritatea taximetrişti. Transportatorii au renunţat la protest după ce delegaţia acestora primită la Guvern a ajuns la un acord privind privind promovarea Ordonanţei de Urgenţă (OUG) pentru modificarea Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.

Evenimente

31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Reprezentanţii MementoBUS susţin că într-o ţară în care transporturile aeriene sunt liberalizate, iar intrarea pe piaţă a unor companii low cost precum Wizz Air, Ryanair şi Blue Air a ieftinit chiar şi de cinci ori zborurile interne şi cu până la 90% zborurile externe, un grup de transportatori a protestat miercuri în faţa Guvernului, cerând scoaterea în afara legii a unor firme nou intrate pe piaţă, pe care le acuză de "concurenţă" neloială, şi au solicitat, în paralel, majorarea tarifelor taxiurilor în Bucureşti.

MementoBUS a precizat că prin acest demers, protestatarii încearcă, de fapt, să elimine orice eventuală concurenţă şi să-şi păstreze poziţia privilegiată pe o piaţă dominată de servicii proaste, nesiguranţă şi preţuri mari.

“Situaţia absolut distructivă cu care se confruntă piaţa de servicii de transport rutier de persoane are un efect nociv asupra economiei României. Corupţia generalizată afectează transportul rutier regulat de persoane şi demonstrează că, din nefericire, piaţa de servicii de transport public de persoane nu este una liberă, care să funcţioneze după principiile liberei concurenţe şi ale economiei de piaţă, ci, dimpotrivă, este acaparată de "băieţii deştepţi" (CDI, C&I, Transmixt, Sir Impex, Rodell, Dacos, Millenium Trans Impex etc.), care s-au instalat confortabil încă de acum 15-20 de ani şi au creat şi dezvoltat un sistem de "relaţii şi cunoştinţe" care a transformat, practic, această piaţă în una cu caracter închis, nefiind accesibilă altor societăţi noi”, se mai arată în comunicatul transmis de compania de transport low cost cu autocarul.

Potrivit reprezentanţiilor MementoBUS, cursele regulate de transport rutier de persoane se fac în prezent în baza unor "licenţe de traseu" pe care le deţin firmele de transport menţionate mai sus, licenţe obţinute în urma unor "licitaţii" organizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR).

Cu toate că ARR organizează noi licitaţii, se produce mai întotdeauna doar o "prelungire" a licenţei de rută, pentru că cel mai important criteriu este "vechimea pe traseu" a companiei, context în care totul se întâmplă, în primul rând, în defavoarea călătorilor, mai susţin oficialii MementoBUS. 

Compania MementoBUS consideră că, în mod evident, "vechimea" pe care o are o societate în prestarea serviciilor de transport rutier de persoane pe un anumit traseu este absolut irelevantă.

”Cel mult, ar putea fi relevantă (pentru siguranţa circulaţiei) vechimea unui anume şofer pe ruta respectivă, dar vechimea "societăţii" nu poate avea altă explicaţie decât posibilitatea "legală" care li se oferă celor vechi de a-şi menţine fiecare supremaţia (oligopolul de facto) în transportul de persoane pe un anumit traseu”, se arată în comunicat.

De altfel, şi Consiliul Concurenţei a analizat o parte a acestei pieţe şi a problemei nerespectării principiului liberei concurenţe în transportul public local de persoane prin curse regulate dar, deşi, au trecut aproape 3 ani de la acel moment, la nivel guvernamental şi legal nu a intervenit nicio îmbunătăţire a situaţiei.

Consiliul Concurenţei arăta la momentul respectiv că "au fost constatate încălcări majore atât ale legislaţiei principale, cât şi ale celei secundare care reglementează domeniul".

“Fără concurenţă, nu putem vorbi despre o piaţă liberă în acest domeniu. O piaţă liberă, aşa cum se întâmplă în majoritatea domeniilor economiei româneşti, se autoreglează şi elimină toate neajunsurile, favorizându-i pe cei harnici, oneşti şi cu servicii bune şi preţuri competitive. O piaţă liberă ar fi eliminat din transportul public rutier de persoane toate companiile ale căror autocare trebuiau duse de mult la fiare vechi, ai căror şoferi abuzează călătorii, încalcă reguli de circulaţie şi prevederi legale şi care, mai ales, practică evaziunea fiscală, neemiţând bilete de călătorie! Dar tocmai pentru că piaţa nu este una liberă, abuzul şi legea bunului-plac sau a "ochilor frumoşi" se instaurează imediat”, au explicat reprezentanţii MementoBUS.

MementoBus este compania de transport a grupului Christian Tour, una din cele mai mari agenţii de turism din România, care împreună cu toate companiile din grupul său, a înregistrat în anul 2015 o cifră de afaceri de peste 70 de milioane de euro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.