”La Fille mal gardée”, unul dintre marile spectacole din repertoriul baletului Royal Opera House, pus în scenă de coregraful Sir Frederick Ashton la Opera Naţională Bucureşti, programat pentru data de 15 mai, va fi anulat, din cauza incertitudinilor privind drepturile de reprezentare, după ce Johan Kobborg nu a mai fost la coordonarea trupei de balet. Este al doilea spectacol, după ”Giselle”, pentru care au fost retrase drepturile de reprezentare la Bucureşti.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Spectacolul va fi înlocuit cu spectacolul ”Don Quijote”, ” balet în patru acte de Ludwig Minkus, coregrafia de Marius Petipa şi Alexandr Gorski, unul dintre titlurile de bază ale companiilor de balet din întreaga lume”, anunţă un comunicat publicat pe site-ul instituţiei şi neasumat.

Modificarea este justificată ”ca urmare a semnalării de către departamentele de specialitate din cadrul Operei Naţionale Bucureşti a incertitudinilor privind drepturile de reprezentare a spectacolului «La Fille mal gardée» în condiţiile actuale, dar şi a semnalării de către acestea a faptului că spectacolul, neprogramat în ultimele luni, necesită un număr mare de repetiţii care să asigure desfăşurarea sa în condiţii adecvate, aspect imposibil de dus la îndeplinire în lipsa domnului Johan Kobborg, care avea şi rolul de maestru de balet pentru acest titlu”.

Ca atare, se mai arată în document, conform Notei interne emise de către departamentele de specialitate, desfăşurarea spectacolului „La Fille mal gardée” din data de 15 mai nu mai este posibilă.

Spectatorii care au achiziţionat bilete pentru spectacolul ”La Fille mal gardée” de la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti sunt aşteptaţi la sediu începând de joi, 5 mai 2016, pentru a recupera contravaloarea acestora, iar spectatorilor care au achiziţionat biletele online le va fi restituită integral contravaloarea în contul din care a fost făcută plata.

De altfel, Johan Kobborg anunţase, pe contul de Twitter, imposibilitatea montării acestui spectacol în absenţa lui de la ONB, încă din data de 10 aprilie, dar Opera Bucureşti a anulat reprezentaţia abia joi, 5 mai. 

”La Fille mal gardée” este unul dintre cele mai vechi balete din repertoriul clasic care a avut de-a lungul timpului numeroase interpretări coregrafice. Dintre acestea se remarcă şi cea care va avea premiera în această stagiune la Opera Naţională Bucureşti şi care poartă semnătura celebrului coregraf Sir Frederick Ashton, cel care a rămas un nume de referinţă în baletul mondial, se arată chiar în prezentarea Operei Naţionale Bucureşti.  Frederick Ashton împrumută elemente de dans folcloric, ceea ce a făcut din acest balet cea mai iubită creaţie coregrafică din repertoriul baletului Royal Opera House.

Săptămâna trecută, ONB a anunţat anularea reprezentaţiilor din zilele de 6 şi 8 mai ale spectacolului ”Giselle”, deşi, potrivit unei note obţinute de agenţia News.ro, drepturile pentru acest spectacol au fost retrase, ceea ce înseamnă că nici celelalte reprezentaţii programate nu vor putea fi puse în secnă la Bucureşti.

Şi în cazul acestor reprezentaţii, spectatorii care au achiziţionat bilete de la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti sunt aşteptaţi la sediu, începând cu data de 4 mai, pentru a recupera contravaloarea acestora. Spectatorilor care au achiziţionat biletele online le va fi restituită integral contravaloarea acestora în contul din care a fost făcută plata, se mai specifică pe site-ul ONB.

Dirijorul Tiberiu Soare, angajat al Operei Naţionale, a declarat, la finalul săptămânii trecute, că persoana care ar putea să dea detalii despre spectacolele anulate este chiar coregraful Johan Kobborg. ”<Giselle> este spectacolul Operei Naţionale, iar domnul Johan Kobborg semnează parţial coregrafia, care este o adaptare, iar domnul Kobborg este coregraf cu k mic”, a declarat Tiberiu Soare pentru News.ro.

