România a devenit un teren extrem de atractiv pentru companiile producătoare de jucării, după ce dezvoltarea spectaculoasă a tehnologiei a creat un boost semnificativ în piaţa jocurilor şi jucăriilor, arată un studiu KeysFin, pe fondul creşterii economice şi a diversificării semnificative a obiceiurilor de consum, astfel că la nivelul anului trecut afacerile din domeniu ar putea depăşi 1,2 miliarde lei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Afacerile din piaţa de jocuri şi jucării (producţie şi comerţ) au crescut cu peste o treime faţă de 2016, respectiv cu 344% faţă de 2013, la 950 de milioane de lei în 2017. Evoluţia a fost stimulată de extinderea şi diversificarea ofertelor şi, bineînţeles, de creşterea puterii de cumpărare a românilor.

"De la replici de instrumente muzicale, la board games şi drone, la jucării aspiraţionale sau inspirate de industria de entertainement, industria şi-a dezvoltat semnificativ ofertele, iar afacerile companiilor producătoare au evoluat cu un ritm de creştere excelent’’, afirmă analiştii. 

Evenimente

31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Potrivit KeysFin, datele preliminare din 2018 indică o cifră de afaceri cu aproape 200 de milioane de lei peste pragul de 1 miliard de lei. Comerţul reprezintă principalul motor al evoluţiei sectorului, generând 78% din cifra de afaceri, în creştere de la  72% faţă de 2016.

Principalul actor din acest segment este Jumbo EC.R SRL, companie cu acţionariat cipriot şi-a consolidat poziţia de lider de piaţă în 2017 cu o cifră de afaceri de 400 milioane de lei (54,2% din total), după un avans anual de aproape 50%. Jumbo s-a extins puternic în mare parte din ţară, dovadă că formatul de magazine a fost unul de succes.

"O soluţie de business similar cu cea adoptată de hipermarketuri în care însă focusul se pune pe jocuri şi jucării. Gama foarte variată de produse, ofertele promovate în funcţie de sezonalitate şi politica de pricing au atras un număr semnificativ de clienti către acest tip de format, dovadă rezultatele financiare spectaculoase’’, afirmă analiştii.

Locul secund în topul comercianţilor de jocuri şi jucării este ocupat de Noriel (Intertoy Zone SRL), companie cu acţionariat luxemburgez, cu afaceri de 180 de milioane de lei, adică un sfert din total. Podiumul este completat de Lydialand Com SRL (33 de milioane de lei; 4,5% din total), Brick Depot SRL - distribuitorul Lego pe piaţa locală (17,3 milioane de lei; 2,3%) şi J&M SRL (16,4 milioane lei; 2,2%). Cele mai mari cinci companii generează aproape 90% din cifra de afaceri totală.

În ceea ce priveşte producţia locală de jocuri şi jucării, principalul actor din piaţă este Modelleisenbahn SRL, companie cu acţionariat 100% germană cu sediul în Arad. Liderul pieţei a raportat o cifră de afaceri de 21,6 milioane de lei  (10% din total) în 2017. Pe locul al doilea în topul producătorilor regăsim Airquee SRL, companie cu acţionariat majoritar britanic, cu afaceri de 20,3 milioane de lei, adică 9,5% din total. Podiumul este completat de D-Toys SRL (19,2 de milioane de lei, 9% din total),  Romexa SA  - fostul lider din 2016 (15,6 milioane de lei; 7,4%) şi From Product SRL (14,4 milioane lei, 6,8%). Cele mai mari cinci companii generează aproape 43% din cifra de afaceri totală.

Pe ansamblu, numărul companiilor din acest sector a scăzut 3% faţă de 2016, la 362, însă este cu 21% peste cel din 2013. 42% dintre firmele din acest sector activează în producţie.

"România stă foarte bine la capitolul creativitate, oferta de muncă în această industrie fiind una calitativă. Iar investitorii au înţeles şi exploatat la maximum acest potenţial, dovadă că numărul de angajaţi a crescut cu 18% faţă de 2016 şi cu peste 91% faţă de 2013, la aproape 4.000 de angajaţi în 2017’’, afirmă analiştii.

Jucăriile, o industrie profitabilă

Potrivit KeysFin, dintre cele 362 de companii luate în calcul în analiză, 165 au înregistrat profit în 2017, 144 au avut pierdere, restul înregistrând un rezultat nul. 

Rezultatul net al companiilor din piaţa de jucării (profit minus pierdere netă) a crescut într-un ritm alert ajungând la un avans de 30% faţă de 2016, la aproape 100 de milioane de lei în 2017 pe fondul evoluţiei componentei de comerţ care, în 2017, a reprezentat 95% din rezultatul net al pieţei.

Acest lucru se reflectă şi la nivelul ratelor de rentabilitate: ROE de 17,7% pentru comerţ şi de 9% la pentru producţie în 2017. Jumbo EC.R SRL a generat peste 90% din profitul net al comercianţilor de jucării.

Din punct de vedere regional, la nivel agregat, Bucureşti polarizează companiile din acest sector, cu o cifră de afaceri de 668 milioane de lei, reprezentând 70% din total). În top urmează Covasna (55,3 milioane lei; 5,8%) şi Cluj (40,7 milioane de lei). Din punctul de vedere al producătorilor, Covasna este lider (55 milioane de lei; 26%) urmat de Arad (33 milioane de lei; 15,5%) şi Bihor (25 milioane de lei; 12%).

Industria mondială a jocurilor şi jucăriilor se află în plin proces de restructurare. Internetul, platformele online, inteligenţa artificială şi realitatea virtuală au determinat schimbări semnificative în comportamentul de joacă, de la cei mici la cei mari.

"Copiii sunt mai atraşi în prezent de jocurile digitale decât de jucăriile clasice, VR-ul tinde să ofere un mediu de gaming seducător. Sunt doar două dintre tendinţele într-o piaţă în care inovaţia şi tehnologia se impun tot mai pregnant’’, afirmă analiştii.

Aşa se explică, într-o oarecare măsură, şi dispariţia unor giganţi, precum Toys R Us, companie care, anul trecut, a reprezentat al treilea faliment din retailul american. Falimentul a impactat întreaga piaţă, toţi marii producători, de la Mattel la Lego, fiind afectaţi.

"Dincolo de aceste cazuri care aduc aminte de falimentul altor mari giganţi din alte domenii, precum Nokia şi Blackberry, incapabili să se adapteze vremurilor, industria de jocuri şi jucării a continuat să crească semnificativ", precizează analiştii.

Liderul modial după veniturile totale, Lego a înregistrat un avans de 3,7% al cifrei de afaceri la 4,9 miliarde de euro şi un avans al profitabilităţii de 3% la aproape 1,05 miliarde de euro în 2018. Mai puternic afectat a fost Hasbro (Transformers, Frozen, My Little Pony, Monopoly), care  a anunţat o scădere a cifrei de afaceri de 8%, la 4 miliarde de euro în 2018 şi o înjumătăţire a profitului la aproximativ 190 de milioane de euro. Pentru Mattel (Barbie, Fisher Price), locul 3 mondial, 2018 a însemnat coborârea sub pragul de 4 miliarde de euro a cifrei de afaceri însă pierderea s-a înjumătăţit la 460 de milioane de dolari.

Potrivit estimărilor Technavio, la nivel european, piaţa de jucării este estimată să crească cu aproximativ 5% pe an, pe termen mediu, la peste 20 de miliarde de euro în 2020.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei). Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puţin 5 ani.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.