Alte două reprezentaţii ale baletului ”Giselle” sunt programate spre finalul lunii mai, în zilele de 18 şi 28 mai. ”Dacă domnul Kobborg îşi menţine poziţia constant, cred că şi acelea vor fi anulate”, a mai precizat Tiberiu Soare.

Potrivit unor surse interne ale News.ro, este vorba despre o notă internă a Corpului de balet, iar în cazul spectacolului ”Giselle”, drepturile de reprezentare au fost retrase, fiind condiţionate contractual de prezenţa lui Joahn Kobborg. ”Decizia de a suspenda drepturile de punere în scenă a spectacolului «Giselle» aparţine coregrafului Ethan Stiefel, care i-a trimis încă din 11 aprilie o scrisoare lui Vlad Conta”, a scris coregraful Johan Kobborg pe contul său de Facebook. ”Managementul ONB a fost anunţat că nu mai are drepturile pentru «Giselle», decât dacă repetiţiile sunt supervizate de mine, o condiţie impusă de deţinătorii drepturilor de autor ca o garanţie a calităţii spectacolului, care este ceva obişnuit în lumea artistică”, a explicat Johan Kobborg.

Ignorând acest anunt, spune Johan Kobborg, conducerea Operei Naţională Bucureşti a decis să îi interzică accesul în instituţie, printr-un act datat 25 aprilie, ”fiindu-mi imposibil să repet cu baletul ONB”. ”Într-adevăr, am demisionat pe 12 aprilie, dar am fost rugat, de prim-ministru şi de ministrul Culturii, să reflectez asupra acestei decizii şi să rămân în România şi la ONB”, a mai notat Kobborg. ”Regret că s-a ajuns la această situaţie şi pentru faptul că publicul român are de suferit din cauza celor ce se petrec la ONB”, mai transmite Johan Kobborg, precizând că speră ca situaţia instituţiei să revină la normal cât de curând.

După plecarea lui Johan Kobborg, al cărui statut este încă incert, Opera Naţională Bucureşti a anulat şi Gala Internaţională a Dansului, programată pentru 28 aprilie, şi unde a fost invitat să danseze, potrivit unei declaraţii pentru News.ro, chiar elebrul balerin Ivan Vasiliev.

În urma unei solicitări oficiale a agenţiei News.ro, Opera Naţională Bucureşti nu a comunicat pierderile financiare cauzate de anulările repetate.

Opera Naţională Bucureşti a fost scena unor conflicte deschise între noua conducere numită de Vlad Alexandrescu, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, care avea atribuţii de coordonare a Companiei de balet.  Tensiunile s-au accentuat, ducând la un vid de putere la ONB, fără conducere, astăzi, şi la demisia ministrului Culturii, criticat de preşedintele Klaus Iohannis pentru felul în care a gestionat criza de la Operă.

Noul ministru al Culturii, Corina Şuteu, a declarat, joi, în cadrul unei conferinţe de presă, că preferă să nu se grăbească în cazul situaţiei de la Opera Naţională Bucureşti (ONB) şi că Johan Kobborg va rămâne în instituţia de spectacole.

În opinia ministrului Culturii, ”este firesc” ca Johan Kobborg să rămână în instituţie, iar despre numele vehiculate pentru conducerea interimară a Operei, Corina Şuteu a afirmat că regizoarea Beatrice Rancea, angajata Operei din Iaşi, este luată în considerare pentru această funcţie.

Pe de altă parte, tot joi, cincizeci de balerini ai Operei Naţionale Bucureşti (ONB50 de balerini dintre cei aproximativ 110, incluzând şi divertismentul, au scris un mesaj prin care spuneau că revenirea coregrafului Johan Kobborg la conducerea Compartimentului Balet al Operei este "indezirabilă”.

În comunicatul redactat de grupul de angajaţi aceştia îşi exprimă deschiderea de a colabora cu orice personalitate din lumea baletului, ”dacă acesta va respecta legile ţării, cultura românească şi pe noi ca artişti”.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